Forbrukerrådet har røyket sokker igjen

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Forbrukerrådet har røyket sokker igjen

Originally posted by norfly

Hmm, lurer på om denne Korsvik vet at Forbrukerrådet sitter i Reklamasjonsnemnda for Rutefly:rolleyes:

Det gjør hun helt sikkert...det er nemlig hun som representerer dem i klagenemnda!:cool:

http://forbruker.no/reise/reiseeksperter/korsvik/

Det er mange pax (da mener jeg mange) som neppe ville likt å utsette betalingen til reisetidspunktet. Mange ønsker å betale for reisen og bli ferdig med det. Å lage en booking for en avreise om 4 måneder, og sørge for at man har penger ved avreisetidspunktet, ville ikke funket for mange. Folk ringer nemlig å klager når belastningen kommer senere enn forventet, av nettopp den årsaken. Det er min erfaring som ansatt i tre flyselskaper og ett reisebyrå (ikke samtidig).

Så er det jo en hel rekke andre ting som gjør dette til en mindre smart forslag.

Etter litt egne erfaringer og tankevirksomhet :D har jeg kommet til at min slakt av forslaget i denne tråden var uheldig. Forslaget har absolutt sine gode sider. Selvsagt også noen negative, men synes jeg måtte moderere meg litt. Virker vel som forslaget uansett ahr en lang vei frem...

Det burde jo være mulig å få til en ordning hvor selskapet ikke fikk tilgang til kundens penger før tjenesten var levert, men at kundens konto likevel var belastet à la en revervasjon av beløpet. Kunden ville ikke få tilbake beløpet om man ikke møtte opp til avgangen. Dette for urefunderbare billetter.

Dette er kjempesvada fra forbrukerrådet...

Ønsker du å betale ved avgang, kjøper du fullprisbillett.. Ferdig med det.

Om forbrukerrådet krever at flyselskaper i Norge (som eneste land på jordkloden) ikke kan kreve betaling på forskudd, blir det soleklart dyrere billetter.. Dette rett og slett fordi det blir mye mer administrasjon.

Så har vi de kundene som betaler med debit kort (kort knyttet direkte til konto, dog med Visa eller MC del). Kunden bestiller billett et år på forhånd og får en reservasjon på kontoen (det er vel det samme som at kunden betaler på forskudd??? EB, kan man holde reservasjoner så lenge?? ). Vi vet alle at det ofte kan skje problemer når selve belastningen skjer. Reservasjonen kan fjernes mange dager etter at belastningen skjer, det vil med andre ord si at om man kjøper en billett til 5000.-, får man belastet 10.000.-, 5000 returneres etter noen dager... DA blir det ramaskrik... Flyselskapene må ha mulighet for å reservere beløper ellers kommer det til å bli store tap når folk møter opp og ikke har penger på kontoen..

Jeg stoler på at SAS refunderer meg penger dersom jeg skulle ha krav på det. Jeg har hatt et 16 år langt forhold til dette selskapet og har aldri blitt lurt. Jeg ville vært mer skeptisk til hvordan Norwegian oppfører seg i en konfliktsituasjon, men avisene i Norge tar seg jo av slike saker :cool:

Jeg skjønner ikke problemet: Jeg betaler kinobilletter på forskudd, jeg betaler konsertbilletter på forskudd, jeg betaler bøker på forskudd, jeg betaler hotellovernattinger på forskudd, jeg får lønn på forskudd, mange (men ikke meg) betaler mobilregningene sine på forskudd, jeg betaler internetttilgangen på forskudd, jeg betaler kabel-TV på forskudd, osv.

Man får heller sørge for systemer som sikrer kundene i de ytterst sjeldne tilfellene der selskap går konkurs og ved andre problemer.

Originally posted by TOS

Jeg skjønner ikke problemet: Jeg betaler kinobilletter på forskudd, jeg betaler konsertbilletter på forskudd, jeg betaler bøker på forskudd, jeg betaler hotellovernattinger på forskudd, jeg får lønn på forskudd, mange (men ikke meg) betaler mobilregningene sine på forskudd, jeg betaler internetttilgangen på forskudd, jeg betaler kabel-TV på forskudd, osv.

Man får heller sørge for systemer som sikrer kundene i de ytterst sjeldne tilfellene der selskap går konkurs og ved andre problemer.

:clap :clap :clap

Enig med TOS og Tommy777 her.

Hva er problemet å forhåndsbetale for en vare?

Originally posted by Someone

Problemet er soleklart !

Hvis man er utilfreds med serviceydelsen / produktet er det 10 gange
lettere at få "fejlrettet" så længe betalingen ikke er faldet !

Prøv du at forudbetale 1 håndværker (jobbet bliver da opstartet når du pensioneres) :wink

Originally posted by Jan

Originally posted by Someone

Problemet er soleklart !

Hvis man er utilfreds med serviceydelsen / produktet er det 10 gange
lettere at få "fejlrettet" så længe betalingen ikke er faldet !

Prøv du at forudbetale 1 håndværker (jobbet bliver da opstartet når du pensioneres) :wink

Jeg mener at håndverkertjenester er en annen type produkt enn flyreiser. Salg av flyreiser er rutegående transportmidler som normalt sett skal gå etter planen. Kjøp av håndverkertjenester er stort sett engangskjøp og en spesialløsning. Om du skulle chartre et fly selv så er jeg vel tilbøyelig til å være enig i at betaling finner sted når tjenesten leveres. Når det er snakk om rutegående transportmidler så er jeg ikke enig i at det er et stort problem med manglende levering av tjenesten. Om man skal kontrahere et skip så ville jeg heller ikke betalt alt på forskudd, og det ville jeg heller ikke gjort om jeg skulle få noen til å bygge hus for meg. Nårt det gjelder kjøp av flybilletter så har jeg ingen problem med å betale på forhånd.

Back