Forbrukerrådet: DuDetKan kun ha medmedbringesett kolli håndbagasje per passasjer

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Forbrukerrådet: DuDetKan kun ha medmedbringesett kolli håndbagasje per passasjer

Mulig noen allerede har postet denne?

Forbrukerrådet kritiserer FR for dårlig norsk på sine sider.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks...ukerombudet-mener-det-er-ulovlig-4145694.html

Språket i Ryanairs reisevilkår er så fulle av skrivefeil, grammatiske feil og ord som rett og slett ikke eksisterer, at forbrukerombudet krever språkvask fra Ryanair.

– Sånn som det ligger ute nå så er det så å si uleselig for nordmenn, sier fagdirektør i Forbrukerombudet Jo Torkil Gjedrem til TV 2.

Språkfeilene i vilkårene til lavprisflyselskapet er så alvorlige, og så mange at Forbrukerombudet har sendt brev til Ryanair. Der ber de Ryanair om å utbedre språket i vilkårene.

Men det "morsomste" er skrivefeilen fra denne journalisten i slutten av denne artikkelen.... :D

Kiely skriver videre at selskapet er inne i en prosess med å lege ny nettside, men språket i vilkårene har ikke vært noe tema til nå.

Re: Forbrukerrådet: DuDetKan kun ha medmedbringesett kolli håndbagasje per passasjer

Jeg spør nå bare for ordens skyld, er et irsk flyselskap forpliktet til å ha vilkårene publisert på norsk?

Har Lufthansa, Turkish, Thai og British Airways det?

Re: Forbrukerrådet: DuDetKan kun ha medmedbringesett kolli håndbagasje per passasjer

Jeg spør nå bare for ordens skyld, er et irsk flyselskap forpliktet til å ha vilkårene publisert på norsk?
Når de først har websidene på norsk og henvender seg til norske forbrukere, så bør også vilkårene være korrekt og forståelig.
Det kan du vel sjekke ganske raskt selv ;)

LH, BA og TK har kun engelske sider. KLM har norske sider og vilkår på norsk.

Det kan du vel sjekke ganske raskt selv ;)

LH, BA og TK har kun engelske sider. KLM har norske sider og vilkår på norsk.

Men da ville ikke alle andre som leser dette forumet få vite svaret.

Thai har hatt norsk hjemmeside i mange år.

Thai har hatt norsk hjemmeside i mange år.

Mulig det, men hva skjer når du skal booke en billett og skal sjekke betingelsene? De står nemlig på engelsk, og jeg antar at det var poenget med Wig-Wag sitt spørsmål.;) Antakeligvis er man da ikke forpliktet til å ha disse vilkårene på norsk basert.

Mitt første spørsmål om hvorvidt et irsk flyselskap er forpliktet til å publisere reisevilkårene på norsk er fortsatt ubesvart, jeg har fått et "bør" og et "antageligvis".

Mitt andre spørsmål der jeg nente tre-fire flyselskap som ekesmpler var mer retorisk ment, men noen har tatt seg bryet med å svare konkret, og bekrefter dermed mine mistanker om at slike forpliktelser ikke foreligger.

Forøvrig mener jeg at ethvert utenlandsk selskap som prøver å fremstå som seriøst i Norge, burde ligge langt unna Google Translator når det skal lages dokumenter på norsk.

De er vel forpliktet til å presentere dem på en forståelig måte. Det gjør de ikke nå, og det har de fått påpakning for.

Nei de er ikke forpliktet til å ha det på norsk, men når de først har en hjemmeside på norsk og et forsøk på norske vilkår så bør det være korrekt og forståelig.

Enig i at når man først forsøker å presentere vilkårene på norsk bør selskapet bestrebe seg på å få en korrekt oversettelse.

Det er ikke alle som er like "stiv" på engelsken, og de ville kanskje velge samme metode som Ryanair ser ut til å ha valgt. Og da er det vel trolig at resultatet ville blitt like dårlig som det Ryanair har presentert.

Vidar

Det er ikke alle som er like "stiv" på engelsken, og de ville kanskje velge samme metode som Ryanair ser ut til å ha valgt. Og da er det vel trolig at resultatet ville blitt like dårlig som det Ryanair har presentert.

Det finnes byråer som ordner slikt .... Og det vet alle som jobber med innhold i mulitinasjonale nettsider.

Det finnes byråer som ordner slikt .... Og det vet alle som jobber med innhold i mulitinasjonale nettsider.

Jeg ser absolutt ingen grunn til at passasjerer som har valgt Ryanair, skulle bruke de pengene de har spart ved å velge Ryanair til å engasjere et byrå til å oversette vilkårene. De velger nok heller Google Translator, slik Ryanair ser ut til å ha gjort.

Vidar

Det fins også frilansere som ordner slike ovetsettinger -eg bur saman med ei :)

Mulig det, men hva skjer når du skal booke en billett og skal sjekke betingelsene? De står nemlig på engelsk, og jeg antar at det var poenget med Wig-Wag sitt spørsmål.;) Antakeligvis er man da ikke forpliktet til å ha disse vilkårene på norsk basert.

Jepp, tok litt feil:cool:. Jeg ser at både bestilling og reisevilkår er på engelsk.

Jeg ser absolutt ingen grunn til at passasjerer som har valgt Ryanair, skulle bruke de pengene de har spart ved å velge Ryanair til å engasjere et byrå til å oversette vilkårene. De velger nok heller Google Translator, slik Ryanair ser ut til å ha gjort.

Det har de gjort, og oversettelsen er ikke forståelig. Dermed er den ulovlig. Så hva gjør de da?

107c0108-478e-11e3-a9fa-22000a9aa503-original.jpg

:p Fine den.....

Må innrømme at jeg ikke har lest alle vilkårene til FR på 'norsk', men hvilke rettigheter har en reisende når teksten er så elendig?

Back