Re: Fokus på sikkerhet framfor økonomi
Og når man da ser på hvor mange som ikke følger instrukser er det vel kanskje nytteløst. Hvor mange pax tok på seg redningsvest når de ditchet i Hudson for eksempel? Et bilde viser vel at vingen er full av folk som ikke har vest, men at enkelte har tatt med håndbagasjen o.l.
I hvilke situasjoner skal en slik skjerm brukes? En ting er småfly som kommer i ukontrollert spin, mister motorkraft, haleror eller andre sjeldne tilfeller. Det er vel ikke mange tilfeller i det siste der et passajerfly har ramlet ut av himmelen hvor en fallskjerm kunne reddet flyet? Derimot er det jo mange uhell med dagens moderne passasjerfly der det kun har vært lettere skader/få omkomne, som BA i gresset på LHR, USAir i Hudson, 737en som landet kort i Asia nylig m.v.
Et visst antall ulykkes-tilfeller (med brann ombord) hadde kanskje vist lavere antall dödsfall hvis hver passasjer (utenom vanlig surstoff-maske) hadde hatt adgang til en baerbar gass-maske m/surstoff (nok til 5 minutter, til evakuering etter f.eks. crashlanding ?).
Og når man da ser på hvor mange som ikke følger instrukser er det vel kanskje nytteløst. Hvor mange pax tok på seg redningsvest når de ditchet i Hudson for eksempel? Et bilde viser vel at vingen er full av folk som ikke har vest, men at enkelte har tatt med håndbagasjen o.l.
Hvis sikkerhet hadde vært første prioritet burde vel flyet hatt en gigantisk fallskjerm som kunne utløses ved en alvorlig krisesituasjon. Finnes jo småfly som har slike nødskjermer.
I hvilke situasjoner skal en slik skjerm brukes? En ting er småfly som kommer i ukontrollert spin, mister motorkraft, haleror eller andre sjeldne tilfeller. Det er vel ikke mange tilfeller i det siste der et passajerfly har ramlet ut av himmelen hvor en fallskjerm kunne reddet flyet? Derimot er det jo mange uhell med dagens moderne passasjerfly der det kun har vært lettere skader/få omkomne, som BA i gresset på LHR, USAir i Hudson, 737en som landet kort i Asia nylig m.v.