Følger du med på sikkerhetsdemoen?

Re: Følger du med på sikkerhetsdemoen?

Snakket med en kar som satt ved nødutgang når det var en virkelig evakuering på gang:
Det første han sa til seg selv da han fikk rykket av dør/vinduet: Jævlig hvor tung den er.
Det neste han sa: Hva faen skal jeg gjøre med den? Sette på dørken, legge på settet?
Riktig svar er: Hiv den på vingen eller på bakken, få den ut....

Følger halvt med, men synes det er bra de ber folk ta av hodetelefoner o.l. under demonstrasjonen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

I mine første unge år som luftfartsansat gjorde jeg en dyd ud af at læse
avis under sikkerhedsdemonstrationen:rolleyes: ! senere blev jeg ansat
hos BA og var på mange kurser i deres daværende træningscenter i
Heston. En dag blev hele holdet kommanderet ind i en Trident mock-up
som 'passagerer' til en evakueringsøvelse, med brand i kabinen og
en tur ned ad slide! Siden den dag har jeg været opmærksom på
sikkerhedsdemonstrationen, og også jeg foretager en mental evakuering
og bemærker nødudgangene!
Og hvis en lille digression er tilladt: I dag er jeg mest ræd for al den
håndbagage, folk har med i kabinen! Jeg rejser kun sjældent med
'handluggage only' og jeg sidder helst på et window Seat, så jeg ikke
får alt ragelset ned i hovedet, for det tilfælde at overhead bins åbner
sig under en eventuel turbulens! Og hvis de også skal have deres ragelse med
ud under en EVAC, så..........

Jeg følger stort sett alltid med. Foretrekker SAS som er effektive og to the point.

Misliker veldig sånne fancy videoer som tar 5-7 minutter. Da mister jeg nesten alltid tråden og gjør heller en egen mental gjennomgang.

Teller også seteryggen til nødutganger

Følger med.

Irriterer meg faktisk over at CC ikke er strengere overnfor "hovne bleier" som sitter å gir bæng. Men det er vel dårlig butikk.

Jeg følger stort sett alltid med. Foretrekker SAS som er effektive og to the point.

Misliker veldig sånne fancy videoer som tar 5-7 minutter. Da mister jeg nesten alltid tråden og gjør heller en egen mental gjennomgang.

Teller også seteryggen til nødutganger

Trodde du elsket Virgin America :p

Jeg begynte å følge med hver gang for noen år siden. Det som gjorde det var at jeg leste en artikkel i Scientific American om hvordan hjernen fungerer i kritiske situasjoner. Ofte fungerer ikke de mer avanserte delene i prefrontal cortex særlig bra, så det man har å hjelpe seg med er amygdala. Amygdala var blant de tingene som gjorde at pattedyra tok rotta på dinosaurene en gang for lenge siden, men den er nokså primitiv. Det er egentlig mest en måte å trene den på: Repetisjon.

Så, derfor. Man skal ikke tro man er istand til å tenke klart hvis noe skjer. Da bør det sitte i amygdala.

Og det viste seg jo også på Hudson River, det var vel kanskje 10% som fikk med seg vesten... Og de hadde sikkert hørt mange ganger at den skulle på... Jeg sjekker også om den er på plass, jeg har også opplevd at det har vært tomt under der.

Jeg har dessuten øvd med barna på evakuering ;-) Dvs. hoppesklie på Drammens lekeland, jeg tok et barn under hver arm og hoppet noen ganger. Det var moro for alle, men jeg tenkte på det i en evakueringskontekst (noe jeg fortalte barna om etterpå).

. Så, derfor. Man skal ikke tro man er istand til å tenke klart hvis noe skjer. Da bør det sitte i amygdala.

Ja. Motor Memory, det hjelper godt å tenke på slikt mange ganger og hvis man sitter på nød utgang, ta grepet mange ganger og "øve" på å rive den av og kaste ut.
Skulle noe skje på natta med røyk i kabinen og kun nødlys, så vet du på forhånd hva som skal til.
1 til en million at det skal skje noe farlig på en rutine flytur men de som var ombord på Asiana i SFO ble nok tatt på fersken, samme med en Emirates 777 forleden som klasket i bakken.

Jeg må si at jeg ikke er den som følger så veldig godt med, spesielt på inneriksturer, kan jo ha 4-6 flyvninger pr uke, er jo samme opplegget hver gang. MEN jeg sitter 9 av 10 ganger på nødutgang, og jeg legger alltid merke til hvordan døren skal åpnes da det er litt forskjellig utifra hvilken flytype det er.

Nye flytyper og selskaper følger jeg som regel med :)

Tar ut øreproppene og følger med mest fordi jeg vil vise et snev av respekt, men også fordi jeg mellom hver gang føler jeg glemmer hvordan stroppen på redningsvesten skal legges rundt livet. ^_^

For øvrig, synes SK, WF og DY er litt sånn smådårlige på å understreke at vesten ikke skal blåses opp før man er ute av flyet ... forholdsvis viktige greier.

Men vi forventer at flygerne skal følge med på sin briefing som de tar hver gang de flyr...

Jeg synes mange av kommentarene her er virkelig på Darwin Awards nivå... :p

Jeg følger med hver eneste gang. Det er fordi jeg fortsatt kan kjøre ADSAM på AG-3 (våpennummer 352447, hvis noen lurte), 10 år etter at jeg sist tok i et. Med andre ord; mengdetrening er tingen.

Følger alltid med. Lukke og åpne setebeltet pleier å gå fint, men vesten og masken er det ikke så ofte jeg er borti. Gjør som Cecilie; alltid nedom og sjekker at vesten er på plass.
Nærmeste nødutgang sjekkes, men jeg tror det stort sett er raskest foran.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Last edited:

Følger alltid med. Lukke og åpne setebeltet pleier å gå fint, men vesten og masken er det ikke så ofte jeg er borti. Gjør som Cecilie; alltid nedom og sjekker at vesten er på plass.
Nærmeste nødutgang sjekkes, men jeg tror det stort sett er raskest foran.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tok meg i å sjekke om vesten var på plass her om dagen, takk til Cecilie.. :-D

Hadde en A321 på SK459 OSL-CPH i går, og fant dette "safety on board" kortet i stollommen:
c802ad3593cd990e49ca3b0124bcca30.jpg

Gjorde purseren oppmerksom på at jeg synes vi satt i en stor CRJ900[emoji16]

Kortet ble umiddelbart fjernet og belønningen var ros og hederlig omtale fra en hyggelig purser.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Forsøkte å svare trådstarter direkte men posten min ble visst borte.

Jeg følger alltid med på sikkerhetsdemonstrasjonen, ikke bare i høflig respekt for besetningen men også for egen og andres sikkerhet. Det veldig mange passasjerer (inklusive de som flyr mye) ikke tenker over er at det kan være store forskjeller i prosedyrene hos de forskjellige flyselskapene, og at det også kan være forskjeller fra fly til fly (selv på helt like flytyper) med hensyn til beliggenhet av nødutstyr.
Som flere allerede har påpekt så er sjansene for å overleve en alvorlig hendelse, eller i verste fall et havari øke betraktelig dersom man har fulgt godt med under sikkerhetsdemonstrasjonen.
Min erfaring er at mange faktisk følger med, spesielt ved manuell demo. Jeg irriterer meg egentlig ikke over de som ikke følger med, så lenge de viser hensyn og ikke forstyrrer andre om gjerne vil følge med. Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre passasjerene til å følge med, vi er jo voksne mennesker og kan ikke akkurat tvinge dem. Jeg sier ifra dersom dersom jeg har en passasjer som snakker litt for høyt med sidemannen, noe som er forstyrrende for både crew og andre passasjerer. Jeg vil også at alle har mobiltelefon avslått eller i flymodus og at hodetelefoner er tatt av under demoen, iht til våre prosedyrer.

Et par av dere kommenterte at passasjerer ved nødutgangene bør være pålagt å følge med under demoen. Jeg ville bare nevne at iallfall hos oss (og Ryanair så vidt jeg vet) så får passasjerer som sitter ved nødutgangene en egen briefing fra crewet før avgang, der man blant sjekker at de som sitter der er «able and willing to assist» før de blant annet vises hvordan dørene åpnes og korrekt rømningsvei (baksiden av vingene)

Følger alltid med, og leser alltid sikkerhetsbrosjyren hvis flytypen er ny eller sjelden for meg. Har fått egen briefing av crewet når jeg har sittet ved nødutgang hos DY, og legger merke til at den alltid gjennomføres. Tillitvekkende. Gjør de sånn hos SAS og andre? Sjekker om vesten er der, ja.

Back