Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

...den dagen SAS skal ansette piloter igjen (kanskje høsten 2008), så vil vi se det samme problemet i Skandinavia.
 
Frykter pilotkrise

Jeg er utrolig oppgitt, da jeg kunne sluppet alt jeg hadde i hendene og søkt flygerutdanning idag, så fremt det var gratis - eller billigere. Slik situasjonen er nå har jeg ingen mulighet for å bli pilot, derfor utdanningen er meget dyr.
Hva mener andre medlemmer om situasjonen som nå oppstår?

- Vi tror på at det fra neste år vil oppstå reell pilotmangel i Skandinavia. Hvis vi ikke kan finne piloter betyr det naturligvis at det kommer til å begrense veksten, sier Claus Hovej, HR-direktør i Sterling, til Børsen.dk.

Danskene raser mot at pilotutdanningen er blitt så dyr:

- Jeg tror den høye prisen avskrekker mange fra å gå i gang, sier flysjef Søren Byrjalsen i Cimber Air. Han får støtte fra pilotforeningen DALPA.

Lese hele artikkelen på DN - Dagens Næringsliv
 
Re: Frykter pilotkrise

Alle vet det er vanskelig å få seg jobb som pilot. Man kan være heldig, og man kan være meget uheldig.
Selv vet jeg om endel som kjøper seg type rating og timer hos noen selskaper.
Har selv støtt på noen.
De sier de er desperate etter å komme seg igang. Bare få noen flytimer i boka, og også opprettholde lisensen årlig.
- usikkerheten med å få jobb - er noe som stopper endel.
Noen er heldig og har gode kontakter og glir så og si rett inn.

Så var det vel noen på flyskolen/BDU som var sikret jobb i SAS, som de sa ... Men så
var det stikk motsatte som skjedde?
 
Re: Frykter pilotkrise

Selskapene får alltid tak i Piloter for det er mange akkurat som meg som vil bruke millioner på den interessen. Noe annet vil være unaturlig...
 
Re: Frykter pilotkrise

Litt dobbelt...http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28296

Uansett tror jeg denne pilotmangelen er noe oppskrytt!! Her i UK har de skreket mangel i lange tider nå men enkelte selskaper har faktisk endt opp med overrekruttering. Mangelen på erfarne folk er problemet, der er ikke nok treningskapteiner til å trene opp de som blir ansatt og dette er et mye større problem enn folk som kommer rett fra utdanning (disse er der hundrevis av).

En annen ting er at markedet her har så absolutt stagnert, spesielt med alle sammenslåingene i charterbransjen.

En tredje ting er hvilken person type selskapene vil ha. Noen har ekstremt sære kriteria mens andre tar det de kan få. En ting som siler ut folk i Skandinavia er språket (som også er tilfelle i Tyskland) og dermed kan det bli det største problemet for selskapene på den kanten.

Tror nok at noe av grunnen til at de sier det de gjør nå er at de vil ha flere folk inn i utdannelsen så de får flere søknader å velge mellom og dermed større sjanse for å finne den personen de vil...kynisk, ja, men sånn er det nå dessverre...

T
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Ikke rart at ingen vil bli pilot lengre. Her i USA tjener man mer på å jobbe på Starbucks enn å sitte i høyre setet på en CRJ de første åra
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Det står ikke bare på lønn når det gjelder pilotyrket. De "myke" verdiene som ferie, fritid, venner og familie, har blitt mer og mer viktig for dagens yrkesaktive, og da er ikke pilotyrket like interessant lenger. For det er mye jobbing tidlig og sent, helger, høytider, overnattinger rundt omkring osv. Så skal man trives bør man også ha en genuin luftfartsinteresse.

Men selvfølgelig, lønn er viktig og i dag står den ikke helt i stil til utdannelseskostnaden. Du skal lete en stund for å finne en god utdannelse til noe lavere enn 600.000 (som må privatfinansieres). Når du da som nyutdannet må regne med å ta til takke med en årslønn på under 200.000 i en begynnerjobb, så er det kanskje ikke noe som frister. Selv om tidene er gode, så må fortsatt de fleste gå veien om slike underbetalte jobber (Benair, Katoair etc). Man må nesten regne med å ha en ekstrajobb for å få hjulene til å gå rundt/vingene til å fly/propellen til å snurre/jetmotoren til å suge :)
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Men selvfølgelig, lønn er viktig og i dag står den ikke helt i stil til utdannelseskostnaden. Du skal lete en stund for å finne en god utdannelse til noe lavere enn 600.000 (som må privatfinansieres). Når du da som nyutdannet må regne med å ta til takke med en årslønn på under 200.000 i en begynnerjobb, så er det kanskje ikke noe som frister. Selv om tidene er gode, så må fortsatt de fleste gå veien om slike underbetalte jobber (Benair, Katoair etc). Man må nesten regne med å ha en ekstrajobb for å få hjulene til å gå rundt/vingene til å fly/propellen til å snurre/jetmotoren til å suge :)


Det var da veldig til svartmaling. Mine X-kollegaer fra USA begynte i Coastair, Lufttransport og Widerøe når de kom hjem, og de har (hadde for coast) en lønn på ca 320, 450 og 350 pluss tilllegg hvis jeg husker riktig. Man kan leve for den inntenkten, men hvis man samtidlig skal etablere seg med hus eller leillighet, så blir det tungt.
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Det var da veldig til svartmaling. Mine X-kollegaer fra USA begynte i Coastair, Lufttransport og Widerøe når de kom hjem, og de har (hadde for coast) en lønn på ca 320, 450 og 350 pluss tilllegg hvis jeg husker riktig. Man kan leve for den inntenkten, men hvis man samtidlig skal etablere seg med hus eller leillighet, så blir det tungt.

Så veldig svartmaling var det vel ikke. De kollegaene du snakker om må ha jobbet som instruktør eller tilsvarende en stund før de fikk jobb i Coast, Lufttransport eller WF for i det hele tatt å være i nærheten av timekravet til disse selskapene. Regner med det var rimelig underbetalte jobber.
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

De jobbet vel 6-7 mnd som instruktør, og selv om det ikke var bra betalt med norske øyne, så hadde jeg på det meste dobbelt så mye utbetalt som faktiske utgifter der borte.
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

De jobbet vel 6-7 mnd som instruktør, og selv om det ikke var bra betalt med norske øyne, så hadde jeg på det meste dobbelt så mye utbetalt som faktiske utgifter der borte.

Da hørte de helt klart til de heldige. De fleste jeg kjenner i bransjen har jobbet i alt fra 3-8 år i underbetalte instruktørjobber eller mindre selskaper før de fikk den første "skikkelige" pilotjobben som det faktisk går an å leve av. Setter man de totale utgiftene til en pilotutdanning opp mot hva man tjener de første årene, så er det helt klart dyr moro.
Å jobbe som pilot er en fantastisk jobb, men den store glorien er borte for lengst.
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Men faar man napp hos en av de store, er jo fremtiden sikret - med mindre man blir 'laid off', da ...

Kjenner en som var 2p paa Tristaren hos ATA .. han tjente mindre enn meg, saa det er ikke bare commuterselskapene som tjener daarlig ....
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Da hørte de helt klart til de heldige. De fleste jeg kjenner i bransjen har jobbet i alt fra 3-8 år i underbetalte instruktørjobber eller mindre selskaper før de fikk den første "skikkelige" pilotjobben som det faktisk går an å leve av. Setter man de totale utgiftene til en pilotutdanning opp mot hva man tjener de første årene, så er det helt klart dyr moro.
Å jobbe som pilot er en fantastisk jobb, men den store glorien er borte for lengst.

Ja, det var gjerne slik for en stund siden. Jeg tror det skal godt gjøres at noen med normale evner må jobbe i 3-8 år i en underbetalt jobb nå før de får jobb i et skikkelig selskap. Betale for rating burde også være totalt unødvendig i dagens marked.
En annen fikk forresten jobb på Challenger i Sundt etter under ett år i Westair. Da har man ordnet seg bra!

Slik jeg ser det er pilotyrket for spesielt interesserte. Glorien, mye fritid og høy lønn er bare vage minner;)
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Ja, det var gjerne slik for en stund siden. Jeg tror det skal godt gjøres at noen med normale evner må jobbe i 3-8 år i en underbetalt jobb nå før de får jobb i et skikkelig selskap. Betale for rating burde også være totalt unødvendig i dagens marked.


Er ikke helt enig med deg der. Skal du få en god jobb raskt, selv i dagens marked, må du ha mye relevant erfaring. Ellers blir gjerne alternativet å kjøpe seg rating eller jobbe i en dårlig betalt jobb i et lite selskap. Det er ingen/få selskaper jeg vet om som ansetter folk rett fra flyskolen uten erfaring og gir dem rating og full pakke med lønn fra første dag.
Men helt klart; ventetiden akkurat nå er betydelig kortere enn for bare et par år siden, men det snur jo etterhvert det også. Historien har jo vist at det grovt sett går i 10års sykluser med opp og ned.
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Jeg vil si at Lufttranport er en god jobb. 2 uker på, 3 uker fri, betalt rating og begynnerlønn på 450+ pr år. Det er jobb man får med 1000h piston.

Jeg vil også si at Widerøe er en bra jobb, 7 på og 7 av, betalt rating, ID-privilegier, og både ok begynnerlønn og topplønn. Der trenger man 800h piston.
Ingen grunn til å "jobbe seg opp", når man kan ta utdanning og få en slik jobb etter noen mnd som instruktør.

De jeg kjenner fikk seg jobb noen mnd etter bestått skilltest og gjerne før MCC kurs.
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Det var da veldig til svartmaling. Mine X-kollegaer fra USA begynte i Coastair, Lufttransport og Widerøe når de kom hjem, og de har (hadde for coast) en lønn på ca 320, 450 og 350 pluss tilllegg hvis jeg husker riktig. Man kan leve for den inntenkten, men hvis man samtidlig skal etablere seg med hus eller leillighet, så blir det tungt.

Ja, jeg elsker fargen svart! :) Det er selvfølgelig noen som går rett inn i selskaper med okey startbetingelser, men det gjelder fortsatt ikke de fleste. Både LT og WF har levbare betingelser, så det er ikke noe problem.
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Jeg vil si at Lufttranport er en god jobb. 2 uker på, 3 uker fri, betalt rating og begynnerlønn på 450+ pr år. Det er jobb man får med 1000h piston.

Nåja, nå må du slutte å male rosa! :)

LT betaler rating, men du får til gjengjeld 2 års bonding.
450+ i startlønn er litt i overkant. Med alle tillegg og diett, så får du 400-450 totalt. Og diett regnes ikke som lønn. Grunnlønnen første år ligger på noe under 350 om jeg ikke husker feil. Noe jeg sjelden gjør! :)
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

Nåja, nå må du slutte å male rosa! :)

LT betaler rating, men du får til gjengjeld 2 års bonding.
450+ i startlønn er litt i overkant. Med alle tillegg og diett, så får du 400-450 totalt. Og diett regnes ikke som lønn. Grunnlønnen første år ligger på noe under 350 om jeg ikke husker feil. Noe jeg sjelden gjør! :)

Ja, det er bonding, men det er uendlig mye bedre enn å spa opp 200k av egen lomme.

LT skriver selv 400 innkludert tilllegg, men da får man vel diett i tillegg?
Dessuten er det gode muligheter for litt overtid, som er 6000kr dagen (tror jeg) Da trenger man ikke så mange dagene pr år for at man kan bikke 500 allerede andre året.
Det mest positive med LT er kanskje fraværet av konflikter osv. En stabil og god arbeidsplass.
 
Re: Flyselskaber må lade fly stå på jorden

LT skriver selv 400 innkludert tilllegg, men da får man vel diett i tillegg?
Dessuten er det gode muligheter for litt overtid, som er 6000kr dagen (tror jeg)

400 er inkl. diett visstnok.
Styrmenn får ca 3000 pr. fridag.
 
Back
Top