Re: For mye støy på Flesland - helikoptertrafikken kan flyttes til Stord
Som både offshore-arbeider og beboer noen hundre meter vest for rullebanen på BGO, så er jeg kanskje kvalifisert til å komme med en uttalelse også.
I forhold til støy er det ikke til å stikke under en stol at helikoptertrafikken medfører seg mye av det. Dette igjen skaper mye vibrasjoner, og det er ikke uvanlig at jeg ser flybildene på veggen henge og vibrere, eller at kjørlene i kjøkkenskapene står og klirrer. En annen artig sak er modelflyene i vitrineskapet som har en tendes til å "takse" på egenhånd rundt i skapet, og som må flyttes på plass igjen ukentlig..

Nå kom jo ikke dette som noen står overraskelse når jeg flyttet dit, og jeg mener at det er et valg man tar selv. Boligprisene er også påvirket av dette.
I forhold til utreise er det veldig komfortabelt å kunne dra fra Flesland, med seks minutter i taxi - i stedet for å måtte fly via en annen plass. Spesielt på hjemreise er det godt å lande på "hjemmebase", ettersom det er mer enn én gang helikopteret har blitt forsinket inn og det har blitt hotell i Kristiansund, Hammerfest eller andre steder.
Som det blir nevnt over, er infrastruktur essensielt om man skulle flyttet helikoptertrafikken til SRP. Ferjefritt E39, langt flere flyavganger og kanskje et direkte-tog til BGO/HAU ville vært tiltak som måtte vært gjennomført for å støtte oppunder de reisende. Overnattingsmuligheter for crew hadde også vært påkrevd.
Totalt sett mener jeg at dette åpenbart ikke er realistisk per i dag, og man må heller se på andre alternativer for å få ned støy, som f.eks.:
- Endrede ruter for inn-/utflyging med større høyde før man svinger av eller inn på extended centerline
- Støyabsorberende gjerder rundt flyplassen for å dempe støy ved bakkekjøring.
- Begrense tidsrommet for de planlagte rutetidene for helikoptrene.
- Ta i bruk mer av rullende avgang/landing (hvis det demper støy og lar seg praktisk gjennomføre?)
- Gi S-92en det siste rotorbladet den mangler..
Noen tanker for hva som kanskje kan hjelpe på?