Flyplass uten leiebil

• Thread starter Thread starter BGO
  • Start date Start date

BGO

TurbopropFlyer
Dersom dette blir utfallet så er det en katastrofe for de tre flypalssene det gjerleder (BGO, SVG, TRD).

Vanskelig å si hvem som er skyld i dette, ser argumentene fra begge sider, men resultatet er utvilsomt negativt for alle parter. Fløer nøkkelen ligger hos Avinor. Deres jobb er vel å legge tilrette for passasjerer og bedrifter som ønker å benytte flyplassen.

Link: DN

Last edited:
Avinor gjør vel det de kan for å tjene penger og leiebilselskapene det samme..

Vanskelig å skylde på noen som BGO sier, men at det blir krøkkete er det ingen tvil om..

Hva går kontraktene med Avinor ut på??
Hva de forskjellige selskapene skal betale for å få lov til å være der??

From the top of my head, på TRD kan man vel få til en avtale med Sandfærhus om at kundene tar shuttlebussen ut dit for å leie bilen sin. Ikke helt optimalt, men det blir jo i overkant vanskelig om man ikke skal få leid seg bil på flyplassen..

Her tror jeg Avinor er i utakt med markedet og forsøker å tyne utrolig mye ut leiebilselskapene som sliter. Spør Avinor hva en 1 leiebil parkeringsplass koster pr. måned ? (Det var NOK 3000.00 på FBU utendørs - og det har nok ikke gått ned). På verdensbasis sliter bransjen - Hertz er nå nede i en snittinntekt på under USD 5.00 pr.kontrakt - da skal det ikke mye til får snu dette til et tap. Avinor tenker jo aller sist på passasjerene (se på hvor lite som er lagt tilrette for passasjerer på f.eks. OSL - Innteksmuligheter vil alltid vinne frem - og en kan vel lett lage en ny resturant der leiebil skrankene er i dag (ganske mange er tomme allerede!)

Altså, å ikke ha skranke i terminalen er jo ikke detr samme som en flyplass uten leiebil. Siden de er så oppsatt på å forhandle samlet kan de jo få bygget seg et felles leiebilbygg med shuttlebuss et stykke unna; må man ha leiebil må man ha leiebil og må leve med det som kunde. I så tilfelle ville jo også Avinor få mer konkurranse. :)

(I tillegg er vel andelen som skal ha leibil fra norske flyplasser svært mye lavere enn mange andre steder (spesielt USA), hvilket gir leiebilselskapene mindre forhandlingsevne).

Altså, å ikke ha skranke i terminalen er jo ikke detr samme som en flyplass uten leiebil. .

Men Pizza Resturant MÅ man jo ha inne i terminalen ;) Behov som de reisende måtte ha blir jo fjernere og fjernere - hva med innsjekk i egen bygning med shuttle buss - mye plass til resturanter og butikker da ;)

Mener jeg leide bil på FLL i fjor, hvor alle leiebilselskapene untatt et par hadde kontor i et "rental car center"/kombinert parkeringshus med shuttlebuss til. Aner ikke hvordan eierforholdene er der, men en slik løsning kan jo selskapene gå sammen om hvis de ønsker. Jeg mener, jeg tror over 50 % av flyplassene jeg har leid bil på har innebåret enn busstur, enten til parkeringsplass etter å ha fått nøkler eller også for selve registreringen.

Storm i et vannglass. Er Avinor for dyre får de finne på en bussløsning. Hvis Peppes Pizza er mer lønnsomt for Avinor er det greit for meg; spesielt ettersom dette vil bidra til å holde passasjeravgifter (og i siste instans skattefinansiering) nede.

Storm i et vannglass. Er Avinor for dyre får de finne på en bussløsning. Hvis Peppes Pizza er mer lønnsomt for Avinor er det greit for meg; spesielt ettersom dette vil bidra til å holde passasjeravgifter (og i siste instans skattefinansiering) nede.

Er ikke helt enig med JoeW her. Jeg bruker leiebil veldig mye og å ha leiebiler på en flyplass er helt naturlig og noe jeg forventer at finnes der jeg lander. Å drive flyplass er Avinor sin oppgave, deriblandt å legge tilrette for det å drive det man naturlig forventer å finne på en flyplass. Skal Avinor kun tenke lønnsomhet, så bør de kanskje se på å kaste ut flyselskapene også og satse på drift av kjøpesentre istedenfor...
Dette er selvfølgelig å sette det litt på spissen, men jeg mener passasjerene vil få et dårligere tilbud dersom ikke leiebilselskalpene får leie i terminalbyggene.

Er ikke helt enig med JoeW her. Jeg bruker leiebil veldig mye og å ha leiebiler på en flyplass er helt naturlig og noe jeg forventer at finnes der jeg lander. Å drive flyplass er Avinor sin oppgave, deriblandt å legge tilrette for det å drive det man naturlig forventer å finne på en flyplass. Skal Avinor kun tenke lønnsomhet, så bør de kanskje se på å kaste ut flyselskapene også og satse på drift av kjøpesentre istedenfor...
Dette er selvfølgelig å sette det litt på spissen, men jeg mener passasjerene vil få et dårligere tilbud dersom ikke leiebilselskalpene får leie i terminalbyggene.

Jeg er langt på vei enig med deg. I morgen er det ny tur til BGO og behov for leiebil der oppe for mitt vedkommende.
I går var det ABZ som sto på reiseplanen med tilhørende behov for leiebil. På korte dagsturer er det en fordel og slippe unna med bussing til leiebil selskapene. Det går fort noe ekstra tid med henting og levering av leiebil på slike turer. På langturer spiller det ikke så mye rolle med bussing for mitt vedkommende til leiebil selskapene.
Det at Avinor skal tjene penger er greit , men det er her politikken slår inn. På grunn av krysssubsidiering av flyplassene i Norge må særlig store lufthavner være oppfinnsomme med inntektsmulighetene. Det får slike utslag som her som jeg mener er uheldig.
Leiebilselskapene driver allerede i et sterkt konkuranseutsatt marked og jeg forstår deres reaksjon overfor Avinor.
Avinor bør begrense seg til å leie ut lokaler til disse selskapene som man historisk har gjort uten å opptre som gribber.
Dette gjør de indirekte som påtrykk for å skaffe inntekter til utkant Norges flyplasser.
Det er kanskje den politiske siden som bør vurderes?

Last edited by a moderator:
Avinor har som mange andre statlige bedrifter et avkastningskrav hengende over seg. (også NSB mfl)
Etter hva jeg kan finne ut, ca 7%.
Dette har de vel hittil aldri oppnådd, og dermed aldri betalt utbytte til Staten.

Skytset/klagene bør derfor adresseres til andre parter, - og kanskje helst til de som i sin tid innførte dette ?

Hva en forventer seg å finne på en flyplass finnes det vel like mange meninger om - som flypassasjer.

Avinor har som mange andre statlige bedrifter et avkastningskrav hengende over seg. (også NSB mfl)
Etter hva jeg kan finne ut, ca 7%.
Dette har de vel hittil aldri oppnådd, og dermed aldri betalt utbytte til Staten.

Bortsett fra et eller to unntaksår under finanskrisen så utbetaler Avinor hvert år flere hundre millioner i utbytte til staten

Ser at jeg tok veldig feil her: :)

http://www.avinor.no/avinor/finansiellinformasjon/50_Utbytte

Utbytte betalt

Avinor AS har betalt utbytte til staten basert på følgende regnskapsår:

2003: 0
2004: 151,5 mnok
2005: 26,4 mnok
2006: 324,5 mnok
2007: 396,9 mnok
2008: 0
2009: 0

Generalforsamlingen i Avinor AS vedtok 22. juni 2011 å fastsette utbytte fra Avinor for 2010 til 504 millioner kroner.

edit:Tillegg.

En halv milliard høres jo mye ut.
Hvordan stiller dette seg til avkastningskravet ?
Har ikke anledning til å gå igjennom regnskapene, men hva er 7% av hva ?

Last edited:
Avis, Hertx etc forsvinner fra Sola,Værnes og Flesland?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2285737.ece

Kan se ut som en rekke av leiebilfirmaene forsvinner fra 3 av de største flyplassene våre til neste år. Vil i såfall ha noe å si for de av dere som tjener en del poeng på denne måten. Virker spesielt av selskapene, vil tro tapet er større for de enn for Avinor i dette tilfellet.

Edit: Skriveleif, skal selvsagt stå Hertz i topicen.

Last edited:
Det er ikke kun de tre flyplassene som kan få endringer i tilbudet. For en tid tilbake var det annonse i Dagens Næringsliv der leiebilforbundeet søkte etter lokaler på vegne av sine medlemmer i nærheten av flere flyplasser i Norge.

Dette kan jo selvfølgelig bli tungvindt for "kupongklippere".

Nå vet jeg ikke helt hvordan de store driver, om "grunnplanet" er eid av toppen av pyramiden,
eller om det det noen form for franchise på lavere nivå.

Var tidligere nabo til en større Norsk flyplass, og VET at de store ikke bare drev med "rent trav" i forhold til lokale, mindre bedrifter i samme bransje.

Så - jeg synes ikke noe som HELLst synd på de. :D

Re: Avis, Hertx etc forsvinner fra Sola,Værnes og Flesland?

Hvorfor har dette innvirkning på poeng?

Fordi man får bl.a. EB-poeng hos Avis, Hertz og Sixt.

Synes strengt tatt at det er litt rart at de ønsker å forhandle i samlet flokk. Lukter litt kartellvirksomhet. Hadde vært rart om SK, DY, FR, EZ, LH, KL og de andre troppet opp på kontoret til Avinor og krevde å forhandle om avgifter og slikt i samlet flokk.

Blir vanskeligere for turistene, men enklere for lokale bilutleiere å få en fot innafor nå. Avinor kan jo bli nødt til å leie ut arealet til spotpris for at små lokale aktører skal ta over skrankene.

Re: Avis, Hertx etc forsvinner fra Sola,Værnes og Flesland?

Synes strengt tatt at det er litt rart at de ønsker å forhandle i samlet flokk. Lukter litt kartellvirksomhet.

Nei, er vel ikke snodigere enn at de evt. forsøker å stå samlet mot konkurreter utenfor egen bransje som taxi, tog, buss, privatbil m.v. Er bransjen så presset som noen har nevnt lenegr opp er det naturlig at de samler seg i egen "brnsjeorganisasjon" el.l. SK, WF, DY har vel stått skulder ved skulder i enkelte anledninger de også, når de ser en samlet trussel.

Artikkelen skriver
Avinor vil ha separate kontrakter for å få mest mulig konkurranse.

Da kan man spørre - hva slags konkurranse?

Ender man eks. opp med Avis pluss en lokal "helt" så er vel plutselig konkurransen ganske liten? Det å leie bil i Oslo fra en superlokal utleier for å levere den på Torp er vel lite gunstig? Tilreisende har ofte veldig lite forhold til lokale leiebilselskaper, og forretningsreisende booker ofte gjennom byrå og via firmaavtaler.

Var vel noen som sa engang at flyplass var landingsstripe med serveringsrettigheter.
Se f.eks SVG, der bygges enda større tax-free, har bygget større serveringssted på utenriksdelen, tvinger fly til å stå på gater uten passasjerbroer for å "tvinge" folk forbi butikker/serveringssteder.
Blir som bensinstasjoner, lettere å få en pølse enn det du har behov for.
:cry:

Back