Flyselskap med mest tillatt bagasje ?

E-UT

Newcomer
Skulle ikke forundre meg om noen her inne har litt greie på hvilke flyselskaper som tillater mest bagasje evt. har rimeligste alternativ for overvekt ? Cargo er ikke et tema da jeg skal inn i Kina og tollen der visstnok er et problem for verktøyet mitt. Jeg må via Bangkok for å få visum.

Last edited:
Emirates har 30kg for economy, hvor de fleste andre har 20-23 kg.
Hvis du har guldstatus får du som regel 20kg/1piece ekstra (Emirates dog kun +16kg).

United gir deg 3*32K med gullkort/business -- kan dog være komplisert til Asia?

Dog kan man jo etterhvert kjøpe seg ekstra bagasje der hvor piece-konsept eksisterer forholdsvis rimelig, hvis det ikke er helt ville bagasjemengder. (Jeg har selv reist med 3 og 4 kolli a 32K -- og gøy er det ikke!).

Hvis du kan si noe om hvor mye eventuell totalbagasje du skal ha med deg kan det være enklere å sammenligne...

Jeg overskrider alle regler og vekter med det jeg skal reise med, så billig blir det nok ikke uansett. Har fått klarsignal fra Thai om at de kan ta det med, men ingen pris enda.
I tilegg til vanlig koffert har jeg.
Zarges kasse på 120x50x50cm på ca. 45kg
Et rør på 200x8x8cm på ca. 10kg.

Dukker du opp med en kasse på 45 kilo, alt over 32 kilo i grunn, uten at dette er forhåndsgodkjent, så blir det stopp hos stort sett alle. Dette vet du sikkert siden du har allerede snakket med TG om det, men verdt å nevne dersom du ikke visste det.

@JoeW:
"United gir deg 3*32K med gullkort/business"

Det samme har du med SAS.

Nei, SAS gir deg om du har både gullkort OG business -- United gir deg det enten med gullkort ELLER med en normal business billett.

Til trådstarter er det litt vanskelig å komme med generelle råd, da 45K går utenom det meste, og krever forhåndsbestilling -- og dette har jeg ikke erfaring med selv.

I tilegg til vanlig koffert har jeg.
Zarges kasse på 120x50x50cm på ca. 45kg
Et rør på 200x8x8cm på ca. 10kg.

Generelt så aksepterer ikke SAS bagasje over 32 kg, men spesialbagasje som ikke kan deles i flere kolli kan aksepteres opptil 45 kg. Den kassen vil bli på ca 4000 kr t/r for en sammenhengende reise med SAS. Røret blir vel maks 2000 kr t/r. Halvparten om du trenger de bare en vei.

Husk at ingen flyselskap garanterer på noen som helst måte at de klarer å få med innsjekket bagasje til samme tid som du ankommer, selv om man selvfølgelig gjør det man kan. Det er verdt å tenke på om du bestiller billett med korte forbindelser at spesialbagasje vil risikere å trenge lenger tid. Hvis man ser realistisk på det.

Nå blir jeg nysgjerrig på hva slags jobb, hvor du er nødt til å ta med så mye utstyr som ikke kan oppdrives i Kina eller problemfritt tollklareres som frakt. Men det trenger du ikke fortelle om du ikke vil for min del.

Om du blir tatt i tollen i Kina med noe som er ulovlig kan det ende opp i kinesisk fengsel. Ikke noe du har lyst til antar jeg(heldigvis har jeg ikke erfaring).

Det er ikke noe som er ulovlig i Kina, er bare verktøy og testutstyr. Skal ned og gjøre en jobb på en rigg på et verft der nede. Om det sendes som Cargo må det tolles inn i Kina, og der har de ifølge min forbindelse der nede såpass mange rare regler at det kommer til å ta over 1mnd. om det går i det heletatt. Brukt verktøy med elektrisk tilkobling var det vist ikke lov og importere, men kan medbringes som personlig utstyr i bagasje.

Vet ikke hva Thai vanligvis tar for oppgradering ved gate ? Men om det er kapasitet kan det fort hende at en oppgradering forsvarer seg da antall kg overlast vil minke noe. Om det går opp i opp er det jo uansett ferdt det.

Tar opp igjen denne. Thai har veldig strenge regler for bagasje.
På SAS i biz klasse kan man ha med 2x32 kg mens på Thai er det kun 30kg som er lov.
Selv ikke på First klasse kan man ha med mere en 40kg. Samme med håndbagasje. SAS biz sier 2x8kg mens TG har 7kg uansett klasse. Måtte ta ut kamerautstyret av carry-on for at de godtok håndbagasjen min igår på First

Tar opp igjen denne. Thai har veldig strenge regler for bagasje.
På SAS i biz klasse kan man ha med 2x32 kg mens på Thai er det kun 30kg som er lov.
Selv ikke på First klasse kan man ha med mere en 40kg. Samme med håndbagasje. SAS biz sier 2x8kg mens TG har 7kg uansett klasse. Måtte ta ut kamerautstyret av carry-on for at de godtok håndbagasjen min igår på First

Var dette i BKK. Høres helt sprøtt ut.

Sakset fra Thai:

Carry on Items

In addition to the checked baggage allowance, each passenger is allowed to hand carry one baggage at maximum length 56 cm (22 inches), width 45 cm (18 inches), thickness 25 cm (10 inches). These dimensions include wheels, handles, and side pockets.

Total weight of the carry-on baggage must not exceed 7 kg (15 lb).

Passengers are required to place the baggage in the overhead compartment or under their own seat.

Passengers can bring the following items free of charge :

Handbag/wallet/purse with the maximum length 37.5 cm (15 inches), width 25 cm (10 inches), depth 12.5 cm (5 inches), or the total of three dimensions do not exceed 75 cm (30 inches) with the total weight not exceeding 1.5kgs(3.3lb). Notebooks, or portable personal computers are also applied with this condition.
Walking stick (crutches) used by elderly passengers, sick passengers, and handicapped passengers
Camera or small binoculars
Infant food

I dette tilfellet skulle de bedt om at du tar ut pcn, veier kofferten og hvis den ikke overstiger 7kg da, så skulle de ikke sagt noe mer på akkurat dette. Enkelte agenter er ikke klar over akkurat dette, for ingen vil sjekke inn en PC og ta ansvaret for den :)

Back