Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Hmm, de oppgir altså lønn med diett som lønn?
En kompis sa forrige uke at det var 6000kr pr dag på overtid for han som styrmann, hvis jeg skal tro msn-loggen min. Kanskje han roter;)

Litt fakta da fra websidene til LT: "Lufttransport tilbyr nye styrmenn ca. 400 000 kr første året inklusive tillegg. Direkte ansatte kapteiner ca. 500 000 kr.*"

....og så kan vi følge stjernen (*) til en tekst som sier: "*Inkluderer grunnlønn, diett og vakttillegg."

Så lenge en kaptein får 500k inkl. lønn, diett og vakttillegg, så gjelder nok det samme for styrmenn :)

Last edited:

Når du da som nyutdannet må regne med å ta til takke med en årslønn på under 200.000 i en begynnerjobb, så er det kanskje ikke noe som frister. Selv om tidene er gode, så må fortsatt de fleste gå veien om slike underbetalte jobber (Benair, Katoair etc). Man må nesten regne med å ha en ekstrajobb for å få hjulene til å gå rundt/vingene til å fly/propellen til å snurre/jetmotoren til å suge :)
For meg tok det kun 2 år og 2 mnd fra min første tur i en Cessna 172 til min første jobb. Bra lønn, ingen startutgifter, ingen bonding og med base på Torp :)

TCAS:
Helt rett!
400 pr år innkl alt stemmer, det var jeg som husket feil.
Terje:
Du var jo en litt ekstraordinær elev også du da;)

Last edited:

For meg tok det kun 2 år og 2 mnd fra min første tur i en Cessna 172 til min første jobb. Bra lønn, ingen startutgifter, ingen bonding og med base på Torp

Bra for deg:) Men det er fortsatt ikke det som er normen. Jeg kan fortelle om dusinvis i den andre enden av skalaen. Noen er selvsagt slappe i jobbsøkingen, men endel har bare ikke flaksen med seg.

Styrmenn i Lufttransport starter på over 300 tusen i grunnlønn. Kapteiner starter på over 400 tusen i grunnlønn.

I tillegg til dette er det ca 70 tusen i diverse faste tillegg. På toppen av det er det en diettsats som er langt over statens satser. Dette er også ca. 70 tusen pr. år.

Totalt ca 440 tusen for styrmenn første året, og en evt direct entry kaptein 540 tusen.

Lønna stiger med ca 20 tusen pr år.

Fridagssalg er mellom 5000 og 6000 pr dag.

Selskapet dekker også boliger. Fra sommeren 2009.....

Facts.

Da har i så fall satsen for fridagssalg økt betraktelig, noe som er bra!

Greia er vel det at magien er borte fra flygeryrket, det finnes enormt mange andre interessante jobber hvor man kan tjene gode penger samtidig som man relaliserer seg selv (og sin familie...), samt at risikoen er alt for høy.

Inngangsbilletten er rett og slett for dyr i forhold til sannsynligheten for stor "avkastning," målt i givende arbeid, god lønn, godt med fritid og et lykkelig liv, sett i forhold til andre utdannelsesvalg.

Problemet med pilotutdannelsen i dag, er at den i alle fall formelt sett ikke kan brukes til en skit annet enn å "spaka själv". Tar man utdannelse som pilot, legger man alle eggene sine i én kurv. Og ikke bare sine egne egg, men også eggene til mor og far eller den snille onkelen som har garantert for banklånet man måtte ta opp for å finansiere guttedrømmen.

I en bransje som er ekstremt konjunkturutsatt, er det svært fort gjort å havne på feil sted til feil tid, med gjeld til langt over pipa på det huset du aldri fikk råd til å kjøpe.

Var det noen som sa svartmaling...? :D

Jeg vil kalle det realisme!! ;-) Det er dessverre altfor mange som setter i gang med utdannelsen uten peiling på hvordan tingene faktisk er...og når de finner ut at det ikke er så rosenrødt som det kan se ut kommer desperasjonen og mer utgifter til type rating på sjanse og slikt. Jeg vet om mer enn en person som har kjøpt rating på sjans og ikke vunnet i lotteriet og det er en dyrkjøpt erfaring!!

Men, at det fortsatt er mange som kan ha stor glede av å fly er det ingen tvil om. Når det er sagt må nok enkelte*justere sine tanker om hvordan flygeryrket og ikke minst veien til det faktisk er...I begynnelsen er det alt annet enn familievennlig hverken økonomisk eller tidsmessig med mindre en er heldig.

Selskap som British Airways rekrutterer folk med 200 timer som bare det, men du må ha gått på den riktige flygerskolen ellers er der ingen sjans, og bestå alskens tester for "the clipboard brigade", altså HR avdelingen. Selv etter mange års flyging kan en med masse relevant erfaring bli underkjent til fordel for en nyutdannet hvis skolen til den erfarne ikke var den foretrukne...

En annen fikk forresten jobb på Challenger i Sundt etter under ett år i Westair. Da har man ordnet seg bra!

Ja men da hadde han over 1000 timer, og gikk inn på en bounding avtale i SA. Har nok fløyet endel før det ene året i Westair. Dessuten har Westair bounding de også, så han måtte nok kjøpe seg ut av den.

tpn;
Han fløy som instruktør tidligere, og hadde ca 800 timer før Westair.
Poenget var at man ikke trenger å gå i årevis før man får en jobb man kan se en fremtid i. Slik markedet er nå, er det faktisk mulig å havne rett i en god jobb, eller komme seg inn der man vil i løpet av et år eller to, etter utdannelse og litt tid som instruktør i USA. Det betyr tålig gode tider for de flygende, selv om man har bonding. En bonding er til å leve med, mens selvfinansiert rating etter min mening er tull. Skal man låne 250 000kr for å ta en rating, f.eks med nedbetaling på 10 år, betyr det at 350 000 skal tilbake til banken. Hvor mye må man tjene for å klare det? 600 000kr ekstra? Da er det ganske mye bedre å binde seg til et selskap for 2-3år. Hvis alle hadde nektet å betale ratningen selv, så hadde til slutt selskapene måttet betale. Dessverre vil det alltid være folk med større lommebok enn evner, som "kjøper" seg til en jobb.

Ellers vil jeg si at Nick F har mange gode poenger, og jeg er glad for at jeg i dag kan velge om jeg vil fly eller gjøre noe helt annet.

Terje:
Du var jo en litt ekstraordinær elev også du da;)
Nei langt derifra egentlig. Men det viser at hvis jeg kan få jobb så er det håp for alle. Bare man står på litt! :)

Men det er sant at det er mange som begynner på utdannelsen på grunn av uniform og glam-faktoren, og det er ofte de som finner ut at flygeryrket ikke er som de ventet. Og mange av de ender opp med å bruke mye tid og penger (ofte mer enn det smaker) før de kommer seg i jobb.

Poenget var at man ikke trenger å gå i årevis før man får en jobb man kan se en fremtid i. Slik markedet er nå, er det faktisk mulig å havne rett i en god jobb, eller komme seg inn der man vil i løpet av et år eller to, etter utdannelse og litt tid som instruktør i USA.

Det er helt rett at det er gode tider, og at man ikke _trenger_ å gå i årevis før man kommer seg inn i et godt selskap. Det finnes flere eksempler på det. MEN, hovedpoenget er at det finnes enda flere eksempler på at det tar årevis å komme seg inn i et godt selskap - selv når det er gode tider :) Det er fortsatt bare en liten prosentandel av de som utdannes som kan gå rett inn i en skikkelig jobb med konkurransedyktige betingelser hvor man kan jobbe resten av karrieren. Og grunnen til det er jo ganske enkel: De fleste som utdanner seg ønsker å jobbe i Norge, og her er markedet ganske begrenset. Det er bare Norwegian, Widerøe, SAS, Lufttransport og Sundtair som tilbyr betingelser som gjør at man kan leve med gjeld og familie (og piker, vin og hornmusikk) :) Og så lenge SAS ikke ansetter, Norwegian krever rating og erfaring, samt at Sundtair krever operativ erfaring fra andre selskaper, så begrenser markedet seg enda mer. Men, den dagen SAS begynner å ansette igjen, så tror jeg nok markedet vil se helt annerledes ut her hjemme, og da i mer positiv retning. Norge pleier jo å henge litt etter resten av verden sånn sett.

Men uansett hvor lite man tjener i starten, så har man alltids råd til øl :)

...ellers er vi sikkert enige, bare forskjellige måter å se ting på :)

Og så lenge SAS ikke ansetter, Norwegian krever rating og erfaring, samt at Sundtair krever operativ erfaring fra andre selskaper, så begrenser markedet seg enda mer.

Og nå fikk en kammerat jobb i Sundtair, han skal fly en Cessna Encore som snart leveres. Tidligere erfaring? Tresifret antall timer på C172 og PA-34.:)
Betingelsene i for en styrmann i Sundt er LANGT bedre enn LT, SK, DY og WF, så jeg er nesten litt misunnelig.

Og nå fikk en kammerat jobb i Sundtair, han skal fly en Cessna Encore som snart leveres. Tidligere erfaring? Tresifret antall timer på C172 og PA-34.:)
Betingelsene i for en styrmann i Sundt er LANGT bedre enn LT, SK, DY og WF, så jeg er nesten litt misunnelig.

Det er bra folk får seg jobb! :) ....men du må utdype hva du mener med LANGT bedre. Kjenner folk i alle selskapene du nevner, og det stemmer jo ikke helt. Hvis da ikke din kamerat har fått jobb i Sundtair Management som har helt andre betingelser enn de i Sundtair...?

Og nå fikk en kammerat jobb i Sundtair, han skal fly en Cessna Encore som snart leveres. Tidligere erfaring? Tresifret antall timer på C172 og PA-34.

Utdyp please! Regner med du har sjekket opp alle aspekter av det du kaller betingelser her. Det er ganske mye mer enn bare lønn og arbeidstid som teller.

Jeg vet egentlig ikke hvor mye jeg skal skrive om dette på nettet, men det går mye på antall dager "på" pr mnd, tilkallingstid og jobbing i helgene.
I tillegg er det jo et stilig og helt nytt fly og ok lønn.

Back