Flymilliardær går i priskrig mot Kjos

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver

Flygiganten British Airways og Virgin-milliardæren Richard Branson har for første gang gått ut og erklært Norwegian priskrig i det engelske markedet.

Flygiganter som British Airways, American Airlines, Delta og Virgin Atlantic fått nok av den norske konkurrentens uhemmede vekst.

- Vi ser at våre konkurrenter i London senker prisene på New York, Fort Lauderdale, Orlando og Los Angeles på de dagene vi har avganger. På de dagene vi ikke flyr, opprettholder de sine høye priser, sier Sandaker-Nielsen

Les mer her:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Flymilliardar-gar-i-priskrig-mot-Kjos-8136884.html

Tenke seg til at "lille" Norwegian skulle få de store mektige britiske og amerikanske til skjelve i buksene ... :-)

Re: Flymilliardær går i priskrig mot Kjos

Ja, det er ikke noe hvilehjem.
Norwegian har fått til mye, men det er klart de andre IC-aktørene følger med. I Skandinavia er jo ikke konkuransen på direkteruter overveldende over dammen, men fra Storbritannia er saken noe anderledes.
Tipper de skal få kjørt seg, men der er det også mye å vinne.

Bare vanlig konkurranse dette ... hva er det de syter for?

Syter de da?
Virker på meg som om de bekrefter en påstand fra Aftenposten. Uansett er dette godt nytt for oss som ikke flyr Norwegian; Nå vet vi hvilke dager vi bør reise via London.

Finner ikke denne artikkelen på Daily Mail's nettavis, noen som har lest den?

Hvis BA og Virgin har dominerende stilling i disse markedene (noe jeg ikke vet om er tilfellet) og de bevisst bruker pris for å presse en konkurrent ut av markedet så kan de nok dømmes for det. Det er bl.a. det vi har en konkurranselovgivning for.

På den annen side så er det helt normalt at prisene er lavere når det er konkurranse enn når det ikke er det.

Hvis BA og Virgin har dominerende stilling i disse markedene (noe jeg ikke vet om er tilfellet) og de bevisst bruker pris for å presse en konkurrent ut av markedet så kan de nok dømmes for det. Det er bl.a. det vi har en konkurranselovgivning for.

På den annen side så er det helt normalt at prisene er lavere når det er konkurranse enn når det ikke er det.

Tror det skal mye til før konkurransemyndigheter går løs på transatlantiske ruter. Her er det vel gitt godkjenning til prissamarbeid mellom både den ene og den andre innad i allianser.

Tror det skal mye til før konkurransemyndigheter går løs på transatlantiske ruter. Her er det vel gitt godkjenning til prissamarbeid mellom både den ene og den andre innad i allianser.

Tja, det er forsåvidt riktig at det er gitt immunitet i en rekke dimensjoner, men hvem vet? De (husker ikke om det var både europeiske og amerikanske konkurransemyndigheter) har vel lagt ned føringer for hvem som kan samarbeide med hvem bl.a. i forbindelse med Atlantic++, om jeg husker rett, hvor de gikk nokså grundig til verks på rutenivå.

Jeg tror at dersom BA og Virgin bevisst presser ut DY gjennom selektivt lave priser og myndighetene sitter på gode nok data for å bevise dette, så tror jeg faktisk at BA og Virgin vil slite.

BA og VS skyr hverandre som pesten så om de har blitt enig om et prissamarbeid så er det kanskje et håp for Korea og Midtøsten og...

hvad havde Norwegian regnet med ?? at deres konkurrenter bliver sidddende med hænderne i skødet ?
Hvis linie selskaberne forvalter deres kort ordentligt,så konkurrerer de Norwegian ud af markedet...Norwegian har , som jeg ser det, kun en fordel, og det må være prisen...Linie selskaberne sidder med ALLE fordele
Hilsen Ole

hvad havde Norwegian regnet med ?? at deres konkurrenter bliver sidddende med hænderne i skødet ?
Hvis linie selskaberne forvalter deres kort ordentligt,så konkurrerer de Norwegian ud af markedet...Norwegian har , som jeg ser det, kun en fordel, og det må være prisen...Linie selskaberne sidder med ALLE fordele
Hilsen Ole

Jeg sliter med å se at Norwegian har uttalt seg noe i denne saken som står i kontrast til det første du skriver her.

Hilsen Ole

Tror det en common misunderstanding i bransjen at produktet til Norwegian nødvendigvis er dårligere :-) Har nå for fjerde gang på ett år valgt Norwegian til BKK fremfor Thai, Qatar, Emirates og Finnair til tross for tilnærmet like priser. Hvorfor? Fordi jeg synes produktet er kjempebra. Servicen er like bra som de andre (hvis du da ikke har behov for å tylle i deg gratis drikkevarer i ti timer), jeg synes setene er gode (personlig mening). De tenker nytt i alle ledd fra bestilling, til innsjekking og gjennomføring av reisen, og så lenge flyet går er det bare bra :-)

Tror det en common misunderstanding i bransjen at produktet til Norwegian nødvendigvis er dårligere :-) Har nå for fjerde gang på ett år valgt Norwegian til BKK fremfor Thai, Qatar, Emirates og Finnair til tross for tilnærmet like priser. Hvorfor? Fordi jeg synes produktet er kjempebra. Servicen er like bra som de andre (hvis du da ikke har behov for å tylle i deg gratis drikkevarer i ti timer), jeg synes setene er gode (personlig mening). De tenker nytt i alle ledd fra bestilling, til innsjekking og gjennomføring av reisen, og så lenge flyet går er det bare bra :-)

Veldig godt skrevet!

Det virker som om de som har størst behov for å kritisere produktet er de som aldri har eller kommer til å sette seg i en DU maskin.

Veldig godt skrevet!

Det virker som om de som har størst behov for å kritisere produktet er de som aldri har eller kommer til å sette seg i en DU maskin.

Tror det skremmende nok ogsaa det er folk i bransjen som jobber i konkurerende bedrifter.

Som arbedsgiver hadde jeg ikke funnet meg i slik oppfoersel fra ansatte.

Tror det skremmende nok ogsaa det er folk i bransjen som jobber i konkurerende bedrifter.

Som arbedsgiver hadde jeg ikke funnet meg i slik oppfoersel fra ansatte.

Du må huske at rettigheten til å prate fritt er en sikkerhets forutsetning:p

Kanskje det ikke nødvendigvis er kritikken av produktet, men en bevisst valg på å unngå bedrifter som så åpenlyst driver sosial dumping, knusing av fagforeninger, true ansatte til å ikke uttale seg negativt og generelt finne smutthull i hvert lovverk de kommer over? Kanskje enkelte har tatt en valg og sagt at det ikke er greit å støtte opp om slike bedrifter? :)

Back