flyrute, nord-vestlandet til nordnorge?

flysas94

ScanFlyer Blue
Hvorfor flyr ikke Norwegian, Sas eller Widerøe til nordnorge fra vestlande, altså molde, ålesund kristiansund, er det rett og slett fordi det ikke lønner seg eller er det ingen etterspørsmål etter dette? kunne gjerne ha tenkt meg en rute til bodø eller kirkenes fra molde, ålesund :P Eller må man innom Osl eller trondheim??

takk for svar.. =)
 
Braathens hadde vel en slik melkerute i sin tid, BGO-KSU-TRD-BOO eller noe i den dur. Synes å huske vi tok noen slike på veien hjem
/til ifra Norges største barnehage.
 
Ja Braathen fløy slike ruter i mange år. Husker ikke alle deltaljene i det ruteopplegget. Fløy selv TOS-BOO-AES-BGO i 1979. Mener å huske at flyene også fortsatte til SVG, KRS før de endte opp i OSL. Når jeg flyttet nordover i 1993 husker jeg også at jeg fløy samme rute bare motsatt vei før SK tok meg videre fra TOS til ALF. Noen ganger gikk de også nedom EVE istedenfor BOO. Etterhvert begynte flyene og gå via TRD på sin ferd nordover istedenfor AES. Kan ikke huske at de gikk nedom MOL eller KSU på vei med BOO/EVE.
 
Mimre: Fløy BOO-AES i 1988. SAS TOS-BOO først.

Det var ikke mange passasjerer om bord, husker jeg (husker vel det spesielt godt ettersom en ganske søt jente absolutt ville sitte på C selv om det var mange ledige rader - jeg satt på A). Det er høyst sannsynlig at dette aldri vil skje flere ganger. ^_^ At jeg tar BOO-AES, altså... :lol:
 
Jeg tror ikke Braathens S.A.F.E fikk lov til å fly TRD-BOO/EVE/TOS før på -90 tallet engang. SAS hadde til da hatt monopol på Nord-Norge fra TRD og Oslo. BU fikk fly fra Vestlandet til Nord-Norge men uten stopp på TRD...
 
Jeg husker mange lange flyturer fra Tromsø til Kristiansand via omtrent alle byer langs kysten nedover som hadde ei akseptabel flystripe, utenom Trondheim. Fikk servert litt snacks og brus mellom Tromsø og Evenes eller Bodø, så var det fin middag eller lunsj mellom Evenes/Bodø og Bergen, så maste man seg til en pilotbag mellom Bergen og Stavanger for så å konsumere denne mellom Stavanger og Kristiansand. Av en eller annen grunn ble det alltid Kristiansand-Fornebu med Braathens og Oslo-Tromsø med SAS på hjemveien. Var vel fattern som ikke ville favorisere noen av selskapene...

Litt off-topic, fattern har snakka om at han har tatt nattfly (han sa så) fra nordnorge til sør-norge på 70-tallet, jeg har aldri lest eller hørt om dette siden, vet noen her om det var vanlig med nattfly i norge før?
 
Jeg tror ikke Braathens S.A.F.E fikk lov til å fly TRD-BOO/EVE/TOS før på -90 tallet engang. SAS hadde til da hatt monopol på Nord-Norge fra TRD og Oslo. BU fikk fly fra Vestlandet til Nord-Norge men uten stopp på TRD...

Ja det tror jeg stemmer. Jeg flyttet nordover i 1993 og i starten gikk flyene uten stopp i TRD. Det ble åpnet for fri konkurranse i april 94, så en eller annen gang etter det begynte flyene og gå nedom TRD.
 
Flyr/fløy ikke WF med Q400 mellom BGO - TOS på sommeren?
Jo, men trådstarteren mente Ålesund, Molde eller Kristiansund..
Ellers er det helt korrekt at WIF fløy i fjor i allefall, og gjorde ikke NAX også det?
 
Litt off-topic, fattern har snakka om at han har tatt nattfly (han sa så) fra nordnorge til sør-norge på 70-tallet, jeg har aldri lest eller hørt om dette siden, vet noen her om det var vanlig med nattfly i norge før?

Ja, det var helt vanlig med nattfly på nordnorge.
Fra Oslo rett før Fornebu stengte kl. 23 og tilbake igjen rett etter åpning om morgenen.
 
Dette var til en stor grad post- og avisfly. Det ble solgt svært få passasjerseter og resten av maskinen ble fylt opp med setecontainere med post og aviser.
 
Setter du deg på WF0556 i Kristiansund så havner du, etter en mellomlanding på TRD, i Mosjøen.
 
Last edited:
Går det ikke fortsatt noen ruter BGO-TRD som fortsetter under nytt rutenummer TRD-BOO-TOS?

Alle de gangene jeg fløy BGO - BOO via TRD og omvendt, så var det samme maskin som gikk videre. Var stort sett samme flighten hver gang, så vet ikke om alle gjør det.
 
Back
Top