Flymilliardær går i priskrig mot Kjos

Re: Flymilliardær går i priskrig mot Kjos

Kanskje det ikke nødvendigvis er kritikken av produktet, men en bevisst valg på å unngå bedrifter som så åpenlyst driver sosial dumping, knusing av fagforeninger, true ansatte til å ikke uttale seg negativt og generelt finne smutthull i hvert lovverk de kommer over? Kanskje enkelte har tatt en valg og sagt at det ikke er greit å støtte opp om slike bedrifter? :)

Nå er nok ikke alle enige med det om at de driver med det du påstår, men det er uansett ikke det som var tema her. Det var en påstand om at DU sitt produkt er dårligere enn alle andre..

Hvis du ser på hva som ble resultatet, så spørs det om noen vil slite eller få konsekvenser av uansett.

Poenget mitt var bare et svar til din påstand om at de skyr hverandre som pesten. De ble vel også dømt for prissamarbeid (BA fikk vel en bot på en drøy halv milliard NOK, så enkelte konsekvenser har man nok vurdert det til å ha). Det viktigste i forhold til denne tråden (og din tidligere kommentar) er at de tydeligvis klarer å snakke sammen. ;)

Last edited:

Det er neppe mye snakking inne i bildet. Selskapenes systemer fanger opp dette, og dermed vil revenue management normalt justere prissettingen. Rimelig automatisk nåtildags.

Det er neppe mye snakking inne i bildet. Selskapenes systemer fanger opp dette, og dermed vil revenue management normalt justere prissettingen. Rimelig automatisk nåtildags.

Hvis de snakker sammen (og gjør avtaler) så bryter de loven, så vi får regne med at de ikke gjør det. De trenger imidlertid ikke å snakke sammen for å evt komme i konflikt med konkurranselovgivningen, som tidligere nevnt.

Poenget mitt var bare et svar til din påstand om at de skyr hverandre som pesten.

Det var også Virgin som "avslørte" saken og hvor mye ble boten som de fikk på? ;)

Nå var det vel også så dårlig etterforsket, eller dårlig sak at boten for selskapet BA ble adskillig lavere samt at personene bak ble frikjent.

Det var også Virgin som "avslørte" saken og hvor mye ble boten som de fikk på? ;)

Nå var det vel også så dårlig etterforsket, eller dårlig sak at boten for selskapet BA ble adskillig lavere samt at personene bak ble frikjent.

Det er helt standard at man har lempningsordninger for å avsløre karteller. Da er standarden at den/de som avslører kartellet slipper straff (eller får betydelig lettelser).

Selv om jeg ser hvor du vil så er det neppe noen tvil om at de rent faktisk kan samarbeide hvis de vil. Jeg vil vel uansett ikke kalle en halv milliard NOK for en liten bot.;)

Men nå beveger vi oss i alle fall dels OT her (selv om innledning til saken "nesten" berører samarbeid).

Skulle bare mangle om ikke BA og andre følger med på hva Norwegian og andre konkurrenter gjør. Det er farlig å tro at man ikke har konkurranse, selv om konkurrenten har et litt annerledes produkt.

Om BA/Virgin Atlanic forholdet anbefaler jeg boken Dirty Tricks.
Litt om historien her: http://www.independent.co.uk/news/u...-televisions-this-week-programme-1478010.html

Og boken : http://www.amazon.com/Dirty-Tricks-British-Airways-Atlantic/dp/0753504588

Back