• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sunglass Flypodden (NB skamløs selvpromotering)

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Flypodden (NB skamløs selvpromotering)

FLIGHT 353 – Nytt fra Sverige, BRA charter-exit og Spirit i konkurshjørnet


https://enkeltspent.no/flypodden/

Hmmm….i denne episoden var det vel 123 økonomer som diskuterte nedgangen i trafikken til og fra USA og ikke 1 - en av disse 123 økonomene snakket om pris ??? Har økonomer sluttet med Excel, inntekter og utgifter. Betyr ikke fly priser noen som helst lengre ???

Fra en trofast lytter (som regel lytter #1) som akkurat har kjøpt Seattle - Oslo - Seattle 3 dager før avreise til en pris som er på 2001 (etter 9/11) nivå. Og min veldig flotte kone med en av mine svigerinner kjøpte akkurat Portland - Napoli - Portland til det samme - DY long Haul Revolusjonen ville kostet 200 USD mere enn dagens Lufthansa / British Airways…..men i 2025 betyr kanskje ikke inntektene noe ?
 
Re: Flypodden (NB skamløs selvpromotering)

Hmmm….i denne episoden var det vel 123 økonomer som diskuterte nedgangen i trafikken til og fra USA og ikke 1 - en av disse 123 økonomene snakket om pris ??? Har økonomer sluttet med Excel, inntekter og utgifter. Betyr ikke fly priser noen som helst lengre ???

Fra en trofast lytter (som regel lytter #1) som akkurat har kjøpt Seattle - Oslo - Seattle 3 dager før avreise til en pris som er på 2001 (etter 9/11) nivå. Og min veldig flotte kone med en av mine svigerinner kjøpte akkurat Portland - Napoli - Portland til det samme - DY long Haul Revolusjonen ville kostet 200 USD mere enn dagens Lufthansa / British Airways…..men i 2025 betyr kanskje ikke inntektene noe ?

Krever at vi har data på det. Dog skal man være litt forsiktig å bruke akkurat slik anekdotiske bevis. Mange av flyselskapene og analysebyråene som jeg har lest sier jo at det litt færre passasjerer, men med høyere gjennomsnittspris ;)
 
Re: Flypodden (NB skamløs selvpromotering)



Hmmm….i denne episoden var det vel 123 økonomer som diskuterte nedgangen i trafikken til og fra USA og ikke 1 - en av disse 123 økonomene snakket om pris ??? Har økonomer sluttet med Excel, inntekter og utgifter. Betyr ikke fly priser noen som helst lengre ???

Fra en trofast lytter (som regel lytter #1) som akkurat har kjøpt Seattle - Oslo - Seattle 3 dager før avreise til en pris som er på 2001 (etter 9/11) nivå. Og min veldig flotte kone med en av mine svigerinner kjøpte akkurat Portland - Napoli - Portland til det samme - DY long Haul Revolusjonen ville kostet 200 USD mere enn dagens Lufthansa / British Airways…..men i 2025 betyr kanskje ikke inntektene noe ?
Nu var det bara 2,5 ekonomer 😉
 
Re: Flypodden (NB skamløs selvpromotering)



Krever at vi har data på det. Dog skal man være litt forsiktig å bruke akkurat slik anekdotiske bevis. Mange av flyselskapene og analysebyråene som jeg har lest sier jo at det litt færre passasjerer, men med høyere gjennomsnittspris ;)
September er jo måneden man slenger flybilletter etter deg uansett .... Lite nytt her,.
Mange av oss er jo nokså nerdete pa forskjellige deler fly og fly bransjen - fra flytyper, ruter, logo / fargeskjema - mitt «Nerd Field» er Airline Tariffs, som startet mens jeg var IATA Tariff Instruktør til karrieren del 2 Databaser og Data Analyser. Oppdaget for 10-12 år siden, til min store glede, at Amadeus hadde API løsninger som lot meg lese priser inn i mine Databaser (drev før dette med en nokså kronglete løsning via Google som eier ITA Software).

Uansett opp i gjennom årene har jeg utviklet og brukt dette til videre utdanning - senest med Salesforce Data Cloud. Nå med Amadeus MCP Server, n8n og Claude har jeg en meget artig løsning.
Så det er langt mere enn anekdotiske bevis. I April begynte prisene og falle betydelig fra USA (jeg analyserer fra Seattle, San Francisco og Los Angeles til Oslo, Nice, Roma, Firenze og Napoli) og prisene gikk fort ned til under USD 500.00 og steg ikke i «høy sesongen» - prisene jeg fant i September var på akkurat samme nivå som gjennom sommeren. Sa nei LN-MOW, flybillettene har blitt slengt som Laksen på Pike Place Market hele sommeren.

Jeg ser også at det er lett å finne Business Class til under USD 3000.00 uten forsalg - tidligere kunne en finne USD 35-4000.00 med 3 ukers forsalg. Stort sett har det vært USD 2500.00 SEA-YVR-FRA-OSL med AC og LH gjennom sommeren.

Det aller billigste jeg fant gjennom sommeren var Aer Lingus til USD 399.00 t/r dog ikke til «mine» europeiske destinasjoner, så her hentet jeg inn Frankfurt og Londons tillegg til Dublin.

Bare en nerd 🤓
 

FLIGHT 354 -Flykjøp, Ryanair i konflikt og Espen-rant​

Det har blitt tirsdag 9. september, vaktet er unnagjort og vi har trafikktall, Ryanair krangler og driver med dirty triks. Noen får nye ruter, mens andre får nye fly eller nytt navn – og Espen ranter over flyplassliste. Velkommen ombord på Flypoddens flight 354.


 

FLIGHT 355 – Flyplasstall, flykjøp og loungeglede​

Ukens episode er spilt inn onsdag 17. september, og denne gang har vi dykket ned i nordiske flyplasstall, flykjøp, nye ruter og SAS gjør positivt lounge-grep. Velkommen ombord på Flypoddens flight 355.
 

FLIGHT 356 – SAS sommerprogram, flybestillinger og droner​

Denne ukens episode er spilt inn tirsdag 23. september, og vi kikker på SAS “nye” ruter for sommeren, Uzbekistan Airlines og LATAM gjør flykjøp og Romania får ny flyrute til Chicago. Velkommen ombord på flight 356.

 
FLIGHT 357 - Svensk vikar, Norwegians sommerprogram og islandsk konkurshjørne:
Det er 29. september, Espen er på høstferie, så derfor har vi fått inn en svensk vikar. Norwegian har lansert sommerprogrammet, nytt svensk flyselskap på trappene og Play kaster inn årene på Island. Velkommen ombord på flight 357.

Du finner Flypodden der du finner podcaster og på https://lnkd.in/dNnnB8is
 

FLIGHT 359 – SAS Business Class er tilbake​

Det er mandag 13. oktober og vi har flyplasstall, Riyadh Air begynner med ruteflygning – på en måte – Aeroitalia må skifte navn, Pan Am kan fly igjen, og Christian har vært ute og testet SAS Business Class. Velkommen ombord på flight 359!

FLIGHT 358 -Trafikktall, stilig Lufthansa jubileumsfly og trangt i konkurshjørnet​

Espen er tilbake fra høstferie, men Christian skal ut og fly (SAS nye Business Class så det blir en kort episode i dag (tirsdag 7. oktober). Norwegian og Norse har gode septembeber-tall, Norwegian girer opp i Billund, Lufthansa feirer 100 år med en flott 787 og det er trangt i konkurshjørnet. Velkommen ombord på flight 358.



 
Back
Top