FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Her er det vel ikke bare snakk om et uklart ansettelsesforhold?

'I følge art. i Nordlys.

LT skriver:
«Under saksbehandling av
selskapets dokumentasjon er
det LTs (Luftfartstilsynet, red.
anm.) oppfatning at vi innen
flere områder kommuniserer
med personell uten rett kompetanse»

Vedrørende ansettelse skriver FV flyger til LT, i følge Nordlys:

«På forespørsel kan jeg bekrefte
at jeg gi april 2016 inngikk
en muntlig, fortrolig avtale
med Ola Giæver om å stille meg
tilgjengelig som sjefflyger DHC-
8 i etableringsfasen for FlyViking
AS, med tiltredelse ved
eventuell driftsstart».

Hvordan skal LT tolke "stille meg tilgjengelig" ?

Og hva med "tiltredelse ved eventuell driftsstart", den er jo bra. Kanskje de skulle budsjettert med noen månedslønninger til nøkkelpersonell FØR driftsstart, så kunne de kanskje fått den lisensen.

Last edited:

Og hva med "ved eventuell driftsstart", den er jo bra. Kanskje de skulle budsjettert med noen månedslønninger til nøkkelpersonell FØR driftsstart, så kunne de kanskje fått den lisensen.

Ifølge Giæver så har denne personen som sagt skrevet under på dokumentasjon sendt inn til LT, noe som tyder på at jobben er startet opp. Ikke sant?

Ifølge Giæver så har denne personen som sagt skrevet under på dokumentasjon sendt inn til LT, noe som tyder på at jobben er startet opp. Ikke sant?

Å skrive under på dokumentasjon kan være kjempelite jobb, kanskje mer en tjeneste for en bekjent, side han skriver til Tilsynet;
"På forespørsel kan jeg bekrefte
at jeg gi april 2016 inngikk
en muntlig, fortrolig avtale
med Ola Giæver om å stille meg
tilgjengelig som sjefflyger DHC-
8 i etableringsfasen for FlyViking
AS, med tiltredelse ved
eventuell driftsstart."

Hvorfor ble det ikke bare ,kort og godt,
inngått et ansettelsesforhold med FV i stedet for at man stilte seg til disposisjon?

Noe som skurrer her...

Dersom personen på tidspunktet han signerte var ansatt hos en konkurrent, kan han da skrive under på vegne av FV dersom han ikke har en ansettelseskontrakt med FV?

I de fleste ansettelseskontrakter må eventuelle bijobber avklares med egen arbeidsgiver.
Antar dette var et betalt oppdrag.

Vet du hvem denne personen er og om han var ansatt hos en konkurrent? Giæver har snakket om 3 personer som alle er ex-WF, så langt jeg kan huske.

Hvorfor ble det ikke bare ,kort og godt,
inngått et ansettelsesforhold med FV i stedet for at man stilte seg til disposisjon?

Det er selvsagt et godt poeng. Denne personen bekrefter imidlertid at det foreligger en avtale (muntlig sådan).

Vet du hvem denne personen er og om han var ansatt hos en konkurrent? Giæver har snakket om 3 personer som alle er ex-WF, så langt jeg kan huske.

Nei, hvordan skal jeg kunne vite det?

Jeg antar imidlertid at en som vil påta seg jobben som flygesjef er en person som er i aktiv operativ tjeneste, og derfor har et gående ansettelseforhold til en arbeidsgiver.

Spekulasjoner fra min side, men en hypotetisk problemstilling er dette...

NN er ansatt i WF
NN har en avtale med FV at dersom FV vinner en av kontraktene så slutter NN i WF og begynner i FV

Hva er alternativet for NN dersom han er ansatt i WF? - si opp en tilsynelatende trygg jobb og bli med på FV eventyret, enten det blir kortvarig eller langvarig. Blir det kortvarig kan flere dører være lukket for å komme tilbake i en fast jobb

Spekulasjoner fra min side

Hva er alternativet for NN dersom han er ansatt i WF? - si opp en tilsynelatende trygg jobb og bli med på FV eventyret, enten det blir kortvarig eller langvarig. Blir det kortvarig kan flere dører være lukket for å komme tilbake i en fast jobb

Det var vel snakk om ex-WF som nå er i pensjonister skulle være med

Jeg har drevet business med et par kåbbåier oppigjennom og de kan få til utrolige ting. Men om ikke alle rammer er fullstendig satt og alle avtaler helt uomtvistelig signert og forstått så er man fullstendig kjørt.

- "jo men NN har jeg snakket med og den er i boks. Null stress. Han fikser det" = NN ble konfrontert med att BBC starter flyselskap og svarte i fylla at det hadde vært spennende å være med på. BBC satser på å fikse det om han får i land kundeavtalen"

Den typen ting. Jeg sier ikke at Ola er sånn. Men om han er ville det være lurt å ikke akseptere muntlige avtaler som bevis. Så jeg har full forståelse for avslag om ikke alt er på plass. Tenk om de sa ja og så var "fakta" feil?

I tillegg har SD kuttet ned på behandlingstiden med 1 måned siden sist, så slik jeg forstår ordlyden i utlysningen så ville FlyViking hatt en ekstra måned på seg for å ha lisensen klar om de hadde søkt i 2011. :)

I forbindelse med forrige runde i nord, ble det fremhevet av DAT at tidsfristene var for korte fra tildelingstidspunkt til oppstartstidspunkt, hvoretter Meltveit Kleppa kommenterte:

Poenget til Rungholm ble forelagt forrige samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa 30. mars i fjor: «Vi tar full gjennomgang av anbudsprosessen, og forsikrer at de knappe tidsfristene ikke vil bli benyttet i ettertiden.»
http://www.lofotposten.no/naeringsliv/for-knappe-frister/s/1-71-6429507

Konkurransestilsynet har også poengtert dette i forbindelse med høringsrunden før denne
Konkurransetilsynet har også i tidligere høringssvar pekt på viktigheten av å utvide
tidsperioden mellom tildelings- og oppstartstidspunktet. Tilsynet er kjent med at
Samferdselsdepartementet tilstreber en lengre perioden mellom tildeling og oppstart, men at
dette har vist seg vanskelig i praksis
http://www.konkurransetilsynet.no/g...ar_-_anbud_p-_regionale_ruteflygninger_i_.pdf

Forrige runde i sør ble tildelt 29.september 2015, altså 6 måneder før oppstart 1. april 2016, så det burde ikke være direkte overraskende at de tilstrebet å ha det klart 6 måneder før oppstart.

https://www.regjeringen.no/no/aktue...rakt-for-atte-flyruter-i-sor-norge/id2454462/

Jeg nevnte bare at det nå tok 2 måneder mot 3 sist. At kontrakttildeling 3 måneder før er knapt skjønner nok alle.

Ikke vet jeg heller hva SD har kommunisert om tid fra søknadsfrist til avgjørelse, men jeg registrerer at SD jobber stadig raskere i akkurat den prosessen. Ca 3 måneder i 2011, ca 2.5 måneder i 2015 og nå knappe 2 måneder.

Last edited:

Jeg nevnte bare at det nå tok 2 måneder mot 3 sist. At kontrakttildeling 3 måneder før er knapt skjønner nok alle. Ikke vet jeg heller hva SD har kommunisert om tid fra søknadsfrist til avgjørelse.

Det må jo være positivt i disse økonomiske krisetider at offentlig forvaltning også effektiviserer ;)

Poenget mitt var bare at SD tidligere har fått kritikk for sen tildeling, og dermed ikke bør være noe argument at SD nå allikevel burde forsene tildelingen fordi FlyViking kanskje skulle få ting på plass om noen uker.

I tillegg vart vel innleveringsfristen forlenga med to veker, nettopp for at FV skulle få på plass søknaden?

Det må jo være positivt i disse økonomiske krisetider at offentlig forvaltning også effektiviserer ;)

Poenget mitt var bare at SD tidligere har fått kritikk for sen tildeling, og dermed ikke bør være noe argument at SD nå allikevel burde forsene tildelingen fordi FlyViking kanskje skulle få ting på plass om noen uker.

Jeg snakker om tiden fra søknadsfrist og til tildeling, som etter sigende ikke var opplyst til FlyViking (og kortere enn før...).

Ja, det kan være bra med effektivisering.

Jeg snakker om tiden fra søknadsfrist og til tildeling, som etter sigende ikke var opplyst til FlyViking (og kortere enn før...).

Ja, det kan være bra med effektivisering.
Jeg forstår det, men siden oppstartstidspunkt er annonsert, og tid fra tildelingstidspunkt til oppstart er kommunisert, så er også behandlingstiden gitt implisitt.

Jeg forstår det, men siden oppstartstidspunkt er annonsert, og tid fra tildelingstidspunkt til oppstart er kommunisert, så er også behandlingstiden gitt implisitt.

Det var uansvarlig av Giæver å gamble på å få på plass nødvendige søker kriterier før tildeling og uten å kjenne tidspunktet for tildeling.
Giæver har etter min mening satt selskapet i en vanskelig situasjon ved å gå imot eget styre. Hadde jeg sittet i det styret skulle jeg ha kommet meg ut brennkvikt.

Det var uansvarlig av Giæver å gamble på å få på plass nødvendige søker kriterier før tildeling og uten å kjenne tidspunktet for tildeling.
Giæver har etter min mening satt selskapet i en vanskelig situasjon ved å gå imot eget styre. Hadde jeg sittet i det styret skulle jeg ha kommet meg ut brennkvikt.

Hva mener du med dette? Giæver er vel f.eks. styreleder, er han ikke? Hvorfor er det uansvarlig? Alternativet var vel å ikke søke, så hva er nedsiden med alternativet som ble valgt?

Hva mener du med dette? Giæver er vel f.eks. styreleder, er han ikke? Hvorfor er det uansvarlig? Alternativet var vel å ikke søke, så hva er nedsiden med alternativet som ble valgt?

Jeg skal ikke gå i detalj , men det var oppsiktsvekkende at styrets formann, i en svært viktig sak for selskapet, gikk i mot hele styret og Adm. Dir.
Dette svekker selvsagt gjennomføringskraften til styret og Adm. Dir og således skaper usikkerhet i og rundt selskapet.

Last edited by a moderator:

Jeg skal ikke gå i detalj , men det var oppsiktsvekkende at styrets formann, i en svært viktig sak for selskapet, gikk i mot hele styret og Adm. Dir.
Dette svekker selvsagt gjennomføringskraften til styret og Adm. Dir og således skaper usikkerhet i og rundt selskapet.

Sikter du til beslutningen som ble tatt dagen før anbudsfristens utløp om å legge til Finnmark? Det ble jo vist i tv-innslaget.

Back