• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flystevne på Fornebu i mai 53

T J Johansen

ScanFlyer Blue
Flystevne på Fornebu i mai 53

Myste litt i boka til Kjendlie nylig, og la merke til et program for et flystevne på Fornebu 31 mai 1953. Som en del av showet finner man overflyging av både B-36 Peacemaker og B-45 Tornado. Må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på om disse "krabatene" dukket opp? B-36 hadde vært passe tøft og se. Det er faktisk en eksentrisk kar i Ohio som har en sånn stående på gården sin...:wow:

Trygve

Re: Flystevne på Fornebu i mai 53

Hei Trygve!

Jeg kan dessverrre ikke hjelpe deg med svar angående B-36, men har et spørsmål til deg.

Har du oversikt over hva annet som var på det stevnet?
Amerikanske F-84 i formasjonsdisplay, JATO take-off med Albatross f.eks.
Sitter nemlig her med en liten film fra et stevne på Fornebu fra tidlig 50-tall.

-
E

Hei Trygve!

Jeg kan dessverrre ikke hjelpe deg med svar angående B-36, men har et spørsmål til deg.

Har du oversikt over hva annet som var på det stevnet?
Amerikanske F-84 i formasjonsdisplay, JATO take-off med Albatross f.eks.
Sitter nemlig her med en liten film fra et stevne på Fornebu fra tidlig 50-tall.

-
E

Jepp, det stemmer. Står også oppført i programmet at en kjent skuespiller skulle sitte på i to- seters Vampire for å formidle sine inntrykk. Mener å huske fra filmevyen eller lignende at det var Leif Juster...?

Trygve

Dette virker veldig spennede! gleder meg til å høre mer om hva som finnes dokumentert fra FBU på 50-tallet.

bare tanken på en B-36 overflygende... nesten så en skulle kunne høre den 5 år før en selv ble født...

Drar opp igjen denne tråden istedet for å starte en tilsvarende. Har vi noen på forumet som var tilstede eller kjenner noen som var der? B-36 og B-45 er jo ikke akkurat hverdagskost, så det hadde vært kult om noen hadde litt flere detaljer.

Trygve

Flotte bilder!! Avgang med Albatross med "Jato-flasker" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vil tro den avgangen vakte større oppmerksomhet i 1953 enn for oss blaserte av 2009-årgangen...

Kan det stemme at den Vampiren går føyken - og at flygeren skyter seg ut?

Takk for film forresten!

K

Artig å konstatere at folk stort sett lar seg fascinere av de samme tingene på flyshow i 2009 som de gjorde i 1953. Og nesten de samme flyene også.

Jeg ser at denne tråden er gammel, men poster en kommentar likevel. Jeg har noen bilder fra et flystevne som jeg tror må være tatt på Fornebu i 1953, kanskje samme år som filmen er tatt opp? Jeg mener å kunne gjenkjenne både omgivelsene, helikopteret, og minst ett av flyene på oversiktsbildet. Mannen på de andre bildene er min far, Henrik Arild.
Kan noen identifisere flyet han står ved?

https://www.facebook.com/heidi.aril...892653.1073741913.566042652&type=3&uploaded=3

Last edited:
Back