• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

Jeg har fulgt litt med på hvilke traseer flyene velger mellom OSL-TOS og OSL-ALF. Noen ganger tar de korteste vei og legger kursen innom Sverige. Tar de korteste vei til Alta er de gjerne innom både Sverige og Finland. Andre ganger velger de å holde seg i Norge hele veien. I dag f. eks så flyr SK4546 (OSL-ALF) i Norge hele veien opp til Alta (i følge flightradar). Er det noen som peiling på årsaken til at de noen ganger holder seg i Norge og noen ganger flyr over Sverige/Finland? Særlig til Alta er det jo vesentlig kortere å fly over Sverige/Finland enn å holde seg i norsk luftrom. Det samme gjelder også TOS-KKN. Noen ganger er de over Finland, mens andre ganger holder de seg i Norge.

OPPDATERT: Jeg ser at returen fra ALF til OSL (SK4545) går over Finland og Sverige i dag.
 
Last edited:
Re: Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

Jeg har fulgt litt med på hvilke traseer flyene velger mellom OSL-TOS og OSL-ALF. Noen ganger tar de korteste vei og legger kursen innom Sverige. Tar de korteste vei til Alta er de gjerne innom både Sverige og Finland. Andre ganger velger de å holde seg i Norge hele veien. I dag f. eks så flyr SK4546 (OSL-ALF) i Norge hele veien opp til Alta (i følge flightradar). Er det noen som peiling på årsaken til at de noen ganger holder seg i Norge og noen ganger flyr over Sverige/Finland? Særlig til Alta er det jo vesentlig kortere å fly over Sverige/Finland enn å holde seg i norsk luftrom. Det samme gjelder også TOS-KKN. Noen ganger er de over Finland, mens andre ganger holder de seg i Norge.

OPPDATERT: Jeg ser at returen fra ALF til OSL (SK4545) går over Finland og Sverige i dag.

I totalregnestykket for hva det koster å fly fra et sted til et annet må flyselskapene ihvertfall regne med:
- vindretning og vindhastighet
- geografisk avstand mellom stedene
- underveisavgift i ulike land (Norge er billigere enn Sverige)
- Flyvær (varslet turbulens og fjellbølger f.eks)
- flytype (har innvirkning på underveisavgift)
 
Re: Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

Oftest et regnestykke mtp underveisavgiftene i Norge vs Sverige/Finland. Disse beregnes ut ifra MTOW på flyet og distanse gjennomfløyet.
 
Re: Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

Oftest et regnestykke mtp underveisavgiftene i Norge vs Sverige/Finland. Disse beregnes ut ifra MTOW på flyet og distanse gjennomfløyet.

Men avgiftene er vel ikke dynamiske og varierer fra dag til dag? Derfor kan avgifter neppe være hovedårsaken her. Jeg har lurt på det samme og kommet frem til at vær og vind, kombinert med øvrig trafikkbilde er årsak til denne variasjonen, som jo inntreffer ofte. I noen få tilfeller er det begrensninger pga militære øvelser, men det inntreffer ikke så veldig ofte.

Espen
 
Re: Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

Nei, de justeres definitivt ikke fra dag til dag! Mulig jeg misforsto spørsmålet, de daglige skiftene har nok mer med værforhold og eventuelle luftromsrestriksjoner å gjøre.
 
Re: Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

Veldig små geografiske forskjeller nordover i forhold til lengre ruter. Betaler vel avgifter per NM.
 
Re: Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

Men avgiftene er vel ikke dynamiske og varierer fra dag til dag? Derfor kan avgifter neppe være hovedårsaken her. Jeg har lurt på det samme og kommet frem til at vær og vind, kombinert med øvrig trafikkbilde er årsak til denne variasjonen, som jo inntreffer ofte. I noen få tilfeller er det begrensninger pga militære øvelser, men det inntreffer ikke så veldig ofte.

Espen

Underveisavgiftene varierer fra år til år, med mindre justeringer fra måned til måned. Sverige skrudde opp unitraten relativt kraftig fra og med 1. januar i år mens Norge ikke gjorde det. Dette påvirker i stor grad flyvninger mellom Oslo og Tromsø/Alta/Lakselv. Flyselskapene regner på dette hver dag hvor de inkluderer faktorer som vær, vind, fuelkostnader og eventuelle andre elementer (slik som fareområder, militær aktivitet), før de velger den ruten som er mest lønnsom.

Underveisavgiften beregnes med unitrate x (distanse i km/100) x √(MTOW i tonn/50). Sverige har en unitrate på ca €69 i 2022 opp fra ca €54 i 2021, mens Norge har en unitrate på ca €53, nokså uendret fra ca €54 i 2021.
 
Re: Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

Takk for god forklaring Field in sight
 
Re: Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

Underveisavgiftene varierer fra år til år, med mindre justeringer fra måned til måned. Sverige skrudde opp unitraten relativt kraftig fra og med 1. januar i år mens Norge ikke gjorde det. Dette påvirker i stor grad flyvninger mellom Oslo og Tromsø/Alta/Lakselv. Flyselskapene regner på dette hver dag hvor de inkluderer faktorer som vær, vind, fuelkostnader og eventuelle andre elementer (slik som fareområder, militær aktivitet), før de velger den ruten som er mest lønnsom.

Underveisavgiften beregnes med unitrate x (distanse i km/100) x √(MTOW i tonn/50). Sverige har en unitrate på ca €69 i 2022 opp fra ca €54 i 2021, mens Norge har en unitrate på ca €53, nokså uendret fra ca €54 i 2021.

Takk for forklaringa, ja!

Hvordan er det med Finland? Det er jo også en faktor (nord-)østover.
 
Back
Top