Flytoget har utvidet til Drammen

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
I går, 30. august, utvidet Flytoget tilbudet med en ny stasjon: Drammen. Det vil bli to avganger i timen og reisetiden til og fra Oslo Lufthavn er 61 minutter. Dette er bare ni minutter raskere enn det vanlige NSB-toget, men prisen er en god del dyrere enn hos NSB, 250 kr.

I går, 30. august, utvidet Flytoget tilbudet med en ny stasjon: Drammen. Det vil bli to avganger i timen og reisetiden til og fra Oslo Lufthavn er 61 minutter. Dette er bare ni minutter raskere enn det vanlige NSB-toget, men prisen er en god del dyrere enn hos NSB, 250 kr.

NSB-prisen er 178 kr og reisetiden varierer så vidt jeg kan se fra 1:12 til 1:34 på et tilfeldig søk. Det man i første rekke betaler for er vel et bedre tilbud gjennom hyppigere avganger og en ganske annen sittekomfort enn NSB's lokaltog.

en ganske annen sittekomfort enn NSB's lokaltog.

Min erfaring er at komforten stort sett er bedre på NSBs tog enn på Flytoget, i alle fall når jeg tar toget i myldretiden. Jeg synes ikke Flytoget er noe spesielt å skryte hva angår komfort... For meg blir det flytoget stort sett bare å foretrekke dersom NSB nettopp har kjørt, eller dersom det virkelig er slik at jeg trenger å spare de 5-10 minuttene det er snakk om.

Jeg er litt enig med deg her, så lenge du mener NSB sine Lillehammer-Skien tog.

Er vel bare lillehammer-skien togene som kan konkurrere på tid? Lokaltogene er vel de som bruker 1:34 på turen...

Regiontoget som går mellom Lillehammer og Skien har samme toppfart som Flytoget: 210 km/t. Det er bare mellom Oslo og Gardermoen man faktisk sparer tid. Togene kjører med samme hastighet og på samme spor mellom Oslo og Drammen.

Jeg kjører stort sett Oslo S-OSL, da tar Flytoget 21 eller 22 minutter mens NSBs regiontog bruker 26 minutter, lokaltogene trenger 37 minutter. Flytoget går hver 10. minutt, NSBs tog går hvert 30. minutt.

Jeg synes sittekomforten er klart best på NSBs regiontog. Flytoget og de nye lokaltogene synes jeg er omtrent like, de eldre lokaltogene kan være litt sjabre (men nå er det lenge siden jeg har sett dem på denne strekningen).

Min erfaring er dessuten at det nesten alltid er trangere på Flytoget enn på NSBs tog. Jeg opplever ofte å gå gjennom hele Flytoget uten å finne en ledig toseter, på NSB finner jeg som regel en ledig to- eller treseter med en gang (jeg unngår å vente rett nedenfor rulletrappene).

Som regel skal jeg videre med kollektivtransport fra Oslo S. Skulle jeg tatt Flytog + klipp på flexikort (Oslo) ender jeg opp med en kostnad på 192,50, med NSB og kupongkort kommer reisen på 91,67, altså er det en hundrelapp spart per tur.

Min erfaring er dessuten at det nesten alltid er trangere på Flytoget enn på NSBs tog. Jeg opplever ofte å gå gjennom hele Flytoget uten å finne en ledig toseter, på NSB finner jeg som regel en ledig to- eller treseter med en gang (jeg unngår å vente rett nedenfor rulletrappene).

Hvis du tar Flytoget fra Oslo S så gjelder det å sate på direkte togene og ikke de som kommer fra Asker. Der er det bedre plass, itillegg til at man slipper å stoppe på Lillestrøm

Regiontoget som går mellom Lillehammer og Skien har samme toppfart som Flytoget: 210 km/t. Det er bare mellom Oslo og Gardermoen man faktisk sparer tid. Togene kjører med samme hastighet og på samme spor mellom Oslo og Drammen.

Det stemmer ikke, IC togene som går mellom Skien og Lillehammer har maks fart 160 km/t.

Back