FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Man kan ta tidlig pensjon fra 55 og da får man noe før full pensjon slår inn, det er denne første pensjonen som forsvinner hvis man jobber for konkurrent.
Ganske rimelig krav det.

Interessant å lese Luftfart.Medias intervju med Giæver:

Vi har bedt Ola Giæver utdype det han vet om hvilke pensjonsrettigheter dette er snakk om, hvilke ID-billetter det er snakk om, og hvordan hans egen pensjonsavtale med WF er etter at han måtte forlate sin stilling som pilot for en god tid tilbake. Giæver bare henviser til brevet og vil ikke gå dypere inn i materien overfor oss.

– Men du mener at dette trusselbrevet har vært med på å avgjøre anbudskonkurransen?

– Det dreide seg om to viktige stillinger. Disse deserterte og vi mistet kontrakten.

– Du mener dette har direkte påvirkning på Samferdselsdepartementets avgjørelse?

– To desertører veltet hele greia, sier Giæver.

Selv om mannen er skuffet, er det oppsiktsvekkende ordbruk av administrerende direktør; desertører. Kan det være at de så at lyset var i ferd med å brenne ned?

Her er det (antagelig) flere ting:

Det ene er at Giæver ikke har sikret seg godt nok ifht. de han har med som partnere/ansatte. Alle burde kjenne til avatlen, og de har nok vært klar over faren/risikoen for dette, men satse alt på FOT. Når man ser at de ikke får FOT-rutene er det antagelig bedre butikk for enkelte å beholde pensjon og rettigheter. Gøy med drømmer, men når realitetene kommer nærme så er det vanskeligere å satse...

Så skal man heller ikke se bort fra at det er bakenforliggende årsaker til at folk "har trukket seg", men man bruker pensjonssaken som et argument.

(Dette er bare hypoteser og spekulasjoner fra min side, men jeg tror det kan være en del ting vi ikke vet her)

Ser ikke hva som har endret seg i forklaringen.

"visse typer pensjonsytelser" står det i brevet.

Jeg trodde at etterlønn og pensjonsrettigheter var to forskjellige ting, derav oppfatningen om at forklaringen var noe annen nå enn før. Det står jo nå spesifikt at opparbeidede pensjonsrettigheter følger selvsagt den ansatte.

Jeg trodde at etterlønn og pensjonsrettigheter var to forskjellige ting, derav oppfatningen om at forklaringen var noe annen nå enn før. Det står jo nå spesifikt at opparbeidede pensjonsrettigheter følger selvsagt den ansatte.
Nå er ikke dette brevet skrevet til allmennheten, og mottakerne av disse brevene vet (burde ihvertfall vite) utmerket godt hva som menes, da dette er godt nok beskrevet i avtaleverket.

Det er skremmende å se hvordan viktige forhold blir oversett av FV organisasjonen.
Åpenbart mangler FV en ledelses struktur med en klar ansvarsfordeling.

Takk for lenken.
Så begge episodene.
Vet ikke om jeg heller skal le eller gråte, men må si at dem satser friskt.
Vet ikke hva som driver slike folk, men det er imponerende på en måte.
Personlig så hadde jeg gitt blaffen, har ikke nok ambisjoner.
Med så mye penger på bok hadde jeg heller lagt meg på akterdekket på en yacht i Bahamas og betalt for ferdiglagede margaritaer og striptease dansererinner mellom sportsdykkene og hummermiddagene.
Samme med Kjos, hvorfor bli mektig på å selge seter på billigsalg og prøve å presse konkurrenter til å drive lønn og pensjon ned til u-lands nivå?
Fri konkurranse skal jo være sunt, men det det finnes en gylden middelvei hvor
Billettene er rimelige og standarden er høy.
Vanskelig å få i pose og sekk så det blir det blir den enes brød og den andres død.
For oss som har jobbet i flybransjen i nesten 40 år vet vi at det koster utrolig mye å drive et kvalitets bolag med godt vedlikehold og solide betingelser for de ansatte.
Pan-Am var jo et bra eksempel helt til deregualtion i 1978 og de gikk på rompa noen år senere for at mange ville starte billigselskap med luselønn og dobbelt arbeid: Laker, Peopels Express og mange andre. De gikk også konkurs eller ble kjøpt opp. (PE er nå blitt en del av United via mange mergers og lønningene er bra, men stadig nye prøver å ta rotta på dem med enda billigere biletter og lavere lønninger.

Jeg har selv drevet med å kjøpe leiligheter og condoer i Florida for å pusse opp og leie ut.
Prøvde aldri å presse prisene ned på leie, men kjørte isteden kvalitet og fikk derfor mye butikk på at det var god kvalitet og hvis det var noe så kjøpte jeg tvert nye kjøleskap eller oppvask maskiner eller sendte eksperter på dagen for å reparere hvis det kunne gjøres.
Solgte 5 av 6 leiligheter med grov fortjeneste for det var fint og ingen problemer.

Last edited:

Dagens to helsider om Giæver.

Ved første øyekast kan det jo se ut som om Giæver har et par poeng ang. rettssak mot Staten. Det ser b.a. ut til at Luftfartstilsynet begrunner deler av diskingen av FlyViking på grunnlag av at sjefflyger i utgangspunktet kun hadde muntlig avtale om arbeidsforhold, ikke skriftlig.

Kanskje har LT spesielle krav til arbeidskontrakter ifbm. søknadsprosessen, men på et generelt grunnlag er jo en muntlig arbeidsavtale i norsk arbeidsliv like gyldig som en skriftlig

Attachments

Kanskje har LT spesielle krav til arbeidskontrakter ifbm. søknadsprosessen, men på et generelt grunnlag er jo en muntlig arbeidsavtale i norsk arbeidsliv like gyldig som en skriftlig

Nei det er nok ikke tilfelle. Muntlig avtale er ikke like bindende som skriftlig. Dette har arbeidsretten fastslått flere ganger.

Ved første øyekast kan det jo se ut som om Giæver har et par poeng ang. rettssak mot Staten. Det ser b.a. ut til at Luftfartstilsynet begrunner deler av diskingen av FlyViking på grunnlag av at sjefflyger i utgangspunktet kun hadde muntlig avtale om arbeidsforhold, ikke skriftlig.

Selv om en muntlig avtale kan være bindene for partene så betyr det ikke nødvendigvis at all offentlig forvaltning skal betrakte henvisning til muntlige avtaler som tilstrekkelig dokumentasjon.

Det som ble slått fast muntlig fra Flyviking om samarbeid med DAT om anbudet har Giæver senere sagt ikke gjelder, enda der finnes det opptak.

Fristen for å ha gyldig lisens er "ved tilbudsfristens utløp".

Det står i Forskrift om lufttransporttjenester i EØS, som det er henvist til i anbudsutlysningen:

"Konkurransen vil bli gjennomført i samsvar med lufttransportforordninga og lufttransportforskrifta, samt dei utfyllande krava som følger av dette konkurransegrunnlaget. Departementet gjer oppmerksam på at den sistnemnte forskrifta på nokre punkt inneheld meir utførlege reglar om avviklinga av konkurransen enn dei som framgår av dette konkurransegrunnlaget, og at reglane i forskrifta òg gjeld for konkurransen."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-08-12-833?q=lufttransport

"§ 12.Krav til tilbyder
Den som tildeles enerett må ha gyldig lisens utstedt av lisensutstedende myndighet i tråd med kravene i lufttransportforordningen kapittel II. Dersom lisens ikke foreligger ved tilbudsfristens utløp, har oppdragsgiver rett til å anmode tilbyderen om å ettersende denne innen en kort tilleggsfrist, i henhold til § 23........

§ 21.Avvisning på grunn av forhold ved tilbyderen
(1) Oppdragsgiveren skal avvise tilbud fra tilbydere som;
a)ikke har gyldig lisens, jf. § 12....."

Ja. Mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Men en 3.part kan ikke bassere seg på en muntlig avtale som de ikke er en part i. De trenger dokumentasjon.

Giæver hevder såvidt jeg kan skjønne i artikkelen at dokumentasjon ble oversendt LT. Men hva vet jeg.

Giæver hevder såvidt jeg kan skjønne i artikkelen at dokumentasjon ble oversendt LT. Men hva vet jeg.

Her er det vel ikke bare snakk om et uklart ansettelsesforhold?

'I følge art. i Nordlys.

LT skriver:
«Under saksbehandling av
selskapets dokumentasjon er
det LTs (Luftfartstilsynet, red.
anm.) oppfatning at vi innen
flere områder kommuniserer
med personell uten rett kompetanse»

Vedrørende ansettelse skriver FV flyger til LT, i følge Nordlys:

«På forespørsel kan jeg bekrefte
at jeg gi april 2016 inngikk
en muntlig, fortrolig avtale
med Ola Giæver om å stille meg
tilgjengelig som sjefflyger DHC-
8 i etableringsfasen for FlyViking
AS, med tiltredelse ved
eventuell driftsstart».

Hvordan skal LT tolke "stille meg tilgjengelig" ?

Fristen for å ha gyldig lisens er "ved tilbudsfristens utløp".

Det står i Forskrift om lufttransporttjenester i EØS, som det er henvist til i anbudsutlysningen:

"Konkurransen vil bli gjennomført i samsvar med lufttransportforordninga og lufttransportforskrifta, samt dei utfyllande krava som følger av dette konkurransegrunnlaget. Departementet gjer oppmerksam på at den sistnemnte forskrifta på nokre punkt inneheld meir utførlege reglar om avviklinga av konkurransen enn dei som framgår av dette konkurransegrunnlaget, og at reglane i forskrifta òg gjeld for konkurransen."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-08-12-833?q=lufttransport

"§ 12.Krav til tilbyder
Den som tildeles enerett må ha gyldig lisens utstedt av lisensutstedende myndighet i tråd med kravene i lufttransportforordningen kapittel II. Dersom lisens ikke foreligger ved tilbudsfristens utløp, har oppdragsgiver rett til å anmode tilbyderen om å ettersende denne innen en kort tilleggsfrist, i henhold til § 23........

§ 21.Avvisning på grunn av forhold ved tilbyderen
(1) Oppdragsgiveren skal avvise tilbud fra tilbydere som;
a)ikke har gyldig lisens, jf. § 12....."

Det kan være greit å se hva som står i anbudutlysningen. Der står følgende:
"Tilbydarar som ikkje har gyldig lisens, eller som ikkje kan gjere sannsynleg at gyldig lisens vil føreligge innan tidspunktet for tildelingsavgjerdsla, vil bli avvist."

Lisensen måtte altså være på plass når avgjørelse om tildeling fant sted, og ikke når fristen for å sende inn tilbudet var (dersom det var det du mente).

I tillegg har SD kuttet ned på behandlingstiden med 1 måned siden sist, så slik jeg forstår ordlyden i utlysningen så ville FlyViking hatt en ekstra måned på seg for å ha lisensen klar om de hadde søkt i 2011. :)

Vedrørende ansettelse skriver FV flyger til LT, i følge Nordlys:

«På forespørsel kan jeg bekrefte
at jeg gi april 2016 inngikk
en muntlig, fortrolig avtale
med Ola Giæver om å stille meg
tilgjengelig som sjefflyger DHC-
8 i etableringsfasen for FlyViking
AS, med tiltredelse ved
eventuell driftsstart».

Hvordan skal LT tolke "stille meg tilgjengelig" ?

Hvis jeg stiller meg tilgjengelig for et oppdrag så betyr det normalt at jeg har sagt ja til tilbudet. I tillegg står det vel i artikkelen at denne personen hadde skrevet under på noe av dokumentasjon, noe som i så tilfellet indikerer at han er i gang med oppdraget.

Det kan være greit å se hva som står i anbudutlysningen. Der står følgende:
"Tilbydarar som ikkje har gyldig lisens, eller som ikkje kan gjere sannsynleg at gyldig lisens vil føreligge innan tidspunktet for tildelingsavgjerdsla, vil bli avvist."

Lisensen måtte altså være på plass når avgjørelse om tildeling fant sted, og ikke når fristen for å sende inn tilbudet var (dersom det var det du mente).

I tillegg har SD kuttet ned på behandlingstiden med 1 måned siden sist, så slik jeg forstår ordlyden i utlysningen så ville FlyViking hatt en ekstra måned på seg for å ha lisensen klar om de hadde søkt i 2011. :)

Jeg siterte direkte fra anbudsutlysningen og lufttransportforskriften som den er underlagt. At det i anbudsutlysningen også står en setning som kan tolkes mindre strengt tilsidesetter neppe forskriften som det er presisert at konkurransen er underlagt. Det virker uansett som at Flyviking var langt unna å "gjere sannsynleg at gyldig lisens vil føreligge innan tidspunktet for tildelingsavgjerdsla".

Jeg siterte direkte fra anbudsutlysningen og lufttransportforskriften som den er underlagt. At det i anbudsutlysningen også står en setning som kan tolkes mindre strengt tilsidesetter neppe forskriften som det er presisert at konkurransen er underlagt. Det virker uansett som at Flyviking var langt unna å "gjere sannsynleg at gyldig lisens vil føreligge innan tidspunktet for tildelingsavgjerdsla".

Jeg siterte også direkte fra utlysningsteksten hvor det står om krav til tilbydere. Om de var langt unna eller ikke aner ikke jeg.

Back