Folkeskikk i security på OSL

Re: Folkeskikk i security på OSL

Er sikkerhetskontrollen et serviceyrke? At man ikke skal være totalt blottet for folkeskikk selv om man utfører sikkerhetskontroller er jeg enig i, men jeg er ikke enig i at sikkerhetskontrollen på en flyplass er et serviceyrke. De er der av en helt annen grunn.

Vidar

Ehhh så folk som driver med kundekontakt er ikke i service yrker????
Hva har da vedkommende å gjøre der, siden han, ber kona som åpenlyst IKKE er norsk 3- TRE ganger om å gå UT UT UT og igjennom scanneren på nytt hvis man ikke er hjernedød spør du meg.
Jeg lærte på tidlig 80 tallet engang, at når man leverte noe, feks aviser så jobbet man i ett service yrket, uansett hvor mye kundene/abonentene klaget på at avisa var av og til forsinka den gangen, (tror jeg var 12 år) så smilte jeg og gjorde mitt beste for å være hyggelig, selv om jeg også satt å venta 3 timer på ei forsinka avis midt på vinteren i 20 minus.
Når oppgulp som dette at security på en flyplass ikke er ett service yrke, ja da lurer jeg på hva et service yrke er....
Men mulig å være hjernedød er betingelsen for å få jobb i Security på OSL.... hva vet jeg.....
Klage er iallefall skrevet og venter på svar.

Uansett om det er et serviceyrke eller ikke skal de som jobber der opptre profisjonelt og høfflig ovenfor dem som paserer kontrollen. Jeg jobber som gravemaskinfører, som pr definisjon ikke er et serviceyrke, men det står klart i arbeidsavtalen at man skal opptre profisjonelt og hyggelig ovenfor dem man utfører en jobb for og dem man ellers kommer i kontakt med ute på arbeid. Det samme gjelder tyttebærpolitiet på OSL og ellers der de er i direkte kontakt med pasasjerer, kunder osv osv.

Last edited:

Selvfølgelig er det et serviceyrke. Enhver jobb med kundekontakt er et serviceyrke. Og alle som går gjennom sikkerhetskontrollen er deres kunder. De betaler til og med for moroa.

Hvem har ansvaret for sikkerhetskontrollen? Det er vel de du er kunde av og betaler til?

Vidar

Et problem med alle yrker som involverer maktutøvelse er at de alltid vil tiltrekke seg noen søkere som trigges av det å utøve makt. Dette er tilfellet enten det er snakk om politi, vekter, fengselsbetjent, førerprøvesensor eller politiker for den saks skyld. Dessverre er det nettopp disse maktsøkende individene, i visse tilfeller sosiopater eller psykopater, som er aller mest uegnet for nevnte stillinger.
I Politi og fengselsvesen er man generelt flinke til å luke ut de råtne eggene gjennom intervjuer og opptaksprøver. I et vekterselskap vil det naturlig nok være mindre grad av kontroll på dette da det her er snakk om begrenset grad av maktutøvelse.

Selv jobber jeg i et firma som yter service gjennom salg av tjenester. Jeg gjør mitt ytterste for å alltid opptre vennlig og proffesjonelt. Jeg kan selvsagt ha en dårlig dag en sjelden gang, men oppfører jeg meg som en idiot og kjefter på kundene mine vil de raskt forsvinne fra kundelista. Derfor gjør jeg aldri det, uansett hvor irritert jeg måtte være. I et yrke som ikke er 100% avhengig av gode kundeforhold til den det ytes service til, er det kanskje lettere å vise sitt sanne ansikt uten at konsekvensene (ihvertfall i første omgang) blir særlig store.

Min opplevelse av sikkerhetskontrollen på OSL er at de aller fleste oppfører seg bra mot passasjerene, men det største inntrykket gis av de som ikke gjør det. Å bli herset med på en slik måte som trådstarter opplevde er ingen god følelse, det er en opplevelse som fort kan sitte igjen en stund og man går og irriterer seg over måten man ble behandlet på. De beste opplevelsene har jeg hatt på Torp, en kar der som ofte smiler og spøker med de reisende. Når jeg tok av beltet (som jeg vet at piper) gliste han og sa "jasså, så du tar ingen sjanser i dag, nei" Sånt settes pris på og løser opp den noe ukomfortable følelsen sikkerhetskontrollen gir mange reisende, inkludert meg selv.

Hvem har ansvaret for sikkerhetskontrollen? Det er vel de du er kunde av og betaler til?

Vidar

Passasjeren betaler an avgift til Avinor. Whoeverstårisikkerhetskontrollen er Avinors representant og er dermed Avinors ansikt overfor kunden.

Fasttrack er en premiumtjeneste flyselskapene betaler Avinor tillegg for å utføre. Whoeverstårifasttrack vil ha et forklaringsproblem om vedkommende ikke behandler disse passasjerene korrekt.

Som flyplassarbeider burde du vite såpass ... :old

Fast Track faila igjen i dag. Hvem i sitt rette sinn godkjente opplæring av nytt personnell i Fast Track en fredagsmorgen? Flere sto og ventet, og ingen fra nabo "track"-en hjalp til når de hadde ingenting å gjøre. Episk, helt episk fail.

Tenk kjære security, tenk litt!

Og, hva er det forbanna tullet ved at man må vise gullkortet når man har med seg en pax i inngangen til kontrollen? Jeg har da ikke med meg kort når jeg flyr, og app'n hjalp ikke fordi den ikke har dato på seg... Herreminhatt så fail

Og, hva er det forbanna tullet ved at man må vise gullkortet når man har med seg en pax i inngangen til kontrollen? Jeg har da ikke med meg kort når jeg flyr, og app'n hjalp ikke fordi den ikke har dato på seg... Herreminhatt så fail

Hvis du har kjøpt businessbillett og ikke har gullkort så har du jo ikke tilgang. Er ikke sikkert systemene deres klarer å skille på dette.

Ellers vil jeg bare si at om dere er skuffet over Fast Track på OSL, så prøv det med Connection på LHT T5. Herrejesus.

Det kan gå rimelig greit om ingenting går galt. Men om f.eks bag'en din blir tatt til siden for ekstra screening er kan du bare skyte en hvit pil etter Connection.

På tirsdag ble bag'en min tatt til siden for random swab test. 40 minutter ventet jeg før de kom til min bag, og det var kun 6-7 bager foran min. Dette er ikke noe enestående tilfelle.

Jeg skrev klage til flyplassen og spurte hvorfor det alltid tar så syyyyykt mye lenger tid på Heathrow. De svarte at de "var ekstremt nøyaktige".

My ****...

Sammenlignet med UK, er OSL som å sitte i poolen med en Pina Colada.

Ellers vil jeg bare si at om dere er skuffet over Fast Track på OSL, så prøv det med Connection på LHT T5. Herrejesus.

Det kan gå rimelig greit om ingenting går galt. Men om f.eks bag'en din blir tatt til siden for ekstra screening er kan du bare skyte en hvit pil etter Connection.

På tirsdag ble bag'en min tatt til siden for random swab test. 40 minutter ventet jeg før de kom til min bag, og det var kun 6-7 bager foran min. Dette er ikke noe enestående tilfelle.

Jeg skrev klage til flyplassen og spurte hvorfor det alltid tar så syyyyykt mye lenger tid på Heathrow. De svarte at de "var ekstremt nøyaktige".

My ****...

Sammenlignet med UK, er OSL som å sitte i poolen med en Pina Colada.

Dette har dessverre jeg også opplevd, dog i gamle T3. Da tok det over en time før min håndbagasje ble gjennomsøkt. De planene min sønn og jeg hadde i terminalen ble raskt omgjort til å gå rett til gaten og rett ombord i Osloflyet. Systemet i sikkerhetskontrollen virket meget tungrodd og ineffektivt for å si det mildt. Slik sett blir sikkerhetskontrollen på OSL som "a walk in the park".

Espen

Hm jeg er stort sett rimelig fornøyd med security på OSL sammenligna en rekke andre steder. Slowtrack eller fast track spiller ingen rolle. LHR er nevnt ja - det er et mareritt om du ikke har kort av verdifullt metall eller businessbillett.

Jeg har sluttet å bruke OSL fast track. Det er sjelden det tar mer tid i vanlig sikkerhet, og etter noen ytterst frustrerende opplevelser (nektet adgang selv med C-billett, nektet adgang fordi gullkortet lå hjemme, nektet adgang med EBS i fjor sommer, lang kø om morgenen, etc. etc.) har jeg fått nok. Når luke 1-3 er åpen, går det som oftest raskere der, selv kl. 7-8 om morgenen. Fast track på OSL har en STOR jobb å gjøre, men det må vel til at flere klager først. Dessverre har de fleste en tendens til å glemme irriterende opplevelser i sikkerhet så fort de kommer innenfor, og dermed slipper det inkompetente personalet unna.

Høres ut som du har vært riktig uheldig. Jeg går det minst en gang pr uke og opplever aldri noen uhøffelige ansatte, synes heller det er motsatt. Ved mitt reisemønster sparer jeg alltid tid (foruten ved Norwegians streik..)

Den gikk jeg på her før helga.
Ser ikke noen grunn til å ha kort i appen om det ikke er gyldig. Måtte spørre vedkommende i fast track og han glefstet tilbake med at SAS krever fysisk kort..
Heldigvis har jeg cobranded kredittkort..
Tydelig at jeg ikke var første som spurte om dette og interessen for å svare var heller laber..

Når jeg leser denne tråden slår det meg at folkeskikk gjelder begge veier. Dere har i overkant høy sigarføring her!

Back