• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

For høy til arbeid i cockpit?

Snecma

Newcomer
For høy til arbeid i cockpit?

Hei.

Finnes det noen maks grense for hvor høy du kan være til arbeid i cockpit?.
Har EASA satt noe regelverk?.
Jeg rager 201 på strømpelesten.

Synes selv at cockpiten på 737 ikke byr på noen problemer.

Noe info rundt dette..

Re: For høy til arbeid i cockpit?

Hei, og velkommen til forumet! :-)

Så vidt meg bekjent er det ingen maxhøyde når det gjelder kommersiell pilot.

Det står i Human Performance boken at designere legger til rette for de sentrale 90% av befolkningens gjennomsnittshøyder, med tanke på ergonomien i flight deck design. I England tilsvarer dette mennesker mellom 1,625m og 1,855m. Men det betyr ikke at alle tar hensyn til akkurat disse. Det hadde vært interessant å se hva Boeing og Airbus opererer med. Saken er den at selv om man kan få plass til å gjøre alt som skal gjøres i en cockpit, er det en design "øyehøyde" som man skal ha øynene ved etter justering av setet. Begrensningene ligger da i denne justeringen, men om hvilke høyder de individuelle flyprodusentene bruker vet jeg lite om.

Jeg er 192, og finner meg vel til rette i både 172, PA34, 737 og 777.
Små fly som 152 blir derimot veldig trange.
I 172 måtte jeg vel ha setet mer eller mindre helt bak, så jeg vet ikke hvordan det fungerer når man er over 2 meter høy.

Jeg vet at enektle flyselskaper har krav angående høyde. Det står i såfall på requirement på sidene deres. BA og noen andre av de større selskapene vet jeg at har det. Men har fortsatt gode muligheter som pilot ville jeg tro :)

Fra BA: "Height between 1.57m (5'2") and 1.91m (6'3"). Qualified pilots who are taller than 1.91m may submit an application but will be required to undergo a functionality check to confirm their ability to meet the requirements of the seating positions in the British Airways fleet of aircraft."

Så da vet du det :D

Back