Flystevne på Jarlsberg i sommer!

Fly high

ScanFlyer Gold
Flystevne på Jarlsberg i sommer!

Flyfolk har en del stevner å velge mellom denne sommeren. Sett av 9. august hvis du kan tenke deg å oppleve warbirds og acroteamet Aerostars på Jarlsberg. Aerostars er allerede i boks, og blant warbirds ventes det godsaker! Her er Aerostars fra showet i 2007:

Aerostars.jpg

Re: Flystevne på Jarlsberg i sommer!

Siste nytt om stevnet på Jarlsberg 9. august:

Jetflyet L-29 Dolphin (som noen av dere sikkert så på Lista nylig) kommer også med en heftig oppvisning. Nytt er det også at det i år blir pyroteknisk show på Jarlsberg-jordene med "maskinkanoner, bomber og flammeball"!

Og mer er på vei - info følger etter hvert som avtalene går i boks :)

Last edited:

L-29 Dolphin imponerte meg med frisk flyging på Lista sist helg.

Siste nytt om flystevnet på Jarlsberg førstkommende søndag (9. august) er at både jetflyet Dolphin og Dakotaen (LN-WND) skal ha full stop landing. Det er første gang et jetfly og en Dakota har mulighet for det siden 1960-tallet, og grunnen er at rullebanen er utvidet (men blir det for varmt den dagen, er det ikke sikkert Dolphin kommer seg opp igjen etter stevnet ...)

Ellers er programmet nå så godt som i boks (se http://www.jfs.no), og foreløpig ser det ut til at værgudene har tenkt å spille på lag.

Ja, men bare en "midlertidig" utvidelse. Fortsatt kommer det til å være de 800 metrene som gjelder, men det er altså gjort noen små justeringer i anledning av stevnet.

Blir det avholdt stevne selv med regnvær? Vet ikke om jeg tar turen i det været som er nå!

Stevne ble avholdt, ja. Uventet mange tilskuere, vurdert etter å ha sett de mange bilene parkert på nærliggende jorder.

Personlig var jeg hindret av forskjellige ting og ankom først litt etter kl.15 mens LN-ADA holdt oppvisning.

Og da stilte jeg med et Nikon D40-kamera med defekt autofokus og linse begrenset til 55mm. Ikke lett å få til action-bilder med det!:(

Jeg tok selv turen bortom. Ikke det helt store, men jeg fikk nå gåsehud av aerostars sin oppvisning fordet!

Vel, for undertegnede som opplevde showet fra start til siste slutt så vil jeg si det var en flott opplevelse. Regnet ødela litt i starten, men programmet gikk nesten som planlagt (L-29 Dolphin hadde ikke full stop landing som planlagt og oppvisning med CAP 10 ble avlyst), med Aerostars som toppen på kransekaka, knallbra display med Lars Næss i LN-TEX og artig å se Dakotaen lande på Jarlsberg (første gang siden 1960-tallet). Og pyroshowet ble jo, bokstavelig talt, knall! Såpass virkningsfullt at politi, ambulanser og brannvesen rykket ut etter melding om flystyrt på Jarlsberg!

Jeg må dessuten si at jeg er imponert over gutta som driver med modellfly. Dagens modellfly er heftige saker!

Siden jeg jobba som flyplassvakt, måtte jeg legge igjen kameraet hjemme (delvis også på grunn av de regntunge skyene), men jeg fikk knipsa litt med mobilkameraet mitt. Dette bildet er fra tidlig i stevnet - med en høyst ordinær Tønsberg flyveklubbs Piper Cherokee i forgrunnen, men med flotte oldies som Cornell, Tiger Moth og Saab Safir i bakgrunnen.

Jarlsberg1.jpg

Last edited:

Fikk med meg Conell, Tighter Moth og Safir over Asker lørdag mens jeg klippet plenen. Herlig lyd!

Fikk med meg Conell, Tighter Moth og Safir over Asker lørdag mens jeg klippet plenen. Herlig lyd!

Mjaovelnei - helt sikker på det? ;-) Kan ha vært i kveldingen på fredag, da vi (de tre nevnte + Army Cub) gikk over Asker på vei til Geiteryggen eller søndag da de tre nevnte returnerte fra Jarlsberg. Cub dro tilbake lørdag kveld.

MVH

Morten M

Det var vel med CK som undertegnede da det fløy en Spit over hustaket mitt (på vei til Lista) mens jeg klippet gress. Man mister oversikt over tid og sted, og i min hage gikk det i tillegg ut over en del prydvekster .... ;)

Back