• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyreise Kirkenes-Oslo juni 1955

Olebno

ScanFlyer Gold
For noen år siden fikk jeg fra en venn av meg noen interessante ting. En flybillett (gjennpart)
Kirkenes-Tromsø WI 353 (Norseman)
Tromsø - Bodø SK 323 (JU 52)
Bodø - Oslo SK 303 (DC-4)
Billettpris kr 412,50 (25% MIL rabatt). Full pris kostet kr 550,-
Fra denne turen som ble foretatt 21 og 22 juni i 1955 (overnatting i Tromsø), har jeg også 2 stk Flight Report's fra turen Tromsø-Bodø. Dette er små kort som ble skrevet av pilotene og sendt bakover i cabinen som info til passasjerene. På den første har man posisjon Finnsnes, høyeden er 400 meter og hastighet 200 km/t. På den andre er man kommet til Grøtøy. Hastigheten er fremdeles 200km/t, men man er nå i 300 meters høyde. Rapportene forteller også at man er ombord i "Veslefrikk".
I brevet fra min venn sier han:
"Vi startet fra Kirkenes med en Norseman fra Widerøe som var så lastet at flottørene faktisk var under vann. Vi måtte gå rett fra båten og inn på et stigtrinn for ikke å bli våte. Jeg var meget betenkt, det var min første flytur."

Jaggu har verden gått vidre.
 
Originally posted by Olebno
I brevet fra min venn sier han:
"Vi startet fra Kirkenes med en Norseman fra Widerøe som var så lastet at flottørene faktisk var under vann. Vi måtte gå rett fra båten og inn på et stigtrinn for ikke å bli våte. Jeg var meget betenkt, det var min første flytur."

Jaggu har verden gått vidre.
Ja det får man si...
:)
 
Tusen takk for morsom lesning. :)
Jeg har ofte lurt på hvordan flåteutnyttelsen var på innenriks før CV-440 ble satt i drift.
 
Back
Top