Glad lille julaften, 23.desember!
Luke 23 er mitt favorittflyselskap!
Men det er ikke derfor jeg er glad i MAF, men det er jobben de gjør!
Jeg ble valgt inn i styret for MAF Norge for to eller tre år siden. Derfor ble jeg i høstferien i år invitert til å bli med til Madagascar for å se hvordan basen der fungerer. Ethiopan fløy oss dit på nattetid, begge veier, og det blir ingen triprapport fra den turen. Men de fem dagene vi fikk på Madagascar ga et minne for livet. Vi ankom en tirsdag ettermiddag, og onsdag morgen var vi på MAF basen på flyplassen ved Antanarivo. Det ble et herlig møte med en entusiastisk gjeng fra ulike land, som viste oss et dynamisk og godt fungerende fellesskap. De hadde tre fly, hvorav et sto til vedlikehold i hangaren.
Luke 23 viser en Cessna 208 Caravan 1 fra 1991, levert i juni 1991 til et selskap som het Life Jet Services med reg N133WW. Solgt vider til Project Air i februar 1999, og så gikk det til MAF som plasserte det i Kenya som 5Y-BOI fra november 1999. Så ble det overført til MAF Tanzania i mars 2002 før det gikk til Madagascar i janaur 2004, og har vært der siden.
5R-MKD fløy oss fra Antanarivo til en grestripe ved østkysten av Madagascar for å se et helsesenter i landsbyen Nosy Varika. Mandagen samme uke hadde MAF fløyet inn helsepersonell, samt at noen hadde kjørt dit selv. Dette helsesenteret er åpent en uke hver år! Madagascar er et land uten det vi kaller infrastruktur. Veistandarden var som norske fjellveier er der asfalten stopper, dvs det var asfalt men de var trange, svingete og dumpete. Det vi tar som en selvfølge at en avstand kan kjøres på 1 time her i landet, tar 4 timer samme strekning der ute. Det var da vi ankom en laang kø av mennesker som trengte helsehjelp, og flere av de hadde gått i mange dager for å komme dit. Seinere på dagen ble vi fløyet til Antsirabe, og dagen etter hadde vi en minst 4 timers kjøretur tilbake til Antanarivo.
Sjekk linken jeg har nedenfor, MAF flyr pasienter, de flyr leger og andre helsearbeidere, de samarbeider med alle mulige forskjellige hjelpeorganisasjoner for å gjøre en forskjell der veien stopper, eller er ufremkommelig av andre grunner.
Det første flyet som landet etter tsunamien i 2004 da de fikk klargjort en landinsgstripe på stranda, var et MAF fly. MAF Norge samler inn penger som i stor grad videreformidles til det som heter MAF International, og de formidler det dit det trengs mest. MAF har 130 operative fly, stort sett basert i det vi kaller den 3.verden.
Her er luke 23, 5R-MKD vil snart trenge en grundig teknisk overhaling (D-check), og MAF Madagascar ønsker seg en nyere Caravan. Men det var en fryd å fly med den
MAF Cessna 208 Caravan I 5R-MKD at grassfield near Nosy Varika, Madagascar 05-10-2022 by
Ole Johan Beck, on Flickr