Følges 24 timers regelen i tollen?

Følger dere 24 timers regelen?

• Ja, selvfølgelig

Votes: 23 28.8%
  • Nei, bryr jeg meg ikke noe om

Votes: 39 48.8%
  • Hender man glemmer seg

Votes: 10 12.5%
  • kjøper ikke tax-free uansett

Votes: 8 10.0%

• Total voters
    80
  • Poll closed .
Re: Følges 24 timers regelen i tollen?

Forøvrig finnes det et unntak fra 24 timers reglen, det gjelder de som er på minicruise til Fredrikshavn, de kan handle tax-free til tross for at de ikke er ute av landet i 24 timer.
Hva er bakgrunnen for denne? (Og gjerne en kilde?)

Det er det mange som ikke har fått med seg.. Man hører stadig om folk som skal på Harry tur å handle snus og flesk på tax free i Svinesund..
Nå er det vel ikke mye skattefritt i Svinesund?

Ikke så veldig ofte jeg er borte mindre enn 24 timer, men husker at jeg har droppet å kjøpe på grunn av denne regelen. Riktignok hadde jeg ikke hatt problemer med å lyve på meg et lenger opphold, men når man reiser ganske ofte så er det også ganske digg å slippe å dra med seg de evinnelige tax free-posene.

Hvorfor skal tollerne skille mellom hvilke reisende som kan bryte loven og ikke. Her referer jeg til f.eks svensketurer og danskebåten. Disse reisende har da ikke noe å frykte ved samme regelbrudd.

Edit: jeg ser det er skrevet litt om det jeg nevner over her. Jeg hadde også likt å sett en kilde på dette. Ihvertfall noe som dokumenterer at vanlig svensketurer er fritatt fra 24 timers regelen.
Grunnen til denne regelen er vel for å unngå at folk drar frem og tilbake hele tiden. Hvis det er korrekt, så kan jeg enkelt forstå at danskebåten er fritatt, men det gir meg ikke svar på hvorfor svensketurer er fritatt.
Ang artikkelen, så må denne dama ha hatt usedvanlig uflaks. En normal toller skal vel normalt ikke være så firkantet.

Last edited:

Edit: jeg ser det er skrevet litt om det jeg nevner over her. Jeg hadde også likt å sett en kilde på dette. Ihvertfall noe som dokumenterer at vanlig svensketurer er fritatt fra 24 timers regelen.

"Svensketurer" er IKKE fritatt. Men på reiser under 24t kan man ta med kvota om det er betalt moms på den i ett EØS-land.

For å klargjøre:
Tobakk fra Konsum med betalt svensk moms: OK.
Tobakk fra taxfree på Arlanda: NOT OK.
(Om reisen er 23:59 eller kortere)

"Svensketurer" er IKKE fritatt. Men på reiser under 24t kan man ta med kvota om det er betalt moms på den i ett EØS-land.

For å klargjøre:
Tobakk fra Konsum med betalt svensk moms: OK.
Tobakk fra taxfree på Arlanda: NOT OK.
(Om reisen er 23:59 eller kortere)
Ok, det forklarer saken.

Den delen jeg reagerte mest på i saken, var dette:

Han forteller at Tollvesenet på Gardermoen har et godt samarbeid med tax-free-butikken, der de opplyser om regelen over høyttalere, og har skilt med informasjon om regelen.

Wenche Fjeld presiserer overfor Dagbladet at hun aldri har hørt eller sett noe melding om dette på Gardermoen.

Dette har jeg ikke hørt mye av, som jeg kan huske?

-A

Stusser på at de sier at de ofte tar folk på dette. Jeg har bare blitt stoppet en eneste gang på OSL, og da sa han tydelig fra at han ikke var interessert i det jeg hadde i posen. Men ryggsekken ble scannet for andre uhumskheter.

Synes det er litt merkelig at de noen ganger ikke bryr seg om det som er i posen, mens de andre ganger går så langt som å sjekke 24-timers regelen. Men det ligger kanskje i tollernes instruks at de skal være "uforutsigbare", slik at man aldri skal føle seg trygg?

Jeg synes det er litt synd at ikke bibelens ord følges når det gjelder denne yrkesgruppen. Det står jo veldig klart i Skriften at Tollere og Fariseere kan steines! :colgate:

Men det ligger kanskje i tollernes instruks at de skal være "uforutsigbare", slik at man aldri skal føle seg trygg?

Det vil jeg tro. All den tid man ikke kan sjekke alle, eller tro at alle følger de lover og regler som er satt, så må stikkprøver gjennomføres. Skal slike ha den ønskede effekten (redusere smugling) så må tollernes atferd nødvendigvis være uforutsigbar.:)

Det er det mange som ikke har fått med seg.. Man hører stadig om folk som skal på Harry tur å handle snus og flesk på tax free i Svinesund..

Handler du snus, flesk og eller alkoholholdige varer i butikk i Sverige så er det faktisk ikke Tax-free. Og dermed fult lovlig å ta med inn i landet selv om du ikke har vært ute av Norge i 24 timer. Forutsatt at du holder deg innenfor regler for maxbeløp og max mengde alkohol og tobakk.

Hva er bakgrunnen for denne? (Og gjerne en kilde?)

Nå er det vel ikke mye skattefritt i Svinesund?

Skal se etter kilde senere.

Er ikke sikker på årsaken men mener det er av praktiske hensyn. Og for at ruta skal være mulig å holde gående. Hadde neppe vært mulig å ha den ruta hvis ikke folk kunne kjøpe taxfree. Forøvrig hadde Color Lines rute til Hirtshals samme tilatelse de årene den gikk.

Skal se etter kilde senere.

Er ikke sikker på årsaken men mener det er av praktiske hensyn. Og for at ruta skal være mulig å holde gående. Hadde neppe vært mulig å ha den ruta hvis ikke folk kunne kjøpe taxfree. Forøvrig hadde Color Lines rute til Hirtshals samme tilatelse de årene den gikk.

Tror regelen kun gjelder selve salget av tax-free, ikke hver enkelt passasjer:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2007/nou-2007-8/8/3/3.html?id=478085
For ferger i såkalte korte ruter (for eksempel Sandefjord – Strømstad) er det fastsatt en egen dispensasjonsordning som på nærmere vilkår åpner for tax free-salg av alkohol og tobakk, jf. forskrift 10. februar 2004 nr. 394 om proviantering av toll- og avgiftsfrie varer for salg om bord på ferger i nordisk trafikk § 7.

Samt:
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20040210-0394.html#7

Last edited:

For Sandefjord - Strømstad og andre kortferger gjelder reglen salg av tax-free. Men for Stena Lines ferge Oslo - Fredrikshavn har man disp som gjør at passasjerer kan handle tax-free uten og betale toll. Til tross for at man kun er borte 23 timer. Det er vidt forskjellige regler for Sandefjord - Strømstad og Oslo - Fredrikshavn.

Det var ikke lett å finne noe på det. Men dispen går på at det regnes som om du har vært ute av landet i 24 timer til tross for at man reelt kun har vært ute i 23 timer.

Last edited:
Re: Vinutvalg i Fine Food på CPH

De selger da til deg så lenge du har et boardingkort til Norge/non-EU?

Det gjør de, men det er ikke lov å ta med tollfrie varer inn til Norge dersom du har vært ute av landet i under 24 timer :old Og siden jeg ikke bryter norsk lov, så kommer jeg heller ikke til å gjøre dette. Og hvis noen ønsker å diskutere lover og regler, så håper jeg det blir i en ny tråd :)

Nå har jeg ikke tenkt å diskutere regler, men bare gjør oppmerksom på at det er uten betydning om du har kjøpt varene på CPH med eller uten avgifter. 24 timersregelen gjelder uansett uavhengig av hvor de er kjøpt.

Nå har jeg ikke tenkt å diskutere regler, men bare gjør oppmerksom på at det er uten betydning om du har kjøpt varene på CPH med eller uten avgifter. 24 timersregelen gjelder uansett uavhengig av hvor de er kjøpt.

Det stemmer vel ikke?

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233864

Hvis du er i utlandet kortere enn ett døgn

Ved utenlandsopphold på mindre enn ett døgn kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land. Du kan derfor ikke handle på tax-free.

Det stemmer vel ikke?

Det er riktig som Trent600 skriver. Det fine med å kjøpe alkohol med avgifter i Danmark er at det er tydelig merket på flaskekorken med et klistremerke. Da er det fullt lovlig å ta med kvoten til Norge.

Det gjør de, men det er ikke lov å ta med tollfrie varer inn til Norge dersom du har vært ute av landet i under 24 timer :old Og siden jeg ikke bryter norsk lov, så kommer jeg heller ikke til å gjøre dette. Og hvis noen ønsker å diskutere lover og regler, så håper jeg det blir i en ny tråd :)

Hvis du ønsker kan du kjøpe tollfrie varer på CPH (OSL eller andre steder) og ved ankomst til Norge gå på rød sone eller bruke "tollautomaten". Dette gir deg kanskje et større utvalg på vin enn hos Fine Food og er helt lovlig.

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233872&epslanguage=no

Tollsatsen er kr 40 pr. vinflaske ved lavere enn 15 volumprosent
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233865&epslanguage=no

Last edited:
Back