Flyselskapene får ikke ut penger fra Nigeria

Someone

Moderator
Medlem
Flyselskapene får ikke ut penger fra Nigeria

Det virker være full stopp for flyselskapene for å få ut penger for billettsalg i Nigeria. Visstnok skal de i følge IATA ha $500 millioner tilgode.

Emirates skal ha tilgode alene $85 millioner, og som en konsekvens så innstiller de sine flighter fra Abuja og Lagos fra 1. september

https://www.aviation24.be/airlines/...s-to-nigeria-unable-to-repatriate-its-income/

Emirates intends to cease its links with Lagos and Abuja, Nigeria, from 1 September. More than 85 million dollars earned in the country have indeed been blocked there for several months.

Re: Flyselskapene får ikke ut penger fra Nigeria

ja, det ser i heletatt litt dystert ut for Nigeria for tiden..
"Government revenue of 1.63 trillion naira ($3.8 billion) in the four months through April was 49% below target mainly due to oil earnings missing forecasts"

https://www.bloomberg.com/news/arti...-as-oil-earnings-undershoot-targets#xj4y7vzkg

for de som har FireFox anbefales denne extension:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/bypass-paywalls-clean/

for de som liker Chrome:
https://gitlab.com/magnolia1234/bypass-paywalls-chrome-clean

Naa er jo ikke dette noen ny problemstilling for flyselskaper. Den Norske Ambassaden i Egypt ble vel delvis betalt av SAS som ikke kunne hente ut billett inntektene av Egypt, saa ting ble loest ;-)

Det var vel ogsaa lignende utfordringer i Soer Afrika (naa vaakner kanskje LN-KOG ;-) ) hvor Rand ikke kunne hentes ut (mye artige utfordringer ved endring av billetter og refusjon).

Det har ogsaa opp igjennom tidene slike utfordringer i diverse Soer Amerikanske land.

Venezuela er vel det verste eksempelet i så måte
Espen

En skulle tro det ;) Men det ble kjoept lite billetter i Venezuela sammenlignet med andre land.

Tilbake til 1980, naar jeg var en fersk Billettpresser i SAS Ruseloekk Veien fikk jeg en Nigeriansk Regjerings Delegasjon som maatte endre billettene (skrive om) med ny reiserute, all Foerste Klasse og alle 20 Billettene var rapportert stjaalet :wow:

Registrerte for noen år siden at Lufthansa, American, United og flere andre vestlige flyselsksp rett og slett stoppet å fly til Caracas, både pga sikkerhetssituasjonen, men også fordi at de ikke fikk ut inntektene fra billettsalget i landet. Hvis jeg husker rett var det snakk om relativt store summer.

Espen

Ser vel ut som den Nigerianske prinsen har en del penger likevel da. Og jeg som trodde han snakket tull

Dagens understatement.....

Jo, kanskje det..
Har fløyet til Lagos litt for mange ganger og fikk føle korrupsjon på kroppen: Vi hadde ikke cash til å bestikke de som leverte fuel, derfor var vi sist i køen og samtidig hadde vi ikke APU, satt på cargo ramp i timesvis med 40 grader inne i flyet og ventet på fuel for å fly tilbake til Joburg.
Da var det forbannet Trønder ombord som sverget på å aldri fly tilbake dette neger landet..:angry:

Husker jeg leste i en bok, skrevet av en kollega av RTP som også fløy rundt i Afrika, at det ikke bare var cash som var populært blant de korrupte.
Det viste seg at Nike joggesko og diverse merkeklær gjorde samme nytten!
Alkoholholdige drikkevarer var også populært, spesielt hos tollere og andre «dignitærer» i muslimske land.

Den som smører godt, han kjører godt…

Husker jeg leste i en bok, skrevet av en kollega av RTP som også fløy rundt i Afrika, at det ikke bare var cash som var populært blant de korrupte.
Det viste seg at Nike joggesko og diverse merkeklær gjorde samme nytten!
Alkoholholdige drikkevarer var også populært, spesielt hos tollere og andre «dignitærer» i muslimske land.

Den som smører godt, han kjører godt…

I mitt tilfelle fikk jeg beskjed om å ta med visse typer frokostblanding... Hadde med en _svær_ koffert med frokostblanding til Lagos. Hjalp oss vinne en stor kunde.

Men mer til saken -- det er en veldig lei utvikling i Nigeria nå. Forhåpentlig kan presidentvalget hjelpe noe på (25.2.23). Det er en del håp knyttet til Labour's Peter Obi (dette er da et parti som ikke tradisjonelt har hatt makten). De andre er mer eller mindre bare fraksjonsledere i det eksisterende systemet, dog må det sies at MÅTE PÅ fall som landet har hatt under sittende president -- både i økt lovløshet og korrupsjon, økonomisk utvikling m.m. -- og nå betaler de også mer i gjeldsnedbetalinger enn landet genererer i inntekt -- så nå _må_ nesten enhver forandring være en forbedring.

Det sagt har PDP (det tradisjonelle andre store partiet) fortsatt en intern rettssak på hvem som _egentlig_ er presidentkandidat for dem... bare rot!

Alt i alt et ganske spennende/underholdende valg fra utsiden -- også med tanke på at mye forgår bak kullissene (bestikke folk til å stemme på dem, korrupsjon med stemmer som forsvinner/legges til osv.) -- men stakkars nigerianerne som må leve med dette opplegget her.

Last edited:

Da var det forbannet Trønder ombord som sverget på å aldri fly tilbake dette neger landet..:angry:

Neste gang kunne du ha tatt med penger så du kunne ha betalt deg frem i køen :)

Skipsfarten har det på samme måte i mange land, - får ikke los når han skal komme uten ,gaver, og gavestørrelsen kan være ganske stor om det dreier seg om et passasjerskip, eller det ikke finnes kaiplass

Du har ikke levd før du har sittet på med en bagasjetraktor over tråkka på Accra Airport med $30.000 i bokselomma ... ;)

Neste gang kunne du ha tatt med penger så du kunne ha betalt deg frem i køen :)

Tja, det var ikke mitt fly, jeg var bare leiesjåfør :cry:

Har gått rundt med sjefen sin penger av og til, 40 000 dollar i cash til noen folk i India, fikk beskjed av station manager om å ikke spørre om kvittering.

Har gått rundt med sjefen sin penger av og til, 40 000 dollar i cash til noen folk i India, fikk beskjed av station manager om å ikke spørre om kvittering.

WOW det kan man si. Det var litt av noen tider det var før i tiden (gamle dager).

Det er som historiene som OJB fortalte.

Da ser det ut som flyselskapene får ut 265 MUSD fra Nigeria, det virker som truslene fungerte: https://www.premiumtimesng.com/busi...-airlines-amid-flight-suspension-threats.html

Artig kommentar fra sentralbanken der nede:

Så ser ut som da "pausen" til Emirates bla kort, selv om det vel er et redusert program de starter opp med

Ellers så er også nigerianske myndigheter lei av å ikke få betalt fra de lokale flyselskapene, og truer nå med å inndra lisenser hvis de ikke kommer med en betalingsplan

https://www.ch-aviation.com/portal/...threatens-domestic-airlines-over-unpaid-debts

The Nigerian Civil Aviation Authority has threatened to suspend domestic airlines over NGN45.93 billion naira (USD108.8 million) owed in aviation charges.

Back