• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyulykke på Langnes, TOS 1973

putzmeister

ScanFlyer Dusty
Flyulykke på Langnes, TOS 1973

Sakset denne fra dagbladet Tromsø 7. Januar i år

convarnitroms001.jpg


Troms001.jpg


Husker meget godt at flyet lå lenge utenfor rullebanen, men når ble det fjernet og finnes det noe igjen av det?
 
Re: Flyulykke på Langnes, TOS 1973

Takk for denne postingen

Flyet var HB-IMM, SATA Convair 640 (dvs en CV-440 ombygd til turboprop)
Jeg har sett det minst et par ganger på FBU, og jeg tror siste gang var tidligere samme år, altså 1973.

Godt ingen ble alvorlig skadd
 
Re: Flyulykke på Langnes, TOS 1973

Er det noen som vet om det var mange av disse charterne? Jeg har et postkort fra TOS hvor det faktisk er en Swissair-CV som dette på bildet.
 
Re: Flyulykke på Langnes, TOS 1973

Interessant å lese "ikke flyfolk" sine beskrivelser: Et propell nav med propeller er blitt til en motor her :)

Nesa ble slått så hardt i bakken at det ble slått alarm :)

Men uten tvil interessant å få gjenoppfrisket historien.
 
Re: Flyulykke på Langnes, TOS 1973

Takk for denne postingen

Flyet var HB-IMM, SATA Convair 640 (dvs en CV-440 ombygd til turboprop)
Jeg har sett det minst et par ganger på FBU, og jeg tror siste gang var tidligere samme år, altså 1973.

Godt ingen ble alvorlig skadd

Og det var to hovedserier med turboprop "conversions". 500 serien (540 og 580) fikk Allison-motorer og 600 serien (600 og 640) fikk Rolls Royce Dart-motorer.

Beste hilsen Espen
 
Back
Top