Flystevne i Hattfjelldal

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/bildeserier/article2901927.ece
 
Nei ENGM RAMP, det var ikke Widerøe DHC-6-300 Twin Otter (c/n 536) som var den "opprinnelige LN-BNS" som du skriver.Dette flyet styrtet i den tragiske Værøy-ulykken den 12/4-1990.Dette flyet var fly nr. 2 med reg'en LN-BNS.Den første LN-BNS er det samme flyet som det flyet som har denne registreringen nå. Det er Oerlikon Meta Sokol L.40 c/n 150713. Dette flyet ble registrert første gang i Norge 29/7-1961 og er også bygget det året.Det ble etter bare noen få år sterkt skadet (mai 1965), og ble siden lagret inntil det ble reg. på nytt som LN-BNS den 29/4-1996 etter å ha blitt restaurert i Tsjekkia. I mellomtiden hadde jo WF sin Twin Otter med samme reg. fra den var ny i 1977 ,(ble reg den 27/4-1977) og til styrten i april 1990.Denne reg'en ble slettet den 2/8-1990.Så den opprinnelige LN-BNS er nok den nåværende. Det kan ellers nevnes at både motoren og vingene ble skadet i en brann 2/3-1978 da flyet var under lagring i Hokksund, og at taket på hangaren som flyet stod i kollapset den 29/12-2002.
5 fly, 3 Cessna 172 og 2 slike Meta Sokol L.40 stod i hangaren da dette skjedde.LN-BNS og den andre Sokol'en som var LN-TVR.Sistnevnte ble totalskadet i hangarkollapsen og ble slettet fra norsk register den 2/10-2006.Mens LN-BNS jo ble reparert igjen.
 
Back
Top