Flynekt for kommuneansatte

Originally posted by OJB

Originally posted by KennethGS

Ja, det blir liksom litt lettvint å si at tog er miljøvennlig fordi de går på elektrisitet. Hvor miljøvennlig er elektrisiteten Norge importerer?

Kanskje vi ikke hadde hatt behov for å importere "møkkete elektrisitet" dersom vi kuttet ut togene? :p

Og i tillegg er det ikke til å komme ifra at det er en haug med dieseldrevne aggregater

Itillegg så er det også en form for forurensning med all skinnegangen som skal legges, selv om den ikke slipper ut CO2

Originally posted by M609

I UK har man funnet ut at tog slipper ut mer CO2 pr pax km enn en privatbil pga at kraften kommer fra fossile brensler, enten som driftoff på toget, eller som driftoff på kraftverket.

Jeg kjenner ikke til den undersøkelsen, men jeg har også sett undersøkelser som sier at tog slipper ut opptil 70-75% mindre CO2 per passasjer i forhold til fly på reiser mellom de samme destinasjonene i øyriket. Jeg vet ikke hva som er riktig. Nå må man jo ofte humpe på tog i 15-20-30 minutter fra en gitt flyplass og til sentrum av byen i tillegg til selve flyturen (noe man stort sett ikke trenger om man reiser med tog). At noen flyr i det hele tatt mellom en rekke av destinasjonene innenlands i UK er meg et stort mysterium....

Originally posted by TOS

Jeg kjenner ikke til den undersøkelsen, men jeg har også sett undersøkelser som sier at tog slipper ut opptil 70-75% mindre CO2 per passasjer i forhold til fly på reiser mellom de samme destinasjonene i øyriket. Jeg vet ikke hva som er riktig. Nå må man jo ofte humpe på tog i 15-20-30 minutter fra en gitt flyplass og til sentrum av byen i tillegg til selve flyturen (noe man stort sett ikke trenger om man reiser med tog). At noen flyr i det hele tatt mellom en rekke av destinasjonene innenlands i UK er meg et stort mysterium....

De fleste er nok transfer pax. Husk at hvis man skal f.eks fra London til Leeds vil andre transportmidler enn fly lønne seg, men hvis man kommer f.eks fra New York, vil man jo fly NYC-London-Leeds og derfor er det ett market for London-Leeds også

Originally posted by Someone

De fleste er nok transfer pax. Husk at hvis man skal f.eks fra London til Leeds vil andre transportmidler enn fly lønne seg, men hvis man kommer f.eks fra New York, vil man jo fly NYC-London-Leeds og derfor er det ett market for London-Leeds også

Jeg vil nok også anta at det er mest transfer pax. Likevel så er det vel til tider relativt hyppige avganger mellom f.eks. MAN og LON (og MAN har jo en god del direkteruter ut i Europa og verden forøvrig, mener jeg å ha observert), men det er mulig at de fleste av de reisende skal videre. Det gir vel ikke så mye mening å reise f.eks. MAN-LHR, all den tid man må tilbringe mye av tiden på flyplassene (og toget tar 2,5 timer).

Back