• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyplasser fra Helvete....!!

Replying to Topic 'Flyplasser fra Helvete....!!'

Og det aller mest tragiske er at Nummer ! er min hjemmeflyplass ...... :baeh

HAr vært innom mange av disse plassene (men ikke mange ganger på hver) og har aldri hatt problemer. Vel, O'Hare var et helvete, men det var takket være den patetiske unnskyldningen for et flyselskap som heter United, ikke flyplassen i seg selv.

Synes ikke ORD er så aller verst jeg, men så har jeg bare frekventert Terminal 1 (UAL til og fra EWR), Terminal 5 (SAS til og fra CPH) og ATSen mellom terminalene. Nå er det noen år siden, og jeg ser at plasseringen av SAS Loungen har blitt endret siden min tid der (nå mellom gatene M13 og M14 - den var tidligere til høyre etter sikkerhetssjekken med lite/ingen utsikt).

Terminal 5 var bortimot perfekt for å bli hentet med limousine - bare å gå mot utgang D og myse etter en merkelig måte å skrive navnet ditt på - beste jeg fikk var Mr Laren og R-en etter M-en så ut som en C og avstanden R-en og L-en var nesten ikke eksisterende - brum, brum :up:

Ikke spesielt enig i den lista der.
F.eks er ORD og ATL rimelig kjappe å ta transit på, til tross for enorme trafikkmengder.
LAX og LAS er meget kjappe og enkle etter min erfaring, selv om disse er mer O&D enn hub's.
CDG er derimot ikke noe særlig, pga all bussingen fra fly til terminal og fra terminal til terminal. Togene man finner på mange store flyplasser i USA går vesentlig kjappere.

Og MCO?? Jeg har hatt mange turer til og fra den flyplassen den siste tiden, og jeg har ALDRI opplevd venting for take-off eller landing, bortsett fra 3 minutter en gang ene rullebanen var stengt. Resten av flyplassen er midt på treet, men noe å styre unna? Definitivt ikke!

Eneste flyplassen jeg styrer unna er CPH:up:

Jeg skjønner ikke det står om DUB, det står 8.7 mill passasjerer, men i teksten står det at de venter 15 mill.

Ellers så mener jeg en flyplass er en flyplass. Det hadde vært interessant å vite hva det er som gjør at de er 'helvetes' flyplasser, burde ikke flyplasser som f.eks. SVO, KBL, SDA, TLV også vært nevnt. Generelt for alle flyplasser så er det enklest å bytte om du har online-connections, litt værre om det er fra flyselskap til et partner flyselskap, og værst om det er mellom to helt forskjellige flyselskaper.

Denne lista var jo helt tullete. Jeg har vært på 11 av disse, og CDG er den eneste jeg ser på som "styr unna". Narita er vel den mest effektive flyplassen jeg har vært på, der flyter alt, har aldri stått i kø der.

Er ikke dette egentlig en liste på de største flyplassene i verden? Ikke nødvendig vis de dårligste?

Originally posted by Superhai

Jeg skjønner ikke det står om DUB, det står 8.7 mill passasjerer, men i teksten står det at de venter 15 mill.

Ellers så mener jeg en flyplass er en flyplass. Det hadde vært interessant å vite hva det er som gjør at de er 'helvetes' flyplasser, burde ikke flyplasser som f.eks. SVO, KBL, SDA, TLV også vært nevnt. Generelt for alle flyplasser så er det enklest å bytte om du har online-connections, litt værre om det er fra flyselskap til et partner flyselskap, og værst om det er mellom to helt forskjellige flyselskaper.

Prøv å bytte terminal fra T4 til en annen terminal midt på en travel sommer morgen. Det ER helvete. ;)

-A

Dublin er jeg enig i. Husker fra 2002 at det tok jaevlig lang tid fra bussen via check-in til security.

CDG er en bra flyplass. Har kun mistet bag en gang

Galway i Irland er grei. Bare ikke blunk, ellers går du igjennom hele skuret uten å vite det. ;)

-A

Personlig ville jeg valgt Alderney, Røros eller en kortbaneplass som favoritt. LCH78 mener vel at Vadsø er i særklasse - og det er jeg enig med ham i.

Det er ikke alle plasser man ender opp i en hyggelig samtale om fotografering og fotoutstyr med sikkerhetskontrolløren - noen fordeler skal en ha hvis en er sistemann gjennom kontrollen på en så liten flyplass som Alderney. :up:

Byttet fly på o`hare for noen år siden.... Kaotisk og rotete flyplass!

Boscobel Airport på Jamaica er min favorit. De har et 300l Elto kjøleskap til forfriskninger og den lokale sheriffen er i besittelse av nøkkelen til hengelåsen:biggrin
Man kunne t.o.m gå på tarmac å se på flyvrakene som lå rundt, men det var før 9/11.........

Originally posted by ph-ndr

Prøv å bytte terminal fra T4 til en annen terminal midt på en travel sommer morgen. Det ER helvete. ;)

-A

Regner med at du mener LHR nå??? :) Jeg spør siden du ikke nevnte hvilken flyplass.

Originally posted by Superhai

Originally posted by ph-ndr

-A

Regner med at du mener LHR nå??? :) Jeg spør siden du ikke nevnte hvilken flyplass.

Det var litt dårlig kvåting der ja, LHR indeed.

-A :)

PS: fikk nettopp mail med sporingsnummer til en håndfull FedEx-pakker. Nå er det ny kamera-sekk, en 200mm f/2 AF-S VR og TC-14IIE, fænsi Gitzo tripod og RSS-hode og mere kos pluss mye annet snadder på vei. :D

Originally posted by LN-MOW

Og det aller mest tragiske er at Nummer ! er min hjemmeflyplass ...... :baeh

Vel muligens jeg bare var heldig men ATL virket veldig effektiv på meg når jeg var der forrige fredag. men kanskje jeg er unntaket som bekrefter reglen.

(Trip rapport kommer når jeg kommer hjem)

ATL er paa bedringens vei, og saa langt har horror-storiene a la fjordaarets securitykoer uteblitt i aar.

Den nye rullebanen vil ogsaa hjelpe selv om det tar litt tid foer den er innkjoert. Fem-timers groundstop er forhaapendtligvos historie ... (Ja, jeg har sittet fem timer ombord i fly ov ventet paa ATL aapner. Mer enn en gang ...)

Back