För långt namn för Ryanair

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
För långt namn för Ryanair

Ditt namn får inte vara för långt och inte heller innehålla bokstäverna å, ä eller ö om du ska checka in online med Ryanair. Det fick Ulrika Örtegren-Kärjenmäki dyrt erfara när hon och dottern skulle hem igen efter en weekend i London.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3397&a=830490

Dette er jo 1.Generasjons problemer i dataverden, men FR er vel fortsatt v0.9 ?

Re: För långt namn för Ryanair

Virker som en litt merkelig sak. Hvordan klarte hun å legge inn navnet sitt med åæø i det hele tatt? Vårt billetteringssystem har en makslengde på 27 tegn, og er det for langt så kan man ikke utstede billetten. Dette problemet bør ikke kunne oppstå på sjekkinn. Rart.

tenk på folk fra sri lanka.. de som har laaaaange navn..

Virker som en litt merkelig sak. Hvordan klarte hun å legge inn navnet sitt med åæø i det hele tatt? Vårt billetteringssystem har en makslengde på 27 tegn, og er det for langt så kan man ikke utstede billetten. Dette problemet bør ikke kunne oppstå på sjekkinn. Rart.
När jag har bokat med Ryanair har det inte gått att lägga in ÅÄÖ....
Förstår inte heller hur det har gått till

Ironisk når man ikke får reise med Ryanair dersom man ikke har stavet navnet korrekt....

Søsteren min har opplevd akkurat det samme både på Stansted og Liverpool. Hun har sjekket inn på nettet og skrevet ut ombordstigningskort, men ikke kommet gjennom fordi det har vært en ø i etternavnet. Hun har da måttet gå til Ryanairs billettkontor som har skrevet ut et vanlig ombordstigningskort til henne. Begge ganger har de hevdet at hun må betale en del pund for dette, men hun har heldigvis klart å snakke seg fra det. Så når jeg skal reise med Ryanair fra Liverpool til Torp på onsdag, har jeg droppet ø-en i etternavnet og bare erstattet den med en o.

Både denne historien og det FlightDeck nevner høres nesten for dumt ut til å være sant, men det er vel ikke noe sjokk at det er Ryanair som praktiserer dette. Hva sier de forskjellige lands forbrukermyndigheter om en slik praksis?

Utrolig. Openskies støtter ikke annet enn a-z og 27 karakterer er vel standard makslengde da det var antall karakterer som gikk på de gamle ATB-kupongene.
Og selv den mest grinete TSA-agent vet at lange navn blir 'kappet av' ...

Ikke vet jeg hva som har skjedd med denne damen, eller hvorfor.
Men hver dag reiser det sikkert flere tusen mennesker som enten har lange navn, eller Æ, Ø eller Å i navnet sitt.

Hvis det virkelig er et problem med disse bokstavene, ville køen forran service skranken på Torp vært virkelig lang. Det er den ikke.

Jeg har aldri hørt om noen lignende historie, verken i Ryanair eller andre selskaper. Og at avisen lager en sensasjonshistorie av dette synes jeg er for dumt. Det skaper inntrykk av at man får problemer dersom man har lange navn, eller disse bokstavene i navnet. Og det får man altså ikke.

IMM

Jeg tror det på det du skriver Leif Arild, men jeg må jo nesten spørre da dette hørtes helt utrolig ut. Men ellers så synes jeg denne var fornøyelig:

Han oppfordrer henne også til å kontakte kundeservice. Men det er bare ett problem: De svarer ikke på svenskens henvendelser. Ifølge DN.se var alt hun fikk av Ryanair et faksnummer og en e-post-adresse. E-posten er det ingen som svarer på, og faksene får hun bare i retur.

Hehe, denne burde de greid å unngå. :lol:

Ja, kundeservice burde absolutt være på banen.
Men jeg tror nok det er annet enn Æ, Ø, Å eller langt navn som gjør at hun ikke kom med flyet, uten at jeg vet hva.

Vi som jobber på flyplass er borti disse tingene mange ganger daglig, både i Ryanair og andre selskaper. Har du sett passet til en spajol noen gang? Navnet er ikke bare en setning, men et helt kapittel! Allikevel kommer de ombord i Ryanair!

(noen ganger føler jeg at jeg er, eller burde være informasjonssjef i Ryanair. Eller sjef for Nordeuropa eller noe sånnt ;) )

Last edited:

noen ganger føler jeg at jeg er, eller burde være informasjonssjef i Ryanair. Eller sjef for Nordeuropa eller noe sånnt ;)

I det minste burde du begynne å ta betalt for det:lol: Jeg har en gaffel du kan låne for å skrive regninger på PR-tjenester som du kan fakturere FR for:p

Har du sett passet til en spajol noen gang? Navnet er ikke bare en setning, men et helt kapittel! Allikevel kommer de ombord i Ryanair!
Ikke sant... Jeg har no-recet en halv flight(full 738-maskin) med spanjoler jeg.... Det er artig det... Og alle heter Maria og Jesus etc - uansett kjønn!!

Back