Bll spotter
ScanFlyer Gold
Flyselskaber må lade fly stå på jorden
Mon vi snart får det at mærke?
http://borsen.dk/rejser/nyhed/126361/
Mon vi snart får det at mærke?
http://borsen.dk/rejser/nyhed/126361/
Men selvfølgelig, lønn er viktig og i dag står den ikke helt i stil til utdannelseskostnaden. Du skal lete en stund for å finne en god utdannelse til noe lavere enn 600.000 (som må privatfinansieres). Når du da som nyutdannet må regne med å ta til takke med en årslønn på under 200.000 i en begynnerjobb, så er det kanskje ikke noe som frister. Selv om tidene er gode, så må fortsatt de fleste gå veien om slike underbetalte jobber (Benair, Katoair etc). Man må nesten regne med å ha en ekstrajobb for å få hjulene til å gå rundt/vingene til å fly/propellen til å snurre/jetmotoren til å suge![]()
Det var da veldig til svartmaling. Mine X-kollegaer fra USA begynte i Coastair, Lufttransport og Widerøe når de kom hjem, og de har (hadde for coast) en lønn på ca 320, 450 og 350 pluss tilllegg hvis jeg husker riktig. Man kan leve for den inntenkten, men hvis man samtidlig skal etablere seg med hus eller leillighet, så blir det tungt.
De jobbet vel 6-7 mnd som instruktør, og selv om det ikke var bra betalt med norske øyne, så hadde jeg på det meste dobbelt så mye utbetalt som faktiske utgifter der borte.
Da hørte de helt klart til de heldige. De fleste jeg kjenner i bransjen har jobbet i alt fra 3-8 år i underbetalte instruktørjobber eller mindre selskaper før de fikk den første "skikkelige" pilotjobben som det faktisk går an å leve av. Setter man de totale utgiftene til en pilotutdanning opp mot hva man tjener de første årene, så er det helt klart dyr moro.
Å jobbe som pilot er en fantastisk jobb, men den store glorien er borte for lengst.
Ja, det var gjerne slik for en stund siden. Jeg tror det skal godt gjøres at noen med normale evner må jobbe i 3-8 år i en underbetalt jobb nå før de får jobb i et skikkelig selskap. Betale for rating burde også være totalt unødvendig i dagens marked.
Det var da veldig til svartmaling. Mine X-kollegaer fra USA begynte i Coastair, Lufttransport og Widerøe når de kom hjem, og de har (hadde for coast) en lønn på ca 320, 450 og 350 pluss tilllegg hvis jeg husker riktig. Man kan leve for den inntenkten, men hvis man samtidlig skal etablere seg med hus eller leillighet, så blir det tungt.
Jeg vil si at Lufttranport er en god jobb. 2 uker på, 3 uker fri, betalt rating og begynnerlønn på 450+ pr år. Det er jobb man får med 1000h piston.
Nåja, nå må du slutte å male rosa!
LT betaler rating, men du får til gjengjeld 2 års bonding.
450+ i startlønn er litt i overkant. Med alle tillegg og diett, så får du 400-450 totalt. Og diett regnes ikke som lønn. Grunnlønnen første år ligger på noe under 350 om jeg ikke husker feil. Noe jeg sjelden gjør!![]()
LT skriver selv 400 innkludert tilllegg, men da får man vel diett i tillegg?
Dessuten er det gode muligheter for litt overtid, som er 6000kr dagen (tror jeg)
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.