En chatbot gav opplysninger som ikke stemte med informasjon paa Air Canadas nettside og nektet aa gi rabatt.
https://e24.no/internasjonal-oekono...bot-fant-paa-regler?referer=https://www.vg.no
Refusjon for deler av prisen for en flybillett ved doedsfall i naer familie tilstaas av Air Canada, men ifoelge nettsidene maa billettene bestilles over telefon. Chatboten hadde gitt beskjed om at refusjon kan gis i etterkant. En canadisk domstol har bestemt at en chatbot er endel av selskapets nettsider og at passasjerer maa stole paa at informasjonen den kommer med er korrekt.
AC mente at chatboten selv og ikke selskapet burde vaere ansvarlig. Et noe kurioest argument for aa si det forsiktig. Vaas eller pisspreik kan man ogsaa si.
Dette er jeg enig i. Chatboten er endel av nettsiden. Tipper at AC fikser litt paa hvorledes chatboten fungerer/legger den ned. AC har godtatt dommen.
https://e24.no/internasjonal-oekono...bot-fant-paa-regler?referer=https://www.vg.no
Refusjon for deler av prisen for en flybillett ved doedsfall i naer familie tilstaas av Air Canada, men ifoelge nettsidene maa billettene bestilles over telefon. Chatboten hadde gitt beskjed om at refusjon kan gis i etterkant. En canadisk domstol har bestemt at en chatbot er endel av selskapets nettsider og at passasjerer maa stole paa at informasjonen den kommer med er korrekt.
AC mente at chatboten selv og ikke selskapet burde vaere ansvarlig. Et noe kurioest argument for aa si det forsiktig. Vaas eller pisspreik kan man ogsaa si.
Dette er jeg enig i. Chatboten er endel av nettsiden. Tipper at AC fikser litt paa hvorledes chatboten fungerer/legger den ned. AC har godtatt dommen.
Last edited: