Re: Flyr med lærlinger som piloter
Ikke sammenlign ab-initio med MPL sertifikat.... der er de vesentlig forskjellene nettopp fra ab-initio programmet som er årsaken til at IFALPA (som NFF er medlem av) er bekymret over MPL-utspillet fra ICAO.
MPL er den første reele endringen som er innført for utdanning av piloter siden 1944, og der finnes meget sterke argumenter
for disse endringene. Blant annet er dette første gang CRM / fler-pilot skills inngår som en gjennomgående del av CPL utdannelsen.
Men som NFF poengterer, så finnes det også klare trusseler som må addresseres. For det første er dette første gang i historien hvor piloter har operert ekte maskiner etter kun (
men unntak av 10 timer navigasjon) å ha trent i simulatorer. Forskjellene mellom simulatortid og "ekte flytid" er enda ikke vitenskapelig avklart, og nyere studier konkluderer at på enkelte områder (som stress, frykt, følelser, tidspersepsjon samt ansvarsfølelse) er ikke simulerer tilstrekkelige. Det vi nå gjennommfører på Norske ruter, med Sterling i spissen, er å teste ut disse hypotesene med passasjerer ombord. Ab-initio modeller a 'la NAC eller Forsvarets Flygeskole har blitt testet siden 1980 tallet.
Det andre argumentet ligger i en sunn skepsis til flyselskapenes vilje til å følge opp disse pilotene iht. rettningslinjene (og grunnlaget for innføringen) av MPL. MPL piloter skal føles meget tett i deres første 2 år, men ICAO overlater gjennomføringen av dette til de individuelle selskapene. Her er både IFALPA og NFF skeptiske.
Når det gjelder "TCAS" sine utspill om at MPL elever
lærer seg å bli en systemoperatør(er) og trykker på knapper og programmere flyet.... og det kreves at flyet må kontrolleres manuelt i en kritisk situasjon....hva skjer da? Det er da man trenger de grunnleggende motoriske ferdighetene (ryggmargsfølelsen)
er nettopp den typen utspill som forsurer hele debatten. Vedkommende har ikke grunnlag for disse påstandene (med mindre han ønsker å utdype?), og i min verden kan det virke som han/hun har hverken kjennskap til eller erfaring med dagens moderne flymaskiner og SOP. (Disse MPL pilotene skal ikke fly DHC-8 på kortbaner for å si de sånn... en operasjon som ikke akkurat representerer dagens flyindustri) Denne "ryggmargfølelsen" vedkommende nevner er vel heller en større årsak av enn det er redningen fra større ulykker de siste 10 årene. Hvordan denne "ryggmargfølelser" er noe mer enn det å sette power, holde pitch og wings level vil jeg gjerne vite. Den dagen du mister samtlige ADI hjelper ikke denne "ryggmargfølelsen" deg mer enn en flaske cola vil. Jeg vil gjerne se den piloten med 3000timer 737 som flyr pitch/power noe bedre enn en "sylfersk" ab-initio styrmann.... desverre er dette en av de egenskapene som blir værre med flytid, ikke bedre.
Både NFF og IFALPA har gode argumenter i denne saken, og jeg håper at både nasjonale myndigheter og EASA lytter. MPL er kommet for å bli, men det finnes en reel sjanse at økonomene vil bruke dette redskapet for å spare penger på bekostning av sikkerhet. Men det er ikke fordi disse pilotene er dårlige å fly slik enkelte hevder....årsakene er mye mer komplekse.