Flymekaniker - spørsmål om yrket

espen0102

Newcomer
Flymekaniker - spørsmål om yrket

spørsål om yrket;

-lett å få lærlingplass
-lett å få jobb
-lønn
-arbeidstider
-evt. andre spesielle saker

Takk! ;D

Re: Flymekaniker, hjelp!

Jeg vet ikke kravene i dag, men på slutten av 80 tallet var det grusomt vanskelig å komme inn på flymek. Måtte ha over 6 i snitt mener jeg å huske. Jeg lå vel på 4 å vurderte å komme inn på særskilt grunnlag.
Men etter dette så er det vel ingen sak å få lærlingplass og jobb om du har hodet på plass, dette er et yrke man ikke skal ta for gitt, man må vise at man er nøye og gjør en god jobb.

Sikkert andre som kan svare bedre om nåtiden :) Men vil ikke tro at kravene er lettet.

Lønna vil jeg tro er over gjennomsnittet.

Lykke til :)

Jeg tror snitter for å komme inn på linjen er ganske høyt.

Vurderte å søke det etter VG1 elektro, men valgte heller å søke VG2 automasjon fordi jeg måtte flytte til Stavanger hvis jeg skulle gå det! Men for all del, sikkert veldig spennende yrke.

Hva linje osv går du nå da? :D

Snittet har falt veldig mye de siste årene. Når jeg kom inn i 2007. Var snittet nede på 3. Lønnen er god, men det er yrke som utdanner alt for mangen med tanke på læreplasser. Det året jeg fikk læreplass i Heli-One. Var det 9 av 18 mekanikere fra Sola VGS som fikk plass. Året etter var det enda lavere, og idag tror jeg det er svært få som er heldige. Dessverre. I år tok Heli-One inn 5 lærlinger mot 18 for 4 år siden. Jeg fikk heler ikke tilbud om jobb etter læretiden, nettopp pga mettet marked. Og det ser ut til å være slik en god del år fremover.

Re: Flymekaniker - spørsmål om yrket

Så jeg som går i 10. klasse burde vurdere noe annet enn akkurat dette?
Har ikke akkurat lyst til å bruke tre år på å utdanne meg til noe jeg ikke får jobb i ;)

Synd, men det meste av disse jobbene som før ble gjort i Norge, er vel nå blitt outsourcet til lavkostland. Så da blir det vel bare igjen folk til førstehjelp og brannslukking.

Så jeg som går i 10. klasse burde vurdere noe annet enn akkurat dette?
Har ikke akkurat lyst til å bruke tre år på å utdanne meg til noe jeg ikke får jobb i ;)

Jeg sier ikke du ikke skal prøve. Men du må jobbe hardt. Du er idag ikke garantert verken læreplass eller jobb etter endt læretid. Men det er 3 år til du skal søke læreplass, så mye kan skje. Har du et stort ønske om å bli flymekaniker, så ikke gi opp.!!

Husk at du kan ta flymekaniker-utdannelse i Forsvaret! Sikret jobb etterpå er du også.
Det er en EASA-utdannelse som gir deg sivile sertifikater i tillegg. Lønn under hele utdannelsen.

www.forsvaret.no

Husk at du kan ta flymekaniker-utdannelse i Forsvaret! Sikret jobb etterpå er du også.
Det er en EASA-utdannelse som gir deg sivile sertifikater i tillegg. Lønn under hele utdannelsen.

www.forsvaret.no

Er vel det smarteste valget du kan gjøre, du får gratis utdanning og betalt erfaring, og er etter plikttjeneste veldig ettertraktet på jobbmarkedet. Skulle de nedbemanne , så får du vel betalt for det også.

Siden autoren spurte eksplisit etter arbeidstider, sa skulle man legge dette til:

Du vil jobbe skift, mye pa natta og under helgen, fordi du jobber da ingen flyr og flyene star. Kanskje litt annenleders i Heli-bransjen.

Norwegian tar inn laerlinger pa Sola og Gardermoen. Om SAS tar inn laerlinger ved OSL vet jeg ikke. Men du kan sjekke iallefall www.nfo.no for a finne direkte kontakter til henholdsvis Norwegian og SAS. Disse kan du ogsa spöre om lönnen.

Personlig ville jeg rade deg a ta den höyest mulig utdanning. Jo mere du har laert jo lettere blir det etterhvert a finne jobber. Inginiörer er svaert ettertrakted pa marked, spesielt dersom du kan mye om strukturer og systemer.

Hei Espen.
Vel siden alle går rundt grøten.
SAS tar in Lærlinger hvert år, men ikke mange. Sundt Air tar inn, Norwegian og mange flere.
Dette pluss at utdannelsen gir grunnlag for en masse andre retninger.
Ta utdannelsen i Forsvaret, slik jeg har, er et meget godt alternativ og sikrer deg jobb etterpå inntil du finner noe annet. Min nevø tok sivilt så læra, så inn i marinen på Ubåt. Vervet seg og tar utdannelse som ingenjør i Marinen. Meget godt grunnlag ser du. Fra fly til Ubåt er ikke noe problem.
Avgangen i Flytekniker bransjen er enorm de neste 5 årene, så finne jobb lar seg nok gjøre. Arbeidstid for en Line tekniker er skift. Jeg jobber 2 av 6 helger. Natt dag og ettermiddags vakter. Lønn som tekniker med noen sertifikater og litt ansenitet gjør greit 700.000 i året. Stå på. Vedlikeholdsfrie og feilfrie fly kommer aldri til å bli laga.
Har du lyst så hopp på.
Har en bråta av kjente med samme utdannelse som har drømmejobber i oljebransjen.

Så om jeg tar utdannelsen i Forsvaret så er jeg sikret jobb som noe annet om jeg ikke får plass som flytekniker?
Hvor stor sannsynlighet er det for å få seg lærlingplass/jobb sånn ca. som du ser det?
Er 700k i lønn realistisk eller er det noen få?

Er du litt over snittet oppegående er det nok ikke noe problem å få læreplass sivilt, merker stor forskjell på lærlingene nå til dags og de som kom for endel år siden. Følger du med på skolen og har interesse for faget ordner det seg nok.

Jeg stortrives i bransjen, men usikkerheten henger alltid over deg. Store svingninger hele tiden, og man kan aldri slappe helt av...så selv om situasjonen ser dårlig ut i dag, kan den se helt annerledes ut om 3 år da du evt. gå ut av flyfag.

700k er en helt realistisk lønn ved fixed-wing dersom man står på, får typekurs og kommer seg ut på line. En realistisk begynnerlønn som mekaniker på base er typisk 450-500k + overtid. Drar man til vestlandet og skrur helikopter kan det fort bli enda høyere :)

Så det er egentlig ikke helt håpløst likevel da?
Vil kalle meg selv ganske oppegående på skolen (ca. 4,6 i snitt) og ganske flyinteressert.
Vurderer også litt å bli bilmekaniker. Men det jeg vurderer mest akkurat nå er maritime yrker som matros, maskinist, styrmann o.l , noen som vet noe om dette som kan være aktuelt? Vet at dette er et flyforum, men likevel, all hjelp mottas med stor takk! :)

Er litt av ett lønnsfall fra flymekaniker til bilmekaniker da..

Når det gjelder maritime yrker, så kan du bl.a annet utdanne deg på båt, f.eks skoleskipet Gann. Her kan du velge å gå først TIP på land (eller på båten), for så utdanne deg maritimt ombord.

Er litt av ett lønnsfall fra flymekaniker til bilmekaniker da..

Når det gjelder maritime yrker, så kan du bl.a annet utdanne deg på båt, f.eks skoleskipet Gann. Her kan du velge å gå først TIP på land (eller på båten), for så utdanne deg maritimt ombord.

Trenger ikke å være det verste lønnsfallet, med litt bonus er ikke bilbransjen så værst men spørs litt hvilken type du er, og hvilken arbeidsgiver en har.
Ang maritim utdanning og i Forsvaret, så må en tenke litt på at man som regel blir borte i lange perioder, og i Forsvaret må man bo kanskje ikke akkurat i nærheten av verdens navle.
Men om en skal jobbe som teknikker(tenker da evt etterutdanning) innen flybransjen, sivilt, må man påberegne litt studielån. Det slipper man i forsvaret, da man kan få gratis skolegang og etterutdanning. Så om jeg hadde fått valgt igjen, så tror jeg at jeg ville ha satset på forsvarets utdanning, selv om man må bosette seg en annen plass.

Har snakket litt med rådgiver på skolen og han ville heller anbefale maritime yrker isteden for luftfart.
Har i så fall tenkt til å gå 1. året på TIP i Oslo før jeg muligens flytter til Kristiansund med en kompis og går resten. Men fortsatt åpen for forslag, ingenting er bestemt enda ;)

Basse-HAU, hvorfor trenger man studielån for å bli tekniker? Skolen gir deg eksamen i samtlige fag du trenger, praksis får du ila av læretiden. Ser ikke helt hvor det studielånet kommer inn.

Fly vs båt har jeg ingen formening om, men hvilket grunnlag har rådgiveren anbefalt deg dette? Vet om flere som har blitt frarådet å søke flyfag av rådgiver, men som i dag har det kjempebra i bransjen.

Basse-HAU, hvorfor trenger man studielån for å bli tekniker? Skolen gir deg eksamen i samtlige fag du trenger, praksis får du ila av læretiden. Ser ikke helt hvor det studielånet kommer inn.

Fly vs båt har jeg ingen formening om, men hvilket grunnlag har rådgiveren anbefalt deg dette? Vet om flere som har blitt frarådet å søke flyfag av rådgiver, men som i dag har det kjempebra i bransjen.

Om du leser posten skikkelig så står det videreutdanning i (parantes). Om gutten vil ha noe videre innen luftfart, som de har ikke de fleste bransjer.

Back