Flysystemet sluttet å fungere - russisk passasjerfly landet i skogen

Re: Flysystemet sluttet å fungere - russisk passasjerfly landet i skogen

og alle 81 passasjerer kom fra det uten fysisk skade

Gode piloter :) Meget hyggelig at ingen ble skadet. "Russlands Hudson River" hehehe.

Hvorfor er jeg ikke sjokkert over at dette var en TU154? Det er vel stort sett bare problemer med disse, bra Aeoroflot har kvittet seg med dem.

Forresten så skal det nevner at 81 pax i en TU154 tilsier svært dårlig bellegg :D

Forresten så skal det nevner at 81 pax i en TU154 tilsier svært dårlig bellegg :D

Det mangler en passasjer på 50% belegg, og jeg har vært om bord på en rekke fly med mindre belegg enn det - så spesielt er det ikke.

Dagbladet har ikke fått med seg helt sammenhengen i nødlandingen (ikke noe jeg er overrasket over forresten), men på Aviation Safety Network er det vel kanskje en litt bedre forklaring:

The flight was operating as normal from Polyarnyj Airport (PYJ), Russia to Moskva-Domodedovo Airport (DME). At an altitude of 10,600m in the region of town of Usinsk the Tu-154 has lost all of its electrical systems including radio and navigation systems, flaps and fuel pumps that deliver fuel from primary tanks on the wings into the central tank that directly feeds the engine, leaving the crew with only 3,300kg of usable fuel.

After emergency decent below cloud level the crew were able to spot an abandoned air strip near town of Izhma. The crew made 2 attemps to land, finally landing on the 3rd attempt.

The abandoned air strip is 1325m, whereas Tu-154 requires a minimum of 2200m. The aircraft came to rest 160m past the end of the runway.

Siden det var så mange systemer ute av funksjon kan en anta at bremsene var INOP, og dermed er det bra at å greie å stoppe bare 160m etter rullebanens slutt.

Kilde: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20100907-0

Takk for mer utfyldene info KGL. :)

Hvorfor er jeg ikke sjokkert over at dette var en TU154? Det er vel stort sett bare problemer med disse, bra Aeoroflot har kvittet seg med dem.

Stort sett så er vel TU154'ene solide og pålitelige fly. At det kan være litt så som så med vedlikeholdet på en del av disse (uten at jeg spekulerer i at det er årsaken i dette tilfelle) gjør ikke flytypen i seg selv dårlige.

Back