• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flymannskap slukket brann i iPhone

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Regional Express (Rex) har levert en offisiell ulykkesrapport der det det står at besetningen på flyet måtte slukke en Apple Iphone som var begynt å gløde rødt og utvikle kraftig røyk.

Mer her

Kanskje lurt å høre på oppfordringen om å slå av elektroniske duppeditter?:old

Hvis man er i flymodus over 10.000 fot er det jo lovlig ...

Er nok et defekt batteri .. det er jo ikke bare iphone'r dette skjer med.

Men det spesielle er at for iPhone går det ikke an å få ut batteriet for å stoppe en brann.

Man får i hvert fall da brutt strømkretsen som vedlikeholder en slik brannen.

Nettopp. Ofte er det snakk om "thermal runaway" der det er selve batteriet som får en vanvittig varmeutvikling og klarer å brenne helt fint på egenhånd, uavhengig av mobilen.

Men det spesielle er at for iPhone går det ikke an å få ut batteriet for å stoppe en brann.

Dersom batteriet er skadet og brenner, hjelper det fint lite å plukke det ut av telefonen. Og er det først skadet kan det fint ta fyr selv om telefonen er av.

Men i og med at de greide å slukke det, var det neppe batteriet som var problemet her.

Er nokk skadet eller defekt batteri. Slik skjer ikke med en iphone eller annen telefon så lenge alt fungerer, og ingenting er ødelagt på den er jeg nokså sikker på.

Er nokk skadet eller defekt batteri. Slik skjer ikke med en iphone eller annen telefon så lenge alt fungerer, og ingenting er ødelagt på den er jeg nokså sikker på.

Det sa de om batteriene på lap topper tidligere også.
Så det kan nok faktisk skje at elektronikk tar fyr, uten noen åpenbar grunn.

Jeg har jobbet "litt" med brannsikring av datahaller og hadde vi hatt den holdningen der hadde mye gått opp i flammer :headbang

Alt som utvikler varme kan ta fyr. Jeg har hatt en dimmebryter som selvantente en sen kveld. Heldigvis skjedde det ikke dagen etter for da hadde vi vært på ferie og huset nedbrent.

Jeg kan anbefale et brannsikringskurs eller en tur i en simulator.

Back