FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking

Someone

Moderator
Medlem
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking

Noen som vet hva slags lisens FlyViking mangler siden de er diskvalifisert fra anbudet?

Tilbudet fra FlyViking AS, som la inn bud på ruteområde 1 og 2, samt på ruteområde 6 – 8, er avvist. Dette skyldes at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet. Samferdselsdepartementet plikter derfor å avvise alle deler av tilbudet fra FlyViking AS.

Noe sier meg det sitter en sinna fyr i Lyngen......
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

De mangler vel AOC for fly over 19 seter enn så lenge.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Hvorfor legger de inn bud på ruter der de mangler de nødvendige lisensene? Virker som en underlig strategi med mindre man kjeder seg. Men da ville jeg kanskje heller kjøpt meg en bok.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Giæver hadde laveste pris: - Staten kunne spart 100 millioner
Anbudet fra FlyViking ble avvist.
Bare måneder etter at selskapet var stiftet, forsøkte Ola Giæver jr. og FlyViking AS å vinne anbudet for de statlig subsidierte flyrutene.

Samferdselsdepartementet la i sommer ut nytt anbud på de regionale ruteflygingene i Nord-Norge, som til sammen omfattet 13 ruteområder i perioden 1. april 2017 til 31. mars 2022. Tre flyselskap meldte seg på i konkurransen, Ola OK Giævers FlyViking, Danish Air Transport (DAT) og Widerøe.

LES OGSÅ: Nederlag for Giævers flyselskap - Widerøe dunket ut alle konkurrentene i Nord-Norge

Anbudsprotokollen viser at FlyViking leverte et tilbud på 824,5 millioner for rutene langs kysten av Finnmark. Widerøes tilbud var dyrere med 857 millioner. Samlet for rutene i Nord-Troms og Finnmark ville Flyviking ha 972,5 millioner og Widerøe 1030 millioner.

Men Samferdselsdepartementet avviste tilbudet fra FlyViking.

– Dette skyldes at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet. Samferdselsdepartementet plikter derfor å avvise alle deler av tilbudet fra FlyViking AS, melder departementet i en pressemelding.
http://www.nord24.no/flyviking/ola-...-staten-kunne-spart-60-millioner/s/5-32-71738
 
Last edited by a moderator:
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Kommer FlyViking noen gang til å komme i lufta? Jeg tror det ikke før jeg får se det.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Nå har de vel 5 år på å komme seg opp å kjøre , så går det nye tog.. eller fly
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

– Vi har ikke investert med forutsetning om å vinne FOT-ruter. Vi er tilbake der vi var, vi skal ut på kortbanenettet og vise at vi kan fly så billig at folk svimer av.

Akkurat. I markedet de har muligheter for å hevde seg er det Widerøe de kommer til å bli målt mot, uansett hvor mye de prøver å få det til å høres ut som de konkurrerer mot Norwegian. Jeg tror også de ønsket å vinne dette anbudet, selv om forretningsplanen ikke avhenger av det.

Widerøe er ganske langt fra et lavprisselskap. De har stort sett alle kjennetegnene på et tradisjonelt nettverksselskap med høy kostnadsbase.

Så da har de hatt mulighet til å vise hva de duger til, i direkte konkurranse med Widerøe. Samlet for områdene 1, 2, 6, 7 og 8 skulle Fly Viking ha 1,415 milliarder og Widerøe 1,365 milliarder. Riktignok var de 6% under Widerøe på pakka med 1 og 2.

Dette blir jeg ikke veldig svimmel av. Her tror jeg det trengs finansiell ETOPS med ekstra tanker fylt av investorpenger, selv uten rute til Svalbard.
 
Flyviking ¨mistet¨ viktige personer pga trussel fra WF

Sliter FlyViking med å få lisens, ref oppdatering på Ola sin FB side for noen få timer siden. Noen ex:WF som har trukket seg ?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Sliter FlyViking med å få lisens, ref oppdatering på Ola sin FB side for noen få timer siden. Noen ex:WF som har trukket seg ?

Ifølge Giævers Facebook side så er det 3 eks WF som skulle være sentrale i FlyViking som har trukket seg etter å ha mottatt brev om at dette kan gå utover billettrettigheter og opparbeidede pensjonsrettigheter. En av disse, igjen i henhold til Giæver, trakk seg kun dager før AOC'en skulle godkjennes.

Jeg undrer meg litt over trusselen om pensjonsrettigheter (og forsåvidt også dette med billettrettigheter), men det står kanskje noe i kontraktene til de ansatte om dette (men jeg kan ikke huske å ha sett betingelser i andre avtaler om pensjon hvor man mister denne ved overgang til ny arbeidsgiver - selv om det er i samme bransje).
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Noen dobbel-dippere ble jo også kommentert på ved oppstart av DY og behov for kapteiner der.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Noen dobbel-dippere ble jo også kommentert på ved oppstart av DY og behov for kapteiner der.

Vet du om disse ble tilsendt brev med trussel om å miste billettrettigheter og pensjon?
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Ble disse tilsendt brev med trussel om å miste billettrettigheter og pensjon?

Bare en liten korrigering:
Om det er en del av en avtale så er det ikke snakk om "trussel" , men en påpeking av hva som inngår som en del av en avtale
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Bare en liten korrigering:
Om det er en del av en avtale så er det ikke snakk om "trussel" , men en påpeking av hva som inngår som en del av en avtale

Så står dette i avtalen da, og er det helt normalt at man mister pensjonsrettighetene om man går til en konkurrerende bedrift? Har aldri hørt om dette i andre bransjer.

Ifølge Giæver så er det bl.a. snakk om enkelte personer som sluttet i WF for så lenge som 7 år siden.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Uansett svært betenkelig at pensjonerte WF ansatte som har hatt gode lønns og arbeidsvilkår i alle år skal ødelegge for sine tidligere kolleger.

Alt for å fete sin egen lommebok...og ikke minst Høiby
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Uansett svært betenkelig at pensjonerte WF ansatte som har hatt gode lønns og arbeidsvilkår i alle år skal ødelegge for sine tidligere kolleger.

Alt for å fete sin egen lommebok...og ikke minst Høiby

Det kan man sikkert mene, men spørsmålet er om dette er nedfelt i en avtale og om en slik avtale er rimelig (dvs. at man fratar pensjonsrettigheter hvis man går over til ny bedrift i bransjen).

Jeg har forstått det dithen at om man jobber lenge nok i et selskap så opparbeides det rettigheter man også tar med seg om man slutter, men mister man normalt sett disse rettighetene om man går over til et nytt flyselskap?

Mange vil ha en konkurranseklausul som sier noe om at man ikke kan begynne hos konkurrerende bedrift før etter en karanteneperiode, men få slike karanteneperioder er på 7 år.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Litt faktaopplysning:

Det var i august i år at en tidligere pilot i Widerøe fikk brev fra selskapet, der de minte om reglene om ytelser som kan falle bort ved overgang til konkurrerende virksomhet etter at tidligere WIF-ansatte ble knyttet til etableringen. Giæver gikk da ut og sa at dette "helt klart var en trussel."

I intervju med avisa Nordlys bekreftet Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, da at Widerøe hadde sendt brev til flere piloter som har gått av med førtidspensjon i selskapet.

Karakteristikken om trusler kjenner de seg imidlertid ikke igjen i.

- En forutsetning i avtalen for å gå av med førtidspensjon med ytelser, er at man ikke har anledning til å drive med konkurrerende virksomhet. De er selvfølgelig hjertelig velkomne til å jobbe hos andre, men da er konsekvensen at ytelser kan falle bort. Henvendelsen er egentlig bare en opplysning der vi ønsker å gjøre oppmerksomme på avtalen og hva det innebærer dersom man velger å starte i konkurrerende virksomhet, sier Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe.

- En tidligere ansatt kaller brevet for trusler. Hva tenker dere om det?

- Det faller på sin egen urimelighet. Dette er en del av avtalen og ingenting nytt. Det har vært der hele veien, sier Brandvoll.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Når WF snakker om førtidspensjon, er det da snakk om de som går av før ordinær pensjonsalder for piloter (58 år?), mon tro?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd


Er ikke 65 år det som er lovbestemt maksimumsalder for trafikkflygere, og ikke det som nødvendigvis er avtalefestet pensjonsalder? Mener å ha sett 58 år i WF, men kan helt klart huske feil.

Den forklaringen som kommer fra WF i artikkelen her sier jo forøvrig noe annet enn det brevet som er vist til tidligere, hvor det snakkes om at man kan miste pensjonsrettigheter. Nå står det at "Opparbeidede pensjonsrettigheter ligger fast og de vil selvsagt følge den ansatte.", men at det er snakk om etterlønnen fra 55 år og til pensjonsalder som faller bort. Det høres jo som noe ganske annet enn pensjon.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Den forklaringen som kommer fra WF i artikkelen her sier jo forøvrig noe annet enn det brevet som er vist til tidligere, hvor det snakkes om at man kan miste pensjonsrettigheter. Nå står det at "Opparbeidede pensjonsrettigheter ligger fast og de vil selvsagt følge den ansatte.", men at det er snakk om etterlønnen fra 55 år og til pensjonsalder som faller bort. Det høres jo som noe ganske annet enn pensjon.

Ser ikke hva som har endret seg i forklaringen.

"visse typer pensjonsytelser" står det i brevet.
 
Back
Top