Forbud mot bruk av Galaxy Note 7 på fly

kekker

Onkel reisende kekker
Forbud mot bruk av Galaxy Note 7 på fly

Virker muligens litt overdrevet, men sikkerheten kommer først.

http://e24.no/digital/samsung/sas-forbyr-bruk-av-samsung-telefon-paa-fly/23790427

SK og DY forbyr bruk av denne telefonen ombord på grunn av brann og ekspansjonsfare.

Vi velger å følge de amerikanske luftfartsmyndighetenes advarsler mot å bruke Galaxy Note 7 om bord på fly, etter at det har vært rapportert om flere tilfeller der den har tatt fyr og eksplodert, sier pressesjef Fredrik Henriksson i SAS til VG.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Re: Forbud mot bruk av Galaxy Note 7 på fly

Veldig få av de her i Europa da Samsung trakk telefonen før den kom i salg

Hvordan skal flyvertinne/vert se forskjellen på disse, alt Samsung blir vel forbudt i sikkerhetskontrollen og på fly fremover [emoji849]

Sent from my iPad using Tapatalk

Hvordan skal flyvertinne/vert se forskjellen på disse, alt Samsung blir vel forbudt i sikkerhetskontrollen og på fly fremover [emoji849]

Det som mest sikkert ville komme til å skje, er at hvis det oppstår en hendelse med denne ¨Galaxy Note 7¨ på et fly, så vil passasjeren lastes for hendelsen økonomisk osv... da det er et forbud. Ellers er det vanskelig og ¨stoppe¨ dem.

Et forbud vil uansett redusere bruken og dermed også sjansen for at noe skjer. Så får man håpe at det er nok.

Hadde tre flighter med SAS i dag. På de to siste ble det opplyst om forbudet. Telefonen skulle være avslått i håndbagasjen under flight.

Sånn sett greit at millioner av Samsung telefoner er stuck på ymse Hanjin skip som er nektet og legge til kai etter konkursen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sånn sett greit at millioner av Samsung telefoner er stuck på ymse Hanjin skip som er nektet og legge til kai etter konkursen

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tja.. ironisk nok så blir nok det meste av disse å komme pr fly. KE flyr fryktelig mye Samsung produkter.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Tja.. ironisk nok så blir nok det meste av disse å komme pr fly. KE flyr fryktelig mye Samsung produkter.

Men mye går også med Hanjin. Og er jo samme eier som eier KE.....uten at jeg strengt tatt vet hvordan akkurat denne telefonen fraktes så er/var Samsung en god kunde av Hanjin

Mobiltelefoner er 'ferskvare'. Fedex flyr to 777'er i skytteltrafikk mellom Kina og USA med hovedsaklig iphoner i 'sesongen'. Regner med at Samsung gjør det samme.

Varens verdi og hvor fort den må i markedet fra fabrikk er avgjørende for valg av transport. Telefoner og nettbrett er klassisk flymateriale. Mens tv kan være mer variabelt. Det er vanskelig å forsvare flyfrakt for en 55 tommers tv med tanke på vekt og volum og at de kan selge den for 10000. En ny samsung s7 selger man for 6-7000 pt stk. Fraktokost pr enhet blir uforholdsmessig høy for en tv men ganske lav på en telefon. Og dermed lønner det seg å ta tlf på fly og tv på båt. Så spiller tiden også inn. Med båt tar det fort 6 7 uker fra Asia. Mens med fly så er det på plass på en uke. Så nå kan økonomen gjøre noen kalkulasjoner :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Det som imidlertid ingen har skrevet om er om samme type batteri er i bruk andre steder. Vi får håpe dette ikke er tilfelle.

Veldig få av de her i Europa da Samsung trakk telefonen før den kom i salg

CNN: Sales of the Note 7 were halted last week in 10 countries: the U.S., Canada, Mexico, Puerto Rico, Australia, New Zealand, Singapore, Taiwan, the UAE and Korea. Phones in China don't appear to be affected because they have a different battery.

Men mye går også med Hanjin. Og er jo samme eier som eier KE.....uten at jeg strengt tatt vet hvordan akkurat denne telefonen fraktes så er/var Samsung en god kunde av Hanjin

En VÄLDIGT god kund. Så god att andra rederier har problem att möta kapacitetsrequesten, även tillsammans.

Det som mest sikkert ville komme til å skje, er at hvis det oppstår en hendelse med denne ¨Galaxy Note 7¨ på et fly, så vil passasjeren lastes for hendelsen økonomisk osv... da det er et forbud.

Du mener altså at det tilfredstiller kravene til uaktsomhet at man har med seg en slik telefon ombord? Hvor mye informasjon mener du at man må ha om dette forbudet før at det skal være uaktsomt å bryte det?

Du mener altså at det tilfredstiller kravene til uaktsomhet at man har med seg en slik telefon ombord? Hvor mye informasjon mener du at man må ha om dette forbudet før at det skal være uaktsomt å bryte det?

Jeg skulle kanskje ha skrevet at inntil man har en metode til å fange opp disse, så er det ikke så veldig mye annet en å opplyse om forbudet man kan gjøre ...

Kjenner en som jobber i Samsung i Norge, og ham fortalte at det ikke er solgt noen av disse her til lands, men forstår jo hvorfor SAS og andre selskaper opplyser om dette.

Da jeg fløy i helgen ble det gjentatt mange ganger ombord at om noen hadde Galaxy 7 Notes så måtte den være helt stått av så lenge de var inne i flyet. Det var ikke engang lov å lade den. Air Canada gjentok beskjeden så mange ganger at jeg ikke har hørt maken. Mener de også sa det hos Lufthansa.

Jeg skulle kanskje ha skrevet at inntil man har en metode til å fange opp disse, så er det ikke så veldig mye annet en å opplyse om forbudet man kan gjøre ...

Jeg forstod seg slik at du mente at flyselskapene også kunne saksøke passasjerer som brukte disse telefonene. Mulig jeg misforstod.

Jeg aner ikke hva et brannskadet fly koster for tida, men såpass mye at det i så fall blir dyrt for de fleste privatpersoner.

Men tilbake til saken - det ryktes at en software-oppgradering som begrenser hvor mye batteriet lades skal være en kjapp-fiks ifht. de som ikke har levert inn telefonene.

Back