FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17

Re: FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17

Tror ikke Ørland kommune helt kjenner til de økonomiske realiteter.

Re: Fly Viking med OSL-OLA x 2 daglig...

Det må da bety slutten for Air Norway? Med økt konkurranse på OSL-AAL også er det vel fort snakk om tid før Air Norway og "stylteflyene" deres forsvinner fra OSL?

Air Norway bruker såvidt jeg kan se fly fra North Flying som er dansk.
For å være litt nasjonalistisk, så må det jo være bedre å legge igjen penger i et norsk selskap.

Strategisk sett vil jo trafikken til Ørlandet øke en del fremover, ifm oppbygging av jagerflybasen, så her kan det bli økende inntekter.

Jeg bar basert på Ørlandet i sin tid og husker Widerøe fly som kom og gikk.
Var det forbindelse til Værnes mon tro? (1977/78)
Selv kjørte jeg bil fra Trondheim, via Fosenferja.
Forbindelse til OSL er sikkert ikke dumt, fint tilbud for lokalbefolkningen og for militær personell. Hva er "break-even" på en sånn rute mon tro, 14-15 pax?

Jeg bar basert på Ørlandet i sin tid og husker Widerøe fly som kom og gikk.
Var det forbindelse til Værnes mon tro? (1977/78)

Widerøe opererte i mange år rute mellom TRD og BGO v/v via OLA og Mørebyene/Sogn og Fjorande. Flytypen var vår alles så kjære Twin Otter.

Espen

Hva er "break-even" på en sånn rute mon tro, 14-15 pax?

Det kommer an på hvor mye de får i støtte .. prisene de tilbyr dekker ikke kostnadene selv med fullt fly.

Det kommer an på hvor mye de får i støtte .. prisene de tilbyr dekker ikke kostnadene selv med fullt fly.

Snu det rundt da, hva må en billett koste for at et fullt fly skal gå med rimelig fortjeneste?
Ser it som flytiden er ca en time og mange kostnader er fast sånn som landings avgifter, terminal parkering, ground handling, forsikring, lønn til mannskap og andre ansatte. Vedlikehold, av-ising og uflaks kan være variabelt.
FV har vel kanskje noe lavere kostnader enn WF men med samme fly i samme land kan det vel være nogenlunde likt.
Hva koster det å drive en WF Dash-8 timen mon tro?

Neppe i en Dash-8-100.

Så dyr den er i drift holder det neppe med en fyllingsgrad under 40%

Hva gjør den så dyr, og hva ville da vært en smartere flytype for FV?

Back