Flyvertinnenes harde hverdag!

Antar det kommer noen dietter på i tillegg - men det er for sure ikke godt betalt..

Det gjør det.
En gjennomsnittelig lønn for BA C/A's er 35.600GBP pr år inklusive tillegg.
For Virgin er det ca 24.500GBP.

Likevel en stor forskjell og dette ble diskutert i media der over tidligere i uken.

men om en person hadde bodd i Norge og tjent 150.000/år ville skattebelastningen neppe vært mer enn maks 30.000/år.
Jeg skattet for ca 150 000 NOK i Norge i fjor, og skattet godt over 40 000 - selv med diverse fradrag...

Men ja, med britisk prisnivå burde man kunne klare seg på omkring £15K - men det er ikke romslig. Men igjen så kreves det ikke noe mer utdannelse å være cabin crew enn for å sitte i kassen på supermarkedet - selvom vi jo er enig om at ansvaret og påkjenningene er langt større. Antar en ekspedient på supermarkedet i UK tjener enda mindre.

Last edited:
Det er vel noen demografiske forhold man må ta inn over seg her også , det er vel ikke mange som har fløyet for hverken Virgin eller Ryanair i 40 år, men muligens noen i BA...

Så man burde vel heller diskutere lønnstige/skala , en snittlønn ?

Fantastisk å lese hvor opphisset endel kan bli over lønnen til en veldig liten gruppe skiftarbeidere, men tildels meget ubekvem både arbeidstid og arbeidsplass. Og som har
et stor ansvar. Se på ytterpunktene, en CA i en F50 eller Dash kabin alene som skal , alene , håndtere alle mulige situasjoner. Inkludert f.eks. dødsfall infligh (ikke som å jobber på mac' , ring 113 , case closed) til f.eks en Purser/Service manager på en 747/A380 , som er en kombinasjon av hotellsjef/resturantsjef.

Farmer hadde jo en fin tråde tidligere rundt samme tema.

Jeg skattet for ca 150 000 NOK i Norge i fjor, og skattet godt over 40 000 - selv med diverse fradrag...

Det hørtes mye ut. Får ikke det til å stemme med en bruttoinntekt på 150000 og skatt på 40000, men om du sier det så er det vel riktig. Fikk du igjen på skatten....?

Det hørtes mye ut. Får ikke det til å stemme med en bruttoinntekt på 150000 og skatt på 40000, men om du sier det så er det vel riktig. Fikk du igjen på skatten....?

Fikk igjen? Her i gården var det motsatt! Sjekket, og skattet for omkring 170 brutto, og hadde rundet opp noe på skatten(men har enkelte fradrag - dog lurer jeg på om jeg skatter en prosent eller så mer enn normalt fordi jeg er "utvandret"), så 150 brutto og 30 i skatt er kanskje ikke så dårlig anslag som jeg umiddelbart trodde.

Men tjener jeg det samme i år innen Norges grenser, blir realskatten mye høyere da stipendet fra lånekassen kuttes(interessant nok er utenlandsk inntekt OK!). Da kan vi snakke skattet i hjel! :cool:

...godt det ikke er større inntekt å skryte av, regner med at det tvert om skremmer innbruddstyver over til naboen!

Fantastisk å lese hvor opphisset endel kan bli over lønnen til en veldig liten gruppe skiftarbeidere.

Hehe, ja du kan så si. Jeg lurer på om de samme folkene er like opptatt av lønna til folk i andre bransjer, i andre land og verdensdeler, og om hva slags arbeidsforhold de har. For meg er det merkelig at noen engasjerer seg så til de grader for en yrkesgruppe som faktisk ikke lider nød på noen som helst måte, sett i forhold til mange andre rundt omkring i verden.

Merker at jeg forsatt blir hissig av å lese denne tråden, mange følelser i sving. Hvis noen spør meg i dag, etter det jeg har vært igjennom, om det er noe å satse på å bli cabincrew.. Da er svaret veldig enkelt nei. Forhåpentligvis vil bransjen bedre seg, og da vil jeg mest sansynlig søke igjen fordi jobben i seg selv kan være helt fantastisk! Bare synd at det har blitt slik det har blitt.

Men ja, med britisk prisnivå burde man kunne klare seg på omkring £15K - men det er ikke romslig.

Ikke romslig er vel stikkordet her...for en flyvertinne å leve på £15k så trenger hun en "sponsor"...

Back