• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyselskab snorksov i OSL

sk931

ScanFlyer Rusty
En passager i OSL endte i Alicante istedet for STO..
Passageren var døv og kunne ikke høre hvad der skete omkring ham.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php...ov-skulle-til-stockholm--endte-i-spanien.html

Det kan ske for selv de bedste...
I min elevtid hos SAS i CPH var jeg så uheldig at boarde 2 der skulle til Singapore på det forkert fly. De kom en tur til Søndre Strømfjord istedet...Det var i de dage hvor alt foregik manuelt...OG det blev først opdaget da billetterne kom til vores billetmanifestering...Gæsterne ???? de opdagede det først da de landede i SFJ.
Hilsen Ole
 
Ganske bra gjort- tenk så mye som skal til.

1. Pax skal gå til feil gate (feil flight står på skjermen)
2. Pax gir feil billett og gatepersonell slipper han ombord på tross av det.
3. Det sitter noen på setet hans.
4. Han sier ifra til crewet som SER på billetten, om ikke de ikke så destinasjon så sier de uansett at han bare skal ta et tilfeldig sete i stedenfor å undre over det og si ifra til gatepersonell.
5. Han er døv og hører ikke "Velkommen ombord..bla bla bla på denne flygningen til Alicante"
6. Crewet teller feil.

Veldig spesielt.
 
Nei? De teller, derfor må de jo ha telt feil? :)

Si de har boardet 100, med denne blindpassasjeren er det jo 101 ombord, for han vil jo ikke ligge inne i systemet.
 
Sist jeg var ute på tur med DY hadde de i allefall tellern i hånda, men det er et år siden.
 
Sk har da alltid telt selv på mine siste turer?

Vil det "beepe" når de scanneren strekkode som er feil ved boarding?
 
Sist jeg var ute på tur med DY hadde de i allefall tellern i hånda, men det er et år siden.

Da jeg fløy fra AGP med Dreamlineren i sommer ble det telt en rekke ganger, da det var usikkerhet om antallet passasjerer. Ble oppgitt at Gate opererte med ett annet antall passasjerer, enn det cabincrew kom frem til. Ga over en time forsinkelse...
 
Opplevde på en eller annen flyplass under boarding å bli fortalt at jeg allerede hade gått ombord, noe som åpenbart var feil. Det viste seg at jeg hadde vist bc for neste flight. Litt skummel den praksisen jeg opplevde der, da flightnummer tydeligvis ikke inngikk i boardingkontroll.
 
Sk har da alltid telt selv på mine siste turer?

Vil det "beepe" når de scanneren strekkode som er feil ved boarding?

Å ja, det piper høyt, og sikkert fire ganger lenger pip enn vanlig. Du hører klar forskjell. Det blinker rødt også på de fleste gatereaders. På skjermen så vil det også stå noe som "Not Boarded - Flight not being boarded at this location". Det er med andre ord meget tydelig for boardingassistenten at noe er feil, og det er ikke akkurat vanskelig å finne ut hva som er feil heller.

Den gamle ostehullsteorien slår til igjen.
 
Vil det "beepe" når de scanneren strekkode som er feil ved boarding?

Et "problem" med boardingkortleserne på bl.a. OSL er at de "beeper" når selve leseren har avlest strekkoden, ikke når innsjekksystemet har registrert de som ombord. Det betyr at om leseren ikke får svar fra innsjekksystemet så skjer det ikke så mye mer. Får den svar så vil den enten lyse grønt, eller rødt om det er feil, i tillegg kan den lage ekstra lyd. Normalt så vil dette skje, men om det er mye trafikk på SITA sitt noe underdimensjonerte CUTE nettverk så "forsvinner" avlesningen.
 
Opplevde på en eller annen flyplass under boarding å bli fortalt at jeg allerede hade gått ombord, noe som åpenbart var feil. Det viste seg at jeg hadde vist bc for neste flight. Litt skummel den praksisen jeg opplevde der, da flightnummer tydeligvis ikke inngikk i boardingkontroll.

Om sequence/security number tastes inn manuelt, og agenten ikke er oppmerksom og sjekker BP ordentlig, så kan dette fort skje. Og har skjedd. Mange ganger. Det var nok det som skjedde.

Om BP ble scannet og du likevel ble boardet i systemet, vel, da må det ha vært et gammelt og dårlig system.
 
Et "problem" med boardingkortleserne på bl.a. OSL er at de "beeper" når selve leseren har avlest strekkoden, ikke når innsjekksystemet har registrert de som ombord. Det betyr at om leseren ikke får svar fra innsjekksystemet så skjer det ikke så mye mer. Får den svar så vil den enten lyse grønt, eller rødt om det er feil, i tillegg kan den lage ekstra lyd. Normalt så vil dette skje, men om det er mye trafikk på SITA sitt noe underdimensjonerte CUTE nettverk så "forsvinner" avlesningen.

Det er sant, av og til er systemet treigt. Den lange pipingen kommer når svaret kommer fra systemet. Men dette er unntak. Uansett skal korrekt boarding følge en prosedyre der sjekk av hva som står på skjermen er med. Gjør man ikke det, så har man slappe og dårlige prosedyrer. Med riktige prosedyrer skjer dette ikke, selv om systemet er treigt.

Er systemet treigt og du vil slippe på pax før systemet svarer med riktig navn og "boarded", så må du ihvertfall være sikker på at du har sjekket BP. Jeg noterer meg gjerne sec. number på en lapp i tillegg så at de kan boardes i ettertid om nødvendig.

Dette er veldig enkelt å unngå med oppmerksomme agenter som tenker litt kritisk, er litt proaktive, og kan jobben sin og bruker korrekte prosedyrer. Med mange års erfaring av både handling, og kunde hos handling, så vet jeg at alle ansatte ikke oppfyller de kriteriene.

Dette sier jeg på generelt grunnlag, for jeg vet selvfølgelig ikke nøyaktig hva som skjedde i dette tilfelle.
 
Uansett skal korrekt boarding følge en prosedyre der sjekk av hva som står på skjermen er med.

Ja, men jeg har sett at i tilfeller med uerfarne personer i gaten og tidspress, evt i tillegg med stort trykk av passasjerer (som tror at pipet kommer når de er registrert) så skjærer det seg. Nå sier jeg ikke at det er hva som har skjedd her, men på generelt grunnlag så skjer det.
 
Det er gjerne en rekke feil som må til ja.
Jeg var ute for en tydelig beruset person som prøvde å komme seg på feil fly ved selvbetjent boardingsluse på GM. Maskinen ville selvfølgelig ikke godta hans billett som var til et annet sted, men personen bak dro sitt kort litt for tidlig, så han kom seg gjennom på personen bak han i køen sitt kort. Han bak han skjønte ikke hva som skjedde når han allerede var boardet, og gatepersonalet som heller ikke hadde fått med seg situasjonen slapp han selvfølgelig inn.

Heldigvis oppfattet den berusede selv han var gått feil, og kom skrikende opp i gaten igjen at han skule jo for h***ete til Molde, så han måtte ut! Litt oppstandelse hos gatepersonalet da de ikke skjønte åssen han kom seg inn i 1. Omgang!:)
 
SK teller definitivt, ble stående i 30min i Bodø for at antallet ikke stemte overens med papirene.
 
Det kan være vanskelig å høre signalet som kommer når boardinkort leses. Det kan være mye støy og forstyrrelser ved en gate.
Selv har jeg trodd jeg har scannet et boardingkort og hørt pipet at det er avlest, men pipet har kommet fra maskinen til min kollega som boarder 1,5 meter unna.
Mange ting kan skje.

Boardet en gang et fly til Italia. Ved neste gate ble det boarder et fly til Tyskland.
Alle mine passasjerer gikk i riktig fly, unntatt en. Han tok istede og gikk til det andre flyet. Og samme skjedde på gaten ved siden.
Altså: over 300 mennesker har gått rett, men to har gått feil.
Telling ombord stemmer.

Resultat: en tysker står i Italia og skjønner null og niks. En italiener står i Tyskland.....
Den var lei!


Men den beste var den da et fly hadde nådd rullebanen, og man oppdaget at en person manglet: flyvertinna :)
 
Sett samme problemet selv, passasjerer med Inbound BP videre til la oss si ZRH og BRU hvor Swiss og Brussels har egne BP, Inbound BP fra sas godkjennes hos disse, her kan feilen oppstå hvis scanneren ikke brukes. Sett et stk reisende som skulle til Rhodos med Novair havne i Brussel med Brussels Airlines, men da er den reisende svært lite oppdatert på hvor i verden han befinner seg eller skal når man ikke merker dette selv. Men det kan man si om pax generelt på OSL, de vet knapt hvor sin egen nese er (unnskyld uttrykket, vet det blir å dra alle under samme kam).
 
Back
Top