Flyselskapers påvirkning av passasjerens reisevalg

Re: Flyselskapers påvirkning av passasjerens reisevalg

For å endre en reisendes destinasjon, må denne allerede være valgt. Dette handler da mer om valg av reisemål? Her er du litt forvirrende ...

Prøver å komme med en del konstruktiv kritikk:

"Ja, jeg reiser flere enn 2 ganger i året med fly" med svaralternativer fra 1 (helt uenig) til 5 (helt enig)? Dette spørsmålet bør vel enten være ja/nei eller spør spesifikt hvor mange ganger i året en flyr (litt avhengig av problemstillinga di og hvordan du har tenkt å framstille resultatene). Jeg ville ha brukt alternativ som 0-2 ganger, 3-5, 6-10, 11-20 osv. (med større intervaller for høyere tall).

Det står ingenting om svarene skal snevres inn til feriereiser eller ei i hvert tilfelle. Kan kanskje være aktuelt å dele opp en del spørsmål med feriereiser og andre reiser hver for seg (virker som du fokuserer på feriereiser, men noen som reiser mye i til vanlig har kanskje en annen "bestillingsprosess" en noen som reiser til syden 1-2 ganger i året)?

Du bør definere hva som er en gang. Er det en reise hjemmefra til du er hjemme igjen, antall flighter, eller noe midt imellom? Regner en en reise fra en går ut hjemme til en er tilbake igjen kan en igjen møte på et definisjonsproblem for litt mer kompliserte reiseruter

Jeg ombestemmer meg lett når jeg finner en tilsvarende men billigere reise
Her forstår jeg ikke hva du mener. Er hypotesen at folk går på Norwegian.no for å bestille tur til Mallorca, og ender med å bestille til Rhodos fordi idet var billigere?

Ofte litt demotiverende med mange tilbakemeldinger om forbedringspotensiale, men det blir som regel bra til slutt. Besvarer gjerne undersøkelsen når du har fått raffinert den litt :) Lykke til!

Last edited:

Dette var en svært knotete formulert undersøkelse.

Påstandene kunne med fordel vært litt mer spesifikke, i tillegg til at det føles ut som om de er tatt "ut fra løse luften". Slik som "Flyselskapets hjemmeside påvirker mitt destinasjonsvalg" er ikke akkurat det enkleste å svare på, når det er så generelt.

For å endre en reisendes destinasjon, må denne allerede være valgt. Dette handler da mer om valg av reisemål? Her er du litt forvirrende ...

Det spørres jo ikke om å ENDRE en destinasjon, men om "Jeg lar meg påvirke av et flyselskap til å VELGE en destinasjon".

Hva som forøvrig menes med dette spørsmålet, er uklart for meg. Hvis et flyselskap f.eks. setter ned prisen drastisk og dermed blir mye billigere enn et annet selskap til en destinasjon, er det da selskapet eller prisen som får meg til å velge destinasjon?

Ellers er jeg helt enig med "Mjolnir" og "Field in sight"

Last edited:

Det spørres jo ikke om å ENDRE en destinasjon, men om "Jeg lar meg påvirke av et flyselskap til å VELGE en destinasjon".
"

Jeg mente her i forhold til det han skrev i posten .. det blir dermed litt uklart hva han egentlig er ute etter imho ..

som tittelen sier så tester jeg nå flyselskapenes makt til å endre en reisendes destinasjon.

Den handler mer om påvirkning. Dvs. om flyselskapene kan endre en reisende som allerede har bestemt seg til å velge noe annet. Gjerne om det er nye og eksotiske destinasjoner. Forsto du bedre nå?

Ville nok formulert dette litt tydeligere. Vedkommende som skal evalurere det vil ha klare linjer. Makt og påvirkningskraft er heller ikke helt det samme .. ;)

Prøver å komme med en del konstruktiv kritikk:

"Ja, jeg reiser flere enn 2 ganger i året med fly" med svaralternativer fra 1 (helt uenig) til 5 (helt enig)? Dette spørsmålet bør vel enten være ja/nei eller spør spesifikt hvor mange ganger i året en flyr (litt avhengig av problemstillinga di og hvordan du har tenkt å framstille resultatene). Jeg ville ha brukt alternativ som 0-2 ganger, 3-5, 6-10, 11-20 osv. (med større intervaller for høyere tall).

Det står ingenting om svarene skal snevres inn til feriereiser eller ei i hvert tilfelle. Kan kanskje være aktuelt å dele opp en del spørsmål med feriereiser og andre reiser hver for seg (virker som du fokuserer på feriereiser, men noen som reiser mye i til vanlig har kanskje en annen "bestillingsprosess" en noen som reiser til syden 1-2 ganger i året)?

Du bør definere hva som er en gang. Er det en reise hjemmefra til du er hjemme igjen, antall flighter, eller noe midt imellom? Regner en en reise fra en går ut hjemme til en er tilbake igjen kan en igjen møte på et definisjonsproblem for litt mer kompliserte reiseruter

Her forstår jeg ikke hva du mener. Er hypotesen at folk går på Norwegian.no for å bestille tur til Mallorca, og ender med å bestille til Rhodos fordi idet var billigere?

Ofte litt demotiverende med mange tilbakemeldinger om forbedringspotensiale, men det blir som regel bra til slutt. Besvarer gjerne undersøkelsen når du har fått raffinert den litt :) Lykke til!

Takk for tilbakemeldinger. :) En av grunnene til at jeg er så kort i mine påstander er for at jeg ikke skal skremme vekk de som svarer med lange upresise setninger. Det er vanskelig å få folk til å svare på undersøkelser. Jeg fikk nettopp en mail fra noen andre studenter som bare hadde fått 20 svar på undersøkelsen sin. Jeg tok derfor å gjennomførte undersøkelsen deres. Jeg skjønte fort hvorfor så få hadde svart. De hadde så lange spesifiserte påstander som for mange blir et ork å lese igjennom.( Edit: ) Når det gjeller det første spørsmålet i undersøkelsen min så er det ment som et kontrollspørsmål dvs. at svarer dem lavt på skala så er ikke resten av disse undersøkelsene gyldig. Og det er mer ment for fritidsreisende. :) Og til det siste spørsmålet dit så mener jeg det du skriver.

Last edited:

Ville nok formulert dette litt tydeligere. Vedkommende som skal evalurere det vil ha klare linjer. Makt og påvirkningskraft er heller ikke helt det samme .. ;)

Takk. :) Det er endret.

Nå har jeg nesten 100 svar på undersøkelsen min :) Takk til alle her som har svart på undersøkelsen min, det har vært til stor hjelp. :D Jeg har undersøkelsen åpen en liten stund til.

Nå lurer jeg på hva dere tenker om temaet? Det var opprinnelig ikke mitt originalforslag men det ble til da læreren ikke likte det første forslaget mitt. (turisme i Nord Korea).

Forsåvidt en grei nok undersøkelse, men du bør ta en grundigere gjennomgang av språket og formuleringene. Nyanseforskjeller i språk og ordvalg kan fort få utfall for svarene. Et par steder det skulle vært komma er det uteglemt, til gjengjeld har du satt inn ett der det ikke skal være.

For å ta det i rekkefølge:

1) Man tilhører ikke noe kjønn, man er enten mann eller kvinne. Eller en obskur form for mellomting, men det har du jo forsåvidt tatt høyde for. Skriv heller bare "Kjønn" i overskriften.

2) Bruk ordet "mer" enn flere. Og husk komma bak Ja. "Ja, jeg reiser med fly mer enn to (husk at så lenge det er mindre enn ti skal tallord skrives med bokstaver) ganger i året.

3) Det kan virke som spørsmålet er ment som om at det er ett (spesifikt) flyselskap som kan påvirke valget. Det jeg tror du mener er om flyselskapet (som man bestiller reisen hos) har noen påvirkningskraft med hensyn til destinasjon. Det er disse små nyansene i språket som kan være avgjørende for hvordan man svarer.

4) Husk alltid komma foran "men"! Her bør du kanskje også spesifisere at det er i bestillings- eller søkeprosessen ombestemmelsen eventuelt skjer, det er jo nesten umulig og som regel dyrt å ombestemme seg etter at man har bestilt.

5) IKKE komma mellom flyreisen og påvirker!

6) Den med at hjemmesiden til flyselskapet eventuelt påvirker destinasjonsvalg er litt vel diffus. Her bør du nok spesifisere om flyselskapets reklame og/eller tilbud på siden vil kunne påvirke valget, enn bare å si "hjemmeside".

7) Klimautslippene vil forhåpentligvis aldri påvirke hvordan man velger destinasjon. Dersom man ikke blir altfor susete i hodet av CO2..?
Det du nok spør om er "Tar du hensyn til klima- og CO2-utslipp i ditt valg av reisemål?"

8) Si til læreren din at hun/han (når skal vi klare å få på plass det kjønnsnøytrale pronomenet hen i norsk språk?!) er en skrotskalle som ikke lar deg skrive en oppgave/master om turisme i Nord-Korea! Jeg har jo som kjent vært turist der selv et par ganger. (Ref trip report) Det som forundrer meg er at man nærmest blir stemplet som halvtulling når man reiser til Nord-Korea, mens det er helt "normalt" å reise på shoppingtur og ferie til Dubai. Det skal sant sies at Kim er hakket vassere som diktator enn gutta i UAE, men ikke så veldig mye. Min påstand er at hvis Kim hadde bygd flyplass, tax-free, motorveier, hoteller og shopping mall i Pyongyang på linje med UAE hadde folk valfartet like mye dit. Bare se på Kina, kommunistisk diktatur så det holder, og vesten reiser, bukker og skraper. Menneskerettigheter og annet fjas får vike så lenge det er billig og man kan tjene pæng... Kjempeinteressant tema og jeg blir litt revet med. Unnskyld.

Hm jeg har lært at: men erstatter komma. at jeg aldri skal bruke komma foran eller etter men. Om du mener det er så mye språkfeil så burde veilederen gjort meg obs på dette? Hun så faktisk spørsmålene før jeg publiserte undersøkelsen. Det er en greie dette med språk at det kan trekke oppgaven ned om det er mye feil. Hun sa bare at det var greie spørsmål og at det var bare et av spørsmålene jeg trengte å endre. Eneste språklige var bare å ta bort spørsmålstegn. Jeg skjønner poengene dine og lurer på om jeg bør ta det opp med henne. Jeg har dysleksi som gjør at man lett overser slike språklige feil. Det er noe skolen vet også...

I det første spørsmålet om alder så er ikke alternativene gode. Hvis man er 20 eller 30, hvilken boks skal man krysse av i da?

Ofte kan det være bedre å la respondentene skrive inn alderen sin selv, og så kan du heller gruppere aldersgruppene sammen etterpå.

Jeg syntes det var gode spørsmål, jeg. Litt utradisjonell måte å stille dem på, men helt greit. Språklig har du en del å gå på, og aldersgruppene var jo litt rare, men bortsett fra det, var det godt jobba!

Da har jeg stengt undersøkelsen. Det kom inn 135 svar både fra kvinner, menn og annet :)
Takk til alle som har deltatt i undersøkelsen. :D

Back