Følt deg utrygg på reise?

Følt deg utrygg på reise?

Må innrømme at jeg nok noen ganger følte meg litt utrygg i diverse havneområder i bl.a. Antwerpen & forsteder til Hamburg da jeg jobbet som sjømann på 90-tallet. Hadde ingen sperrer heller på den tiden....helt til det ble litt skummelt.

Som ung mann i 93 hadde jeg også en lang og litt skremmende taxitur alene rett før midnatt i et trist og mørklagt Gdansk på vei tilbake til skipet jeg jobbet på (skulle på nattevakt). Sjåføren var ganske truene i oppførselen, og jeg har vel sjeldent vært så glad for å melde meg til tjeneste for 12-6 vakta i maskinen. Det skal nevnes at 2 andre personer fra samme rederi ble ganske brutalt ranet på samme strekning noen uker senere.

Mange nevner Oslo. Selv er jeg jevnlig på besøk i Oslo og kan kun huske å ha vært borte i noe trøbbel der en gang, og det var da rekruttroppen jeg tilhørte regelrett ble angrepet av en vietnamesergjeng utenfor en nattklubb jeg mener het Broadway i 89. Det var ikke særlig trivelig, og endte opp i et realt masseslagsmål.

Men jeg beveger meg nok stort sett på relativt trygge steder når jeg er i Oslo i den senere tid.

Men det man leser om utviklingen i hovedstaden om vold generelt og ikke minst voldtekter er urovekkende, og ikke minst veldig trist.

Mvh
Fjordheim

Re: Følt deg utrygg på reise?

Selv om man selv ikke har blitt ranet saa tilsier ikke dette at en by er trygg? Jeg har i alle fall sett ufattelig mye dritt i Oslo (selv om jeg har bodd i "hyggelige" stroek) og mener bestemt at de mere belastede omraadene i Oslo er da ikke trygg (og det er omraadene hvor mange turister oppholder seg)

http://www.impactlab.net/2008/03/08/crime-rate-in-oslo-is-four-times-that-of-nyc/

Come on.. Det kommer jo an paa hvilken type kriminalitet man snakker om. Det sier ikke artikkelen noe om.

I Chicago (3,8 millioner innbyggere i City of Chicago, uten omland), ble 49 personer myrdet kun i januar, mens i Oslo ligger denne raten paa 8-10 per aar med 600K innbyggere.

Har jeg vaert redd noen ganger i Chicago? Nei. I Oslo? Nei. Forskjellen mellom de to er at politiet har meget god kontroll i de omraadene turistene og vanlige skattebetalere oppholder seg/bor, saa for oss er det kun statistikk over de med en klar advarsel om hvilke omraader man ikke boer bevege seg i.

Mens i Oslo, er alt soeppelet synlig for turister og innbyggere, noe som er helt paa trynet

Jeg var nettopp i Emiratene og Oman - det er helt utrolig hvor trygge og fredelige de landende er, med så mange av verdens minst trygge land på alle kanter. Følte meg faktisk mer utrygg på noen få timer i downtown Istanbul (enormt mye slitsomme selgere og folk med tvilsomme hensikter, ville ikke ha gått alene i en bakgate der) enn på en uke i Midtøsten.

Jeg må jo si at det er et paradoks at Emiratenes trygghet blir trukket frem samtidig som Syria topper listen over verdens farligste land. Grunnen til at Syria er blitt så utrygt er jo at de rike gulfstatene lønner og transporterer inn i Syria ekstreme islamister som kriger mot regimet på en sjelden brutal måte. Fullt støttet av Vesten. Som en meget vestligvennet politisk mann må jeg si at dette er temmelig sjokkerende at vi bidrar til å gi et sekulært land med stor religionsfrihet et islamistisk styresett basert på sharia som befolkningen i Syria ikke ønsker.

Før borgerkrigen i Syria brøt ut var jo utvilsomt Syria et av verdens tryggeste land når det kom til kriminalitet overfor turister og med en gjestfrihet i befolkningen som lå nær toppen. Landet stod i alle fall høyt oppe på min besøksliste. Ettersom jeg også kjenner et par med bakgrunn fra Syria, føler de det ekstremt å komme på toppen av en slik liste. All ødeleggelsen og tap av menneskeliv er jo forferdelig og verdens (kanskje?) eldste by Aleppo er jo ødelagt fullstendig. Vi får bare håpe at ikke Damaskus lider samme skjebne. Uansett er det som skjer i Syria ekstremt trist og spesielt.

Det er et par grunner til at UAE er så trygt som jeg setter veldig pris på:

• Du får ALDRI pass her som innflytter (gjelder meg også)
• Du blir kastet ut ASAP hvis du gjør noe ulovlig (gjelder meg også)
• Straffene er preventive her
• Du overvåkes hele tiden (gjelder meg også) som er null problem hvis du er snill.
• De forventer at skal du bo her må du bidra mer enn du får.

Bortsett fra overvåkningen burde vi kunne implementere de andre punktene i Norge.

Generelt sett er det relativt trygt å reise, forutsatt at man leser reisetipsene før avreise. Tommy har et utrolig godt poeng - Bergen eller Oslo er ikke skummel i utgangspunktet, men hvis man befinner seg i feil strøk øker risikoen for problemer vesentlig.

Jeg har bare en gang opplevd noe som kan minne om skummelt, og det var langt inn i en bakgate, godt inn i gjeng-miljø i downtown LA hvor jeg opplevde at folk så ganske grundig på lommeboken min. Kjapp evakuering løste saken uten problemer.

Sunn fornuft og grundig lesing av wikitravel/rough guides er mer enn godt nok for en sikker reise.

Dette er faktisk en av fordelene med å være spansk, da jeg ikke ser ut som en gringo når jeg reiser. Blir som regel snakket til i lokalt språk, enten jeg er i Sør- og Mellom-Amerika, eller store deler av Europa. I Oslo stopper ikke tiggerne meg engang. :D

Men til spørsmålet, da vi leide bil i LA og skulle kjøre til Las Vegas men behøvde å fylle bensin og havnet i et dårlig strøk i Downtown LA, var jeg ikke så høy i hatten... Der kom vi to turister ut i lyseblå og rosa samt loafers, mens broren til 50 Cent stod og bare stirret. Stygt.

Hva skjer med LA? Leser støtt og stadig om folk som havner litt utenfor byen og havner i dårlige strøk? Er det en så belastet by?

Hva skjer med LA? Leser støtt og stadig om folk som havner litt utenfor byen og havner i dårlige strøk? Er det en så belastet by?

Tja LA har store problemer med gjengkriminalitet, LA som helhet er akkurat på snittet hva USA gjelder, men det er fordi de gode og de dårlige områdene veier opp hverander. Enkelte områder i LA ville hatt den høyeste kriminalraten i USA om de hadde blitt regnet som egne byer. Dog så er vel disse områdene av særdeles lite interesse for turister. Compton som regnes for en egen by er den 4 farligste byen i USA i følge Wikitravel.
http://goo.gl/maps/cFqAh

Dagbladets topp 50 rangert etter drap pr 100 000 innbygger. Oslo har litt å jobbe opp mot.

Verdt å merke seg er at det gjelder byer og urbane områder over 300 000 innbyggere. Som det står i originalen så hvis man i tillegg tok med hovedstedene til de landene som er høyt på listen men som ikke har nok innbyggere så får man også med Kinshasa, Kongo (112) - Lilongve, Malawi (72) - Brazzaville, Kongo (62) - Bangui, Sentral-Afrikanske Republikk (59) - Addis Abeba, Ethiopia (51) - Buyumbura, Burundi (43). For øvrig er Kongo basert på estimater fra 2004.

Verdt å merke seg er at det gjelder byer og urbane områder over 300 000 innbyggere. Som det står i originalen så hvis man i tillegg tok med hovedstedene til de landene som er høyt på listen men som ikke har nok innbyggere så får man også med Kinshasa, Kongo (112) - Lilongve, Malawi (72) - Brazzaville, Kongo (62) - Bangui, Sentral-Afrikanske Republikk (59) - Addis Abeba, Ethiopia (51) - Buyumbura, Burundi (43). For øvrig er Kongo basert på estimater fra 2004.

Faktisk er det vel latterlig få drap i Norge som helhet, det er faktisk et tall som har sunket siden 1970 tallet kontinunerlig. For 2011 regnes ikke terrorangrepene med i lista over drap i Norge, det drepes uansett veldig få i Norge som helhet.

Sør amerika m mexico er godt representert ser jeg
Det er vel mye gjeng kriminalitet som drar opp stattistikken her

Faktisk er det vel latterlig få drap i Norge som helhet, det er faktisk et tall som har sunket siden 1970 tallet kontinunerlig. For 2011 regnes ikke terrorangrepene med i lista over drap i Norge, det drepes uansett veldig få i Norge som helhet.

'Latterlig få drap' er et underlig valg av ord, men vi skal glede oss over at raten er lav og at de fleste drap og voldshandlinger ikke rammer tilfeldig. Utrygghet skyldes dog ikke drapsrate, men opplevd trussel og aggresjon i fellesrommet.

2012 så var det 28 drap i Norge hvorav 8 var i Oslo (Politidistrikt). Så litt i overkant av 1 per 100 000 innbygger for Oslo. Det er forøvrig en nedgang for landet i sin helhet, som de siste 10 årene har ligget mellom 30-40 (44 i 2003). Oslo er også stabil mellom 6-11 per år. 2011 er som nevnt regnet litt annerledes, hvor en enkeltsak er i parentes ut av hensyn til å regne ut trender. Kilde er Kripos.

Back