• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flystevne i Hattfjelldal

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/bildeserier/article2901927.ece
 
Nei ENGM RAMP, det var ikke Widerøe DHC-6-300 Twin Otter (c/n 536) som var den "opprinnelige LN-BNS" som du skriver.Dette flyet styrtet i den tragiske Værøy-ulykken den 12/4-1990.Dette flyet var fly nr. 2 med reg'en LN-BNS.Den første LN-BNS er det samme flyet som det flyet som har denne registreringen nå. Det er Oerlikon Meta Sokol L.40 c/n 150713. Dette flyet ble registrert første gang i Norge 29/7-1961 og er også bygget det året.Det ble etter bare noen få år sterkt skadet (mai 1965), og ble siden lagret inntil det ble reg. på nytt som LN-BNS den 29/4-1996 etter å ha blitt restaurert i Tsjekkia. I mellomtiden hadde jo WF sin Twin Otter med samme reg. fra den var ny i 1977 ,(ble reg den 27/4-1977) og til styrten i april 1990.Denne reg'en ble slettet den 2/8-1990.Så den opprinnelige LN-BNS er nok den nåværende. Det kan ellers nevnes at både motoren og vingene ble skadet i en brann 2/3-1978 da flyet var under lagring i Hokksund, og at taket på hangaren som flyet stod i kollapset den 29/12-2002.
5 fly, 3 Cessna 172 og 2 slike Meta Sokol L.40 stod i hangaren da dette skjedde.LN-BNS og den andre Sokol'en som var LN-TVR.Sistnevnte ble totalskadet i hangarkollapsen og ble slettet fra norsk register den 2/10-2006.Mens LN-BNS jo ble reparert igjen.
 
Back
Top