• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flytekniker aksjon i Sverige

Tror grunnen til at SAS Tech AB, Avia Express Sweden AB och Svenska
direktflyg blir tatt ut i streik er at det er primärt disse som kjemper mot å dumpe villkårene.
Det de forsöker på er å få teknikerne ned på samme avtale som stuere/mekanikere. Hadde de fått igjennom dette hadde det betydd startlönn for flytekniker med b1 cert på rundt 17000 sekr + skift tillegg..

Jepp, streiker mot sosial dumping, slik jeg forstod det (leste kjapt igjennom)... ?

Forstår dem godt! Bare fordi andre aktører ansetter til lavere lønn og kan dermed tilby lavere priser på tek handling.

DY er jo "fredet" fordi det er lavprisselskap og har sikkert kun egne teknikere som er lojale (ikke fagforeningsmedlemmer) og/ eller de bruker teknisk handling fra et av disse selskapene...

Taper fagforeningene, og de store lederne vinner; så kan man liksågreit jobbe på Kiwi og tjene bedre!
Det er dette som gjør lavpris selskapene til en uting! Klart det er bedre for forbrukere/reisende, men ikke for andre selskaper!

Det er en grunn for at det bare er tatt ut disse 3 selskapene.. De fleste andre selskapene håller seg til avtalene og bedriver ikke sosial dumping

Nå er arbeidsgiveravgiften i Sverige ganske høy, så mange ledere ser jo klart en bonus hvis man klarer å få bort denne utgiften i budsjettet sitt.
Uting at dette også skal skje i andre avdelinger av luftfarten enn bare blant crew.
Noen andre som ser at økonomi settes fremfor sikkerhet for tiden?

Dette er en Streik, et lovlig virkemiddel i lønnskamp.*
-jeg kan si så mye at hvis arbeidsgiverne hadde fremmet dette forslaget i Norge, hadde nok ikke NFO bare tatt ut en håndfull teknikere og satt ned foten for overtid.

-da hadde fly-Norge Stått den morgenen.*

Streiken i Sverige har jeg FULL FORSTÅELSE For.

-og DY har tariffavtale med SFF i Sverige såvidt jeg veit, så da er heller ikke de fredet.

Last edited:
er det noen som har status om morgendagens kanselleringer i Sverige med SAS?

Om du tänker på cancelleringar som följd av strejken så är strejken slut , slutade vid lunchtid igår , lördag. Däremot har inga nya förhandlingar startats och det finns alltså risk för ny strejk senare i veckan.

Back