Flystans i USA

Viktig og viktig fru Blom… Med forbehold at jeg ikke kjenner det USA’ske systemet fra annet enn diverse rapporter er det ca 5% som kan kategoriseres som «viktig». Det er fryyyktelig mye heisekraner, grøftegraving, åpningstider, kantslått, manglende lys og stengte taksebaner. De aller, aller fleste Notam sendes ut ukritisk for å holde stumpen klar av regelverket, som sier at ALLE avvik fra det som er publisert i AIP må kunngjøres, uavhengig av relevans. Det som er virkelig viktig drukner i alskens unødvendig info. Dessuten får man sjelden oppdateringer underveis i flyvningen, så en del info er irrelevant eller forandret når man kommer frem.

Det jobbes riktignok med å forbedre systemet, men det går saaakte.
 
"Flyekspert Hans Jørgen Elnæs forklarer til Dagbladet at systemet som er nede er et system som man i luftfarten bruker til å gi beskjeder til flyselskaper, piloter og alt som beveger seg opp og ned fra en flyplass".

*humre i skjegget*
 
Viktig og viktig fru Blom…

Det jobbes riktignok med å forbedre systemet, men det går saaakte.

Ja, man kan sikkert stykke opp litt i kritisk og ikke-kritisk info .. Men det endrer ikke faktum at NOTAM inneholder driftskritisk info og er no-go når dette ikke mottas.

Men for de som sitter på siste bulletin før stoppen, hvor lenge er denne gyldig? Det er sikkert fortsatt noen som får papirkopier fortsatt også ..?
 
Fortsatt en del fly i luften og ettersom det fylles opp rundt omkring begynner de å diverte. Atlanta er full og har allerede avvist et titalls fly som har måttet finne andre steder å lande ..
 
Ifølge FAA er nå bakkestoppen over. Men det vil naturligvis ta en god del tid til ting er tilbake til normalen.
 
Ifølge FAA er nå bakkestoppen over. Men det vil naturligvis ta en god del tid til ting er tilbake til normalen.

Ja, dagen er offisielt f***d ... Men ting burde stort sett være på plass til i morgen ihvertfall .. Og intercont-trafikken burde være berget.
 
Viktig og viktig fru Blom… Med forbehold at jeg ikke kjenner det USA’ske systemet fra annet enn diverse rapporter er det ca 5% som kan kategoriseres som «viktig». Det er fryyyktelig mye heisekraner,

For å ta tak i ett av eksemplene dine, så kan heisekraner være ganske vesentlige. Har stadig vekk endret akselerasjonshøyde etter avgang i tilfelle motorproblemer pga. kraner i utflygingssektor. f.eks.

Eller mangel på lys som fører til økt minima på en innflyging osv.

Men ja, det er et problem å finne fram til det som er relevant.
 
Kunne man kanskje tipset Amerikanske luftfartsmyndigheter om å leie inn BaneNOR for å få orden på trafikkflyten i fremtiden?

Da tipper jeg de ville fått orden på ting relativt raskt.
 
Kunne man kanskje tipset Amerikanske luftfartsmyndigheter om å leie inn BaneNOR for å få orden på trafikkflyten i fremtiden?

Da tipper jeg de ville fått orden på ting relativt raskt.

Det de trenger er en intellegent ølboks. True awesomeness.
 
Sitter ombord på KL605, ser ut som vi kommer oss fint frem heldigvis men var noen som var litt bekymra :)
 
Last edited:
Sitter ombord på KL609, ser ut som vi kommer oss fint frem heldigvis men var noen som var litt bekymra :)

NOTAM får man før avgang, så kommer man seg avgårde er alt greit. Så lenge man har en plass å lande, da. ;)
Men det løsner nok bra før dere kommer frem.
 
Var dette en forenklet måte å si at AFTN nettet var nede? Enkelte medier meldte om diverse meldingsflyt som ikke gikk som forventet…

Hadde AFTN vært nede i Europa hadde det blitt problematisk etterhvert pga manglende meldingsflyt…slot, kodetildeling osv…

AFTN er vel rimelig gammelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Var dette en forenklet måte å si at AFTN nettet var nede?

Nei, neppe hele AFTN, da hadde ikke flykontrollen fungert heller.
Ja, AFTN er gammelt, men ikke på langt nær så gammelt som Notam.
Det var ikke mange årene siden man gikk over fra Q-koder til klartekst i Notam-meldingene, så det er en særdeles seig suppe å modernisere.
 
Kanskje Butigeg fjottet holder seg unna flyselskaper som vet at de trenger og gjøre store investeringer. De kan rydde i eget kott først, aller helst få han bort fra kottet.
 
Nei, neppe hele AFTN, da hadde ikke flykontrollen fungert heller.
Ja, AFTN er gammelt, men ikke på langt nær så gammelt som Notam.
Det var ikke mange årene siden man gikk over fra Q-koder til klartekst i Notam-meldingene, så det er en særdeles seig suppe å modernisere.
Q-kodene lever forøvrig fremdeles i beste velgående. De er faktisk (stort sett..) meget fornuftige når man skal elektronisk behandle "viktig/uviktig" informasjon, og visualisere NOTAM på kart...
Skybrary: ICAO Doc 8400 (Side 68++ i PDFen)
 
Back
Top