För billig biljett, kastades av

Re: För billig biljett, kastades av

Kan godt hende at dama ikke har forstått hva overbooking er for noe, men hun har altså betalt for å bli fraktet fra A til B. (KLM har sikkert noen disclaimers om overbooking nederst i reisevilkårene, men hvor mange leser det?) Det er jo egentlig en uting at et selskap skal kunne selge deg en reise der en av betingelsene er at du kanskje ikke får turen. Kompensasjon er bra, men penger kan ikke erstatte en ødelagt ferie.

Men jeg vil kommentere det dc-8-63 og Dag Viking sier. Prisen på billeten er egentlig helt uinteressant. Uansett pris har man betalt for en vare og har man i tillegg sjekket inn og ikke vil hoppe av, da har dc-8-63 noen veldig gode poeng. Det Dag Viking tar opp er kundepleie og viktig nok, men har jeg sjekket inn og fått boardingkort har selskapet inngått en veldig bindende avtale med meg. De kan til og med ha tatt vare på bagasjen min og det er komplett irrelevant om hva jeg skal.

Du har et poeng. Hvis man har betalt en vare, så har du krav på den varen uansett hvor mye du har betalt. Men ved alle metoder så blir det egentlig feil.
  1. Ved loddtrekking; tenk hvis den med dyreste billett blir trukket ut. Han/hun kan ha betalt 5-6000 for billetten og ha fløyet for 100 000 i året.
  2. Ved "sist til innsjekk"-prinsippet som dc-8-63 beskriver; man møter altså opp innen fristen for å sjekke inn, men siden man er sist så får man ikke være med. Tenk på overskriftene da.. "Jenny møtte opp to timer før avgang med gyldig billett - fikk ikke være med fordi resten hadde møtt opp tre timer før avgang".
Så jeg tror SAS og WF har valgt den minst gale metoden. Og den som desverre blir rammet får jo en ganske god kompensasjon for dette.

Men kom gjerne med forslag for hvordan man skal løse slike kniper. Kanskje du kommer på noe lurt som flyselskapene ikke har tenkt på.

Tja, jeg vet ikke om jeg er enig med sutrekoret her. Det er to ting som virkelig begynner å irritere meg med dette forumet og som kommer opp hver gang noen klager over et eller annet flyselskap i media:

1) disse dumme passasjerene som ikke skjønner en dritt
2) disse enda dummere journalistene som skriver om det

Vel, jeg synes faktisk at hylekoret her etterhvert havner i samme kategori. Nå har jeg sagt mitt om det og sier ikke mer.

Men jeg vil kommentere det dc-8-63 og Dag Viking sier. Prisen på billeten er egentlig helt uinteressant. Uansett pris har man betalt for en vare og har man i tillegg sjekket inn og ikke vil hoppe av, da har dc-8-63 noen veldig gode poeng. Det Dag Viking tar opp er kundepleie og viktig nok, men har jeg sjekket inn og fått boardingkort har selskapet inngått en veldig bindende avtale med meg. De kan til og med ha tatt vare på bagasjen min og det er komplett irrelevant om hva jeg skal.

Jeg er tildels enig, men alternativet er å ikke overbooke. Hva betyr det? Dyrere billetter. Hvem må betale? Vi som reiser. Er vi villige til å betale en hundrelapp mer for hver billett, mot at vi er "garantert" å komme frem på den flighten vi har booket oss inn på? Saken er jo at sannsynligheten for å faktisk bli stående igjen fra en flight ufrivillig, omtrent er mikroskopisk. Jeg har aldri gjort det, og jeg kjenner heller ingen som har gjort det. Sannsynligheten for å bli forsinket av flygelederstreik, snag, vær, naturkatastrofer eller terroraksjoner er veldig mye større.
Jeg tror rett og slett at risikoen vi løper ved at KLM med flere overbooker, er noe vi kan leve med.

Vil bare tilføye en liten ting. Man kan jo sammelinge dette med en garanti på en vare man kjøper i butikken. Butikken sier "vi garanterer at denne aldri blir ødelagt". Likevel blir varen desverre ødelagt. Vel da får man erstatning så det holder. Jfr denied boarding compensation..

Overbooking er ikke bare noe selskapene gjør med vilje. Det kan også skje ved eks. at man bytter flytype pga. teknisk feil, forsinkelser m.m. Alternativt da hadde vært at INGEN kom frem hvis man bare skulle fly med oppsatt fly. En annen type overbooking kan komme av kanselleringer eller forsinkelser, eller at det dukker opp mege gode kunder (EBG, EBP) x timer før avgang, og de er garantert plass.

Jeg stod over frivillig en gang jeg skulle OSL-CPH-CDG, grunnen til overbooking da var kansellering av en avgang, og SAS ønsket å få med transfer-pax til USA. Jeg kunne skippe den CPH-flighten og ble flyttet til et direktefly litt senere.

Sist gang jeg fløy fra ORD var flyet overbooket med 25 pax, men det var allikevel ledige seter når vi tok av fordi no-show-prosenten på den flighten er ganske stor. (pokker også - ingen "gratistur" denne gangen)

Personlig har jeg aldri blitt kastet av ifbm. overbooking, men har fått ganske mange gratis flyturer, hotellovernattinger m.m. pga. overbooking og frivillighet. Og som nvent over - som oftest løser det seg veldig greit ved frivillighet - det hender jo at folk nesten sloss om å være først i køen for kompensasjon.

Fikk forresten lite kompenasjon sist det var "overbooket" på t-banen og Oslo-fergene i sommer...........

Tja, jeg vet ikke om jeg er enig med sutrekoret her. Det er to ting som virkelig begynner å irritere meg med dette forumet og som kommer opp hver gang noen klager over et eller annet flyselskap i media:

2) disse enda dummere journalistene som skriver om det

Vel, jeg synes faktisk at hylekoret her etterhvert havner i samme kategori. Nå har jeg sagt mitt om det og sier ikke mer.

Please....

Storyen her er om en sutrete kjerring som faktisk kom med flyet, hva er da problemet?? Hva er storyen? At flyet KUNNE bli overbooket og hun KANSKJE ikke kom seg med? Vel, hun kom seg jo med, hva er det da aa skrive om??

Vel, storyen KAN vaere (dersom man skal tro paa det denne passasjeren sier) at en flyplassansatt ikke foelger gjeldende regler naar det gjelder overbooking. Tror vi alle er enig i at det ikke er normal praksis det som skal ha skjedd her. Korrekt svarer KLM damen:

– Vi frågar alltid efter volontärer, säger Caroline Dyrssen, informationschef på Air France KLM.

– Jag förstår inte hur det kunnat bli så här, det måste vara någon som uttryckt sig klumpigt. Man ska inte kunna se priset någon betalat för biljetten, säger Caroline Dyrssen.

Og passasjeren sier:

”Varför lockar de med låga priser och uppmanar folk att boka tidigt om de sen ändå inte vill ha de resenärerna?” säger Jenny Wik Norling.

Vel, Jenny er aapenbart ikke up to speed om hvordan ting har fungert de siste 50 aar. Jeg oensker henne lykke til med aa finne et flyselskap som ikke overselger flighter..

Saa da blir det "he said, she said". Det hoeres meget merkelig ut at man finner paa nye regler ut av det blaa, saa jeg gir KLM the benefit of doubt her.

Case closed og hoerer overhodet ikke hjemme i avisen

Last edited:

det hender jo at folk nesten sloss om å være først i køen for kompensasjon.

Rekken min er vel 50 frivillige på en BGO avgang.;) men brukte bare 49 hehe.
En av de verste jeg har vært på er siste avgang til MUC rundt 18-19 tiden en søndag (mener det var den) med LH, måtte ta av 8 stk .... ufrivillig.

Men ja, som regel blir det løst med frivillige så det er sjelden man trenger å tvinge av.

Hvis det er slik at de med de billigste bilettene blir "kastet av" først og selskapene ikke opplyser om dette synes jeg det greit at avisene skriver om det. Hvis den praksisen som har blir beskrevet er en fastsatt prosedyre i eks SAS må dette opplyses om da jeg mener det er en del av reisevilkårene.
Som kunder har vi forskjellige behov. Noen ganger "passer det" å melde seg og andre ganger kan det faktisk hende det er viktigst å komme frem til tiden.

Hmm hos hvilket selskap ???

Vel jeg har opplevd dette med SAS i Seattle og i CPH - i begge tilfellene hadde vi klart de billigste billettene....i Seattle hadde vi Julekalender tilbudet som var USD 398.00 - det var ingen frivillige og de som hadde sjekket inn sist, som ikke hadde faatt tildelt sete stod igjen - det var aldri snakk om aa la oss staa igjen (og tro meg naar jeg sier at Stasjonsjefen ville hatt glede av aa la nettopp oss 2 staa igjen..)
I CPH hadde vi om mulig ennaa billigere billetter - SAS kjoerte et tilbud sammen med IKEA 2 for 1 og vi endte opp med USD 348.00 SEA CPH MIL t/r - selv groenne hurrajippibingo billetter var mye verdt for SAS mellom CPH og MIL (Det var messe i Milano) igjen ingen frivillige...og de som kom sist til moella stod igjen...

Utover SAS har jeg opplevd dette med United i Buenos Aires....her stod vi innsjekket med igjen de billigste billettene (kjoept via en consolidator som gav oss 50% rabatt paa billigste publiserte pris) igjen vi hadde sjekket inn i tidlig, hadde vaare seter, og naar ingen frivillige meldte seg....de som kom sist til moella...

Det er to ting som virkelig begynner å irritere meg med dette forumet og som kommer opp hver gang noen klager over et eller annet flyselskap i media:

2) disse enda dummere journalistene som skriver om det.

:up: :cheers:

Jeg må si jeg forstår både selskap og passasjer.
-Men det er jo selskapet som har feilet. Det er ikke passasjerene som har overbooket (selv om de jo faktisk er de som booket flighten), det er selskapet som har tillatt overbookingen. -Ja, selvfølgelig kan det være nødvendig å innberegne no-shows, men fise-erstatningene man får for å stå igjen er skammelig dersom det går ut over annet enn bare at man ikke får se slektningene før noen timer senere.

Skulle noe slik gå ut over andre ting, som f.eks. jobb, whatever, - har man krav på noe mer ved søknad?

Hvis det er slik at de med de billigste bilettene blir "kastet av" først og selskapene ikke opplyser om dette synes jeg det greit at avisene skriver om det. Hvis den praksisen som har blir beskrevet er en fastsatt prosedyre i eks SAS må dette opplyses om da jeg mener det er en del av reisevilkårene.
Som kunder har vi forskjellige behov. Noen ganger "passer det" å melde seg og andre ganger kan det faktisk hende det er viktigst å komme frem til tiden.

Dette finner man på SAS.NO:

3. Dersom du nektes ombordstigning på grunn av
overbooking tilbyr vi følgende:
Selv om du har en bekreftet billett og har sjekket inn tidsnok, så
kan det hende du ikke får gå om bord på grunn av overbooking.
Før vi nekter noen å gå om bord, prøver vi å finne frivillige som vil
gi fra seg plassen sin i bytte mot en omforent ytelse.
Dersom vi ikke finner nok frivillige og vi nekter deg
ombordstigning, tilbyr vi deg følgende:
A. Godtgjørelse
a) 250 Euro for alle flygninger inntil 1 500 kilometer.
b) 400 Euro for alle flygninger på mer enn 1 500 kilometer
innenfor EEC/EØS.
c) 400 Euro for alle andre flygninger mellom 1 500 og 3
500 kilometer.
d) 600 Euro for alle flygninger som ikke kommer inn under
a), b) og c).

http://www.sas.no/no/Misc/Hjelp-kontakt/EU--Regler-261/

Her står det riktignok ikke hvordan utvelgelsen foretas. Men som jeg har sagt ovenfor så er det jo ingen billettyper som man kan si er 100% trygge. For det kan hende (lite sannsynlig kanskje, men teoretisk mulig) at samtlige passasjerer har dyreste fullprisbillett.

Last edited:

Bare sånn for ordens skyld ... det er ytterst få - om noen - innsjekkingssystemer som viser annet enn kabinklasse, og det at gate'n skal ha tid til å gå inn i reservasjonssystemene og sjekke hvem som er på hvilken bookingklasse - det faller på sin egen urimelighet. Slikt har man ikke tid til i en stresset situasjon.

Finner man ikke frivillige - så taper siste innsjekkede ...

Jeg synes artikkelen var morsom, sjelden å se så mye rart på en side.

Det er veldig mange meninger her om hvordan dette skal foregå og det er vel to grunner vil jeg tro;
1. Flyselskapene har forskjellige rutiner. EU sier bare at man skal først spørre om frivillige, da kan flyselskapet bestemme kompensasjonen, om det er ufrivillig er det faste summer. De sier ingen ting om hvilke deretter som skal plukkes ut.
2. Flyselskapene har mange forskjellige regler på alle områder som de ansatte skal huske, dermed kan man bomme litt på hvordan det skal egentlig gjøres i en konkret sak.

For eksempel på SAS skal man (helst) ikke ta av EBG, barn som reiser alene, de som skal videre osv., av de gjenstående er det ikke alltid definert så det blir litt tilfeldig for de som ikke kommer i en av nevnte kategorier.

Noen selskaper tar av de som har billigst billett, noen de som sjekker inn sist, noen de som kommer sist til utgangen og sikkert andre måter å gjøre det på.

Vel, jeg kan gi litt oppdatert hva LH gjør..

Sist søndag sen ettermiddag ATH. Min kone og jeg skulle hjem via FRA. Akkurat i boarding prosessen ba de om en frivillig. Vi to var først, deretter tre til. Litt kaotisk men det er vi begge vant med.

Rask beslutnining om at jeg skulle bli igjen, hun boardet.

Jeg fikk € 500 i vouchers ( som kan veksles i € 400 cash ! Vanligvis er det annerledes, mye mindre cash ). Jeg ba om hjemreise etter kl 12 som var OK. Fikk Sofitel ATH tvers over veien med middag og frokost.

Hjem mandag via MUC og oppgradert til C-klasse til MUC.

Det hoeres meget merkelig ut at man finner paa nye regler ut av det blaa, saa jeg gir KLM the benefit of doubt her.

Tja, etter at en bekjent opplevde dette...
http://forum.scanair.no/showthread.php?p=234572
...er jeg ikke sikker...

Men saken er jo, sett fra pax sin side veldig enkel: Du har betalt for en tjeneste, du skal få den. Om flyselskapene overbooker er og bør det være deres problem, ikke paxen. Om jeg ikke får det jeg har betalt for bryr jeg meg egentlig filla om hvorfor. Jeg har forståelse for problemer pga vær, snag etc, men overbooking har jo selksapene kontroll på og bør derfor steke i eget fett når det skaper trøbbel. I de fleste tilfeller løser det seg jo med frivillige og kompensasjon, men om jeg sto på siste fly til et viktig møte og ble "ditchet" hjelper det ikke, om jeg ikke rekker møtet.

Isbamse;298671Om flyselskapene overbooker er og bør det være deres problem said:
Som nevnt - det hender flyselskapet ikke har kontroll på det! Eks. ved at de må bytte til et fly som har noe mindre seteantall pga snag/forsinkelser med innkommende fly, det at de MÅ ha med en teknikker pga. problemer et annet sted, pga. værforhold som gjør at de blir for tunge osv. så det er for enkelt å si at selskapet alltid har kontroll på det! Enkelte ganger er det jo bedre at en eller to blir stående igjen med kompensasjon enn at 150 pax blir forsinket uten kompensasjon (for ved forsinkelser/kanselleringer skal det mer til før man får skikkelig uttelling for ventingen)

Det viktige er at selskapene er ryddige i oppryddingen, men noen vil alltid føle seg urettferdig behandlet hvis de ikke kommer med.

Discus, jeg skrev eksplisitt: "Jeg har forståelse for problemer pga vær, snag etc"

Den overbookingen jeg sikter til er den som går ut på å selge flere billetter enn det er seter i det planlagte flyet. jeg regner jo med at flyselskaper kan telle (om ikke annet enn røde tall på bunnlinjen :p)

Last edited:

Jeg er tildels enig, men alternativet er å ikke overbooke. Hva betyr det? Dyrere billetter. Hvem må betale? Vi som reiser.

Tja... Norwegian overbooker ikke f.eks. uten at det ser ut til å slå ut på prisen noe særlig.

Back