Sosiale medier, som jeg er en større fan av, har vi som nevnt virkelig sett nytten av de siste dagene.
Desverre bruker mange firmaer (og privatpersoner!) disse mediumene helt feil, det være seg flyselskaper eller den lokale S-Nærbutikken (eller COOP som det heter i disse moderne dagene).
Det kan være for lite informasjon, for mye informasjon, feil informasjon eller feil informasjon i feil medium.
Av de jeg følger på Facebook og Twitter, så må jeg si at jeg synes alle de tre norske har kommet med god info (dog, jeg har kun fulgt SK+DY på FB siden søndag), og selv om informasjonsstrømmen til tider kanskje har vært høy, så har det vært nødvendig og konkret info som har kommet ut.
DY hadde for eksempel i går kveld det som mange kanskje oppfattet som spam, men som de strandede rundt omkring i Europa synes var fin og hjelpsom info, rett og slett fordi man pøset på med info om fly hjem og bookingmuligheter for disse. Sitter du 'fast' på Kreta så blir du glad når du ser at du kommer hjem, samtidig som du har forståelse for at de som sitter fast på ørti andre destinasjoner også må få infoen sin.
På Twitter kan jeg ikke huske å ha sett noe fra DY, så der får de stryk.
SK har kjørt mye den samme linja med masse informasjon om busser og fly, og det blir dermed mye av det samme her, men de har vært veldig flinke også på Twitter.
WF har jeg fått inntrykk av at har lagt seg på en "oppsummeringslinje", som jeg tror for WFs del har fungert veldig greit, og min personlige mening og antagelse er at WF kanskje ikke helt har behovet for å få ut den mengde og type informasjon som 'de store gutta' har, da man med unntak av UK holder seg i Skandinavia, og på så sett nok ikke har like mye strandede passasjerer, da det innenfor NO/DK/SE har vært relativt enkelt å finne alternativ transport. (That said, enkelte folk skal ikke mange meter utafor husdøra før de er hjelpesløse..)
WF har, i likhet med SK, vært flinke på Twitter også. (Dog er tweets som
denne litt teit, særlig når avinor.no har tryna ca annenhver time den siste uka..)
Avinor har forøvrig også vært flinke på Twitter, det samme har f.eks. Lufthansa, Iceland Express, LGW & LHR m.fl.
Av de litt mindre flinke tror jeg kanskje Eurocontrol har stukket seg litt ut, da man til tider har kommet med litt for mye og litt for lite oversiktlig info og glemt at Twitter er et medium for kort og enkel informasjon - gjerne med en link til detaljene.
Til oppsummering - Sosiale medier er "helt nytt" og vi lærer alle på veien. Stjerner må nesten deles ut bare for deltagelse og bruk, særlig i disse tider.