För billig biljett, kastades av

Savipix

ScanFlyer Rusty
För billig biljett, kastades av

Aftonbladet

KLM överbokade flyget – då blev Jenny nekad att gå ombord
När Jenny Wik Norling, 33, skulle flyga hem från Amsterdam blev hon nekad att kliva ombord.

Anledning – planet var överbokat och hennes biljetter var för billiga.

– Jag vågar nog inte flyga med KLM igen, säger hon.

Re: För billig biljett, kastades av

Er det ikke plass så er det ikke plass. Noen må av om ingen melder seg frivillig.
Hun fikk sikkert matkuponger og kompensasjon på en del Euro!

Sånn er det . . .
Nå tror jeg dog at KLM sikkert hadde forsøkt å forklare han systemet, men vet av erfaring at man ofte snakker til døve ører når man sier at vi ikke har noen frivillige og du har den billigste billetten, beklager men du må vente til neste avgang...
"Men som plaster på såret, her har du matkupong på kr 250,- og Denied Boardingkompensasjon, beklager bryderiet" det glemte han å nevne når han snakket med madia i etterkant...

E!

Stakkars, hun kan jo ALDRi fly noen steder lengre hun, KLM er ikke eneste flyselskap som praktiserer dette.

Till sist, efter att ha köat en lång stund, fick Jenny och hennes mamma stiga ombord som de två sista passagerarna – men först efter att två resenärer i businessclass inte dykt upp.

Så de kom faktisk hjem med det flyet de skulle være med

og den DB-compen hun fikk var nok på mer enn det hun hadde betalt for flybilletten i første omgang. Stakkars Jenny....

Dette var en rystende historie, det er godt vi har aviser som kan plukke opp slike ting...

He he, tenkte nettopp på det selv! Det ville jo virkelig ha vært
"the icing on the cake" - for å gjøre det hele komplett. I så fall
hadde de jo bare "glemt" å nevne det for journalisten tenker jeg.. ^_^

Ah igen en der bare lige ville have sine "15 minutes of Fame"

hilsen
Ole

Mens jeg stakkar har meldt emg flere ganger i det siste til å ta i VDB-penger, men får jeg det? Nei, de sier jeg har feil farge på plasten og må være med hele tiden. Ring BT med en gang!

-A

Kan noen ringe Aftonbladet og melde at jeg hadde Kashi frokostblanding til frokost i dag? Boer jo faa foerstesideoppslag det...

Dette har hendt 2 ganger når jeg har reist med KLM med billigbillett. KLM har alltid løst det med å la meg sitte i Business-class, så synes ikke det gjør så mye!

Er det standard prosedyre å kaste av de med billigst billett først (dvs. hvis det mot formodning ikke er frivillige)? Jeg mener vi har hatt en diskusjon om dette tidligere. Hvis så er tilfellet, så burde man kanskje presisert dette som en ytterligere (potensiell) begrensning på de billigste billettene.

Systemet er bygget opp slik at den som kommer sist til moella i den kabinen som er oversolgt blir staaende igjen hvis det ikke er frivillige....sjekkinn systemene gir sete saa lenge de er tilgjengelig, etter det blir det "Seat at Gate" som kan vaere daarlige nyheter. De foerste som ryker ut er "ID" passasjerer, reisende med en eller annen form for Industrial Discount - mange av disse kan ogsaa bestille plass....etter disse er det grunnreglen at den som sjekket inn sist blir staaende....

Selskapet skal spørre etter frivillige, og hvis det melder seg noen skal selskapet sette igjen disse før de nekter noen andre ombordstigning, uavhengig av fargen på "plasten" til den frivillige. Først dersom man befinner seg i en situasjon med for få eller ingen frivillige har selskapet anledning til å nekte noen ombordstigning, og disse skal da ha kompensasjon dersom de blir nevneverdig forsinket. (nevneverdig avhenger både av lenge på forsinkelsen og flyvningens lengde) Såvidt jeg husker sier EF-forordningen imidlertid ingenting om hvordan flyselskapene skal gå frem ved utvelgelsen.

Det hender svært svært sjelden at man ikke får noen frivillige ved overbooking. Men det er prosedyre i SAS og WF at hvis så skjer så er det de med billigst billett som ufrivillig blir tatt av.
Vet ikke om at det bør opplyses om det ved bestilling av de billigste billettene. For i teorien så er det jo mulig for alle billettyper bortsett fra fulleste fullpris å bli tatt av hvis for eksempel alle passasjerer bortsett fra én har dyreste billett.

Det hender svært svært sjelden at man ikke får noen frivillige ved overbooking. Men det er prosedyre i SAS og WF at hvis så skjer så er det de med billigst billett som ufrivillig blir tatt av.
Vet ikke om at det bør opplyses om det ved bestilling av de billigste billettene. For i teorien så er det jo mulig for alle billettyper bortsett fra fulleste fullpris å bli tatt av hvis for eksempel alle passasjerer bortsett fra én har dyreste billett.

Slik bør det også være. På en fritidsreise kan jeg fint akseptere å bli kastet av, men på en jobbreise hadde jeg blitt rimelig irritert, spesielt hvis folk på billige billetter fikk være med.
Rekkefølgen bør være: Hva har man gjort for selskapet i dag? Hva har man gjort for selskapet i det siste? Hva har man gjort for selskapet siste året?
Gjøre for selskapet=Legge igjen penger. Det er jo tross alt de kundene som legger igjen mye penger selskapet er avhengig av, ikke Jenny som tydeligvis aldri reiser noe sted.

Tja, jeg vet ikke om jeg er enig med sutrekoret her. Det er to ting som virkelig begynner å irritere meg med dette forumet og som kommer opp hver gang noen klager over et eller annet flyselskap i media:

1) disse dumme passasjerene som ikke skjønner en dritt
2) disse enda dummere journalistene som skriver om det

Vel, jeg synes faktisk at hylekoret her etterhvert havner i samme kategori. Nå har jeg sagt mitt om det og sier ikke mer.

Men jeg vil kommentere det dc-8-63 og Dag Viking sier. Prisen på billeten er egentlig helt uinteressant. Uansett pris har man betalt for en vare og har man i tillegg sjekket inn og ikke vil hoppe av, da har dc-8-63 noen veldig gode poeng. Det Dag Viking tar opp er kundepleie og viktig nok, men har jeg sjekket inn og fått boardingkort har selskapet inngått en veldig bindende avtale med meg. De kan til og med ha tatt vare på bagasjen min og det er komplett irrelevant om hva jeg skal.

Back