Flyr kutter kraftig vinteren 2022/23

  • Thread starter Thread starter tdb
  • Start date Start date
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Som sofa-CEO er det jo moro å tenke ut forretningskonsepter. En ide er å starte et rent syden- og fritidsselskap; som fokuserer på sydendestinasjoner, storbyer og mer eksotiske steder folk vil reise, og hvor pris er viktigere enn avreisetid. Ved å selge mange seter til charterselskaper vil selskapet ha stabile, forutsigbare inntekter, og dermed holde prisene nede, og de kan ha effektiv flåteutnyttelse. Med effektiv flåterotasjon ville man kunne fly to t-r daglig til Middelhavet, og ned-opp-ned til Kanarifuglene.

Men et slikt selskap vil vel i praksis bli en slags v2.0 av fritidsdelen av DY, Jet Time etc?
 
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Mange om beinet der og, men ja .. lykken er nok å få kontrakt med en av de store turoperatørene.
 
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Ble litt overrasket her, kanskje mest over at Flyr tilsynelatende ikke har fått noe særlige avtaler på innland for å sikre litt volum. Og at de ikke mener de vil klare å tjene penger på nordnorge i høysesong.

Samtidig er det jo bare å anerkjenne at de har to formidable konkurrenter, og at kanskje passasjerer er fornøyd med dem, både hva gjelder servicetilbud/frekvens og priser. Da Norwegian kom inn hadde de, hvertfall nordpå, en ekstrem goodwill for å gjøre det mulig å fly for alle (priser gikk gjerne fra 4000 til 1000), mens nå er forskjellen nesten neglisjerbar, selv om Flyr nok har vært billigst hver gang jeg har sett etter reiser.

Kjenner jeg mistet tilliten til dem litt nå, og har kansellert billetten min til jul, til fordel for DY. Tar ikke sjansen på å fly med noen som flyr til en destinasjon en uke med lav frekvens, når man «må» frem. Jeg er nok ikke alene i det. Synd det, syntes de har vært kjekk. Får se om de klarer seg på sikt.
 
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

FLYR; jeg rakk aldri fly med Dem og nå gidder jeg ikke prøve engang. Jeg likte dog sjargongen i feks reklame kampanjene. Et friskt pust som ikke hadde trengt å bli en døgnflue hvis DY hadde gått dukken.

Selv om ingen i FLYR's ledelse, store investorerer etc vil innrømme dette åpenlyst, så var nok den ultimate business ideen til FLYR at DY skulle gå dukken. Med SAS vet vi ikke helt ennå - men virker til å ha flere liv en katta.

Innenlands eller intra europa, hvor mye skiller selskapene seg fra hverandre egentlig? Hva skulle egentlig FLYR ha gjort? SAS el DY stort sett likt - kun her inne man har blod fans i den ene el andre retning og som synes det ene er så mye bedre en det andre. Ellers er det pris, pris og pris og frekvens som betyr noe(ihvertfall domestic)for "normale" folk:-).
 
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Det er nok vanskelig å tjene penger på småbyer når det kun blir trafikk i helgene. Noen sinte facebook kommentarer på nord norge kuttene.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/...ler-sier-tillitsvalgt-6.158.905906.2ded38f5ba
Han sier at fagforeninga har visst om kutta en stund. Han mener informasjonsflyten mellom ledelsen og ansatte har blitt ivaretatt.

– Dessverre for de ansatte var dette børssensitiv informasjon. Det er en veldig vanskelig prosess å informere ansatte om den type informasjon. De ansatte har fått oppfølgning etter børsmeldinga blei sendt.
 
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Ble litt overrasket her, kanskje mest over at Flyr tilsynelatende ikke har fått noe særlige avtaler på innland for å sikre litt volum. Og at de ikke mener de vil klare å tjene penger på nordnorge i høysesong.

Samtidig er det jo bare å anerkjenne at de har to formidable konkurrenter, og at kanskje passasjerer er fornøyd med dem, både hva gjelder servicetilbud/frekvens og priser. Da Norwegian kom inn hadde de, hvertfall nordpå, en ekstrem goodwill for å gjøre det mulig å fly for alle (priser gikk gjerne fra 4000 til 1000), mens nå er forskjellen nesten neglisjerbar, selv om Flyr nok har vært billigst hver gang jeg har sett etter reiser.

Kjenner jeg mistet tilliten til dem litt nå, og har kansellert billetten min til jul, til fordel for DY. Tar ikke sjansen på å fly med noen som flyr til en destinasjon en uke med lav frekvens, når man «må» frem. Jeg er nok ikke alene i det. Synd det, syntes de har vært kjekk. Får se om de klarer seg på sikt.

Jeg mener Flyr burde ha forsøkt å komme opp med et annet produkt enn Norwegian, i stedet for å bli en mindre kopi av dem. Jeg har flydd med Flyr 4 ganger, og har alle gangene vært godt fornøyd. Prisen har vært litt høyere enn jeg kunne fått hos Norwegian, men jeg har bevisst valgt å fly med Flyr for å støtte dem i oppstarten. I tillegg har den største fordelen vært ledig midtsete, siden jeg kjøpte fleks-billetter alle gangene.
Nå har jeg valgt å avbestille mine 3 t/r reiser som var bestilt i framtiden, da dette virker alt for usikkert.
Tror dessverre ikke det vil være særlig attraktivt å ha 1/få avganger daglig, da vil de dessverre komme til kort.
For eksempel har Norwegian 4-5 daglige avganger mellom Oslo - Harstad/Narvik, SAS ligger på 2-3 daglige avganger, og Flyr har 1.
Flyrs ene avgang vil mest sannsynlig være lite attraktiv da den er midt på dagen, og dermed lite aktuell for forretningsreisende og reisende som er villig til å betale mest for billettene. Formiddagsavgangen vil nok være populær blant studenter og andre prissensitive kunder, og dermed gi lite penger i kassen.

Jeg vil anta at Flyr har vurdert ulike scenarier som:
- Kun fly fra OSL til utlandet
- Nordlys-turister på vinterstid mellom TOS/EVE og europeiske byer.
- Endre produktet deres - innføre businessclass/servering/etc
- Nisjeruter f.eks TOS/EVE/BOO til utenlandske destinasjoner
-etc
 
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Som flere allerede har vært inne på; sats på leisureruter til store og tunge destinasjoner i Europa og gjerne rundt Middelhavet. Og få på plass avtaler med turoperatører slik at blokker med seter kan selges til disse. Krydret med charteroperasjoner og evt. ACMI.

Espen
 
Hjemmesiden viser de 3 rutene i nord norge. Så enten en feil eller at desemberruter vises.


om så Fjesboken dems er oppdatert med 73 kommentarer.
 
Last edited:
Hjemmesiden viser de 3 rutene i nord norge. Så enten en feil eller at desemberruter vises.


om så Fjesboken dems er oppdatert med 73 kommentarer.

Nja - synes det er helt korrekt å vise rutene til Tromsø, Harstad/Narvik og Bodø. De har jo flyvningene dine fortsatt en stund, samt selger billetter til juleavgangene, samt i 2023.
 
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Som flere allerede har vært inne på; sats på leisureruter til store og tunge destinasjoner i Europa og gjerne rundt Middelhavet. Og få på plass avtaler med turoperatører slik at blokker med seter kan selges til disse. Krydret med charteroperasjoner og evt. ACMI.

Espen

Det er vel det som det virker som de mer eller mindre prøver på nå?
 
Middelhavet er vel heller ingen gullgruve, de flyr jo i konkurranse med 2/3 andre selskaper på de fleste ruter. Og som påpekt her så har de jo ikke noe som skiller de nevneverdig fra de andre, utenom færre avganger. Så jeg klarer ikke helt se hva de kan få til der nede.

Når det gjelder ACMI, så er det vel en grunn til at de fleste selskapene som driver med det er hvite og med latvisk eller maltesisk flagg.
 
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

De er vel pliktig til og booke meg om til andre selskaper? Uten kompensasjon?

De er pliktig å gi deg full refusjon og fint lite annet mer enn 14 dager før, ombooking til andre driver de ikke med.
 
Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

De er vel pliktig til og booke meg om til andre selskaper? Uten kompensasjon?

SAS og Norwegian (og en haug andre) holdt nå på med dette i sommer men med god margin innenfor 14-dagersregelen, så du får se etter billetter hos noen andre
 
Fra forbrukerrådet unntak på standardkompenasjon(får ikke sitert den setningen)

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Hvis du blir informert om innstillingen senest 14 dager før avgang.
Hvis du blir informert om innstillingen mellom 14 dager og 7 dager før avgang, og samtidig blir tilbudt ombooking slik at du kan reise høyst 2 timer før opprinnelig planlagt avgangstid, og nå det endelige bestemmelsesstedet senest 4 timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid.
Hvis du blir informert om den innstilte flygningen mindre enn 7 dager før avgang, forutsatt at du blir tilbudt en ombooking som innebærer at du kan reise høyst 1 time før planlagt avgangstid og ankomme bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid.
 
Basert på hva vi ser på tallene for September og justeringene i ruteprogrammet, kan det være at «syden» faktisk er ganske god butikk? Bare alt for liten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Basert på hva vi ser på tallene for September og justeringene i ruteprogrammet, kan det være at «syden» faktisk er ganske god butikk? Bare alt for liten?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Isolert sett tror jeg at du har rett. Men når du mister rotasjonene hvor du har 10-12 daglige legs og sitter igjen med 2-4 blir det vanskelig å få inn nok cash når du satser på lavpris. Det er ikke nok prisforskjell til at du får kompensert med høyere inntekt.
 
DN melder om at Flyr-sjefen reagerer på utspill fra Norwegians styreleder. Har ikke tilgang til artikkelen. Noen som vet hva dette gjelder?

Flyr-sjefen er taus om kapitalbehovet i vinter – går til verbalt angrep på Norwegians styreleder

Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid møter en «viss interesse» gjennom investormøter, men vil ikke si hvor mye penger som trengs. Et utspill fra Norwegians styreleder får henne til å se rødt.

KIlde:https://www.dn.no/luftfart/flyr/tonje-wikstrom-frislid/erik-g-braathen/flyr-sjefen-er-taus-om-kapitalbehovet-i-vinter-gar-til-verbalt-angrep-pa-norwegians-styreleder/2-1-1331395
 
DN melder om at Flyr-sjefen reagerer på utspill fra Norwegians styreleder. Har ikke tilgang til artikkelen. Noen som vet hva dette gjelder?

Er vel det at Norwegian kritiserer Flyr for å permittere:

Sist uke meldte Norwegian om en «travel» september-måned og varslet oppbemanning av 700 piloter og kabinansatte frem mot neste sommer. I en epost til DN går Norwegians styreleder Svein Harald Øygard ut mot Flyr og deres permitteringer:

– For en som har trådt barneskoene i Finansdepartementet, fremstår det også rart om et selskap skal kunne basere sin forretningsplan på at staten skal dekke kostnadene ved permitteringer når lønnsomheten er svak, mens virksomheten skal hente ut gevinsten i toppsesongen.

Øygard jobbet i Finansdepartementet på 80- og 90-tallet, blant annet som statssekretær for finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap).

Utspillet får Flyr-sjefen til å reagere kraftig – og sier Norwegian er «dopet» på statsstøtte:

– Det er åpenbart behov for å minne Norwegian om at de fortsatt flyr takket være milliardstøtte fra staten på opp mot fem milliarder kroner, tilsvarende et halvt jordbruksoppgjør. Sammen med en krevende makrosituasjon, har denne «kapitaldopingen» midlertidig snudd opp ned på hele konkurransesituasjonen, som på kort sikt bidrar til at vi nå tar grep for å ytterligere styrke vår modell med direkte ansatte i Norge, i motsetning til Norwegian som oppretter kontorer og baser i lavkostland, og samtidig forsøker å fremstille det som om de «flagger hjem», sier hun.
 
DN melder om at Flyr-sjefen reagerer på utspill fra Norwegians styreleder. Har ikke tilgang til artikkelen. Noen som vet hva dette gjelder?

Han slang litt med leppa når Flyr permiterte

For en som har trådt barneskoene i Finansdepartementet, fremstår det også rart om et selskap skal kunne basere sin forretningsplan på at staten skal dekke kostnadene ved permitteringer når lønnsomheten er svak, mens virksomheten skal hente ut gevinsten i toppsesongen.
 
Back
Top